Gå til innhold

Gaveavgift? Må man betale avgift når.....

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,jeg har et spørsmål:

Jeg skal få kr. 50.000,- i gave av min mor.

Jeg har aldri fått en slik gave før.

Må jeg betale noe gaveavgift / skatt på dette? Og hvis ja,hvor mye?...

( Har lest i lover. Det står en del om arv og arveavgifter men ingen ting om beløp på GAVEavgift ).

Endret av sandy-
Videoannonse
Annonse
Gjest Dallandra
Skrevet (endret)

Uten at jeg vet så vil jeg tro det skal beskattes som forskudd på arv???

Fant dette på paragrafen.no :

Det påløper også arveavgift på gave selv om giveren lever hvis mottakeren på den tiden gaven blir gitt er nærmeste arving etter loven eller fosterbarn til giveren eller giverens ektefelle.

Endret av Dallandra
Skrevet
Uten at jeg vet så vil jeg tro det skal beskattes som forskudd på arv???

Fant dette på paragrafen.no :

Det påløper også arveavgift på gave selv om giveren lever hvis mottakeren på den tiden gaven blir gitt er nærmeste arving etter loven eller fosterbarn til giveren eller giverens ektefelle.

Takk for svar.

De første 250.000,- i arv er ikke avgiftpliktige ifølge loven. Betyr det at jeg ikke må betale noe avgift da?

Hmm

Skrevet
Hei,jeg har et spørsmål:

Jeg skal få kr. 50.000,- i gave av min mor.

Jeg har aldri fått en slik gave før.

Må jeg betale noe gaveavgift / skatt på dette? Og hvis ja,hvor mye?...

Hvis du bor i Norge er det nesten garantert at du må betale avgifter og/eller skatter på alt som du foretar deg fra fødsel til død.

Staten finner alle gråsoner og blander seg inn i alle detaljer i prosesser som boligkjøp og sanker inn avgifter så det holder fra overtakelse, salg, feste, salg, utleie, gaver, you name it.

Samme hva du vil gjøre slipper du ikke unna skatter og avgifter i Norge.

Vil du spare penger i banken? Vel, da må du skatte av dine egne penger som du allerede har skattet av fra før da du betalte din saktt gjennom å bli trukket fra arbeidslønnen.

:nei::rope::kjefte::kjefte:

Skrevet
Hvis du bor i Norge er det nesten garantert at du må betale avgifter og/eller skatter på alt som du foretar deg fra fødsel til død.

Staten finner alle gråsoner og blander seg inn i alle detaljer i prosesser som boligkjøp og sanker inn avgifter så det holder fra overtakelse, salg, feste, salg, utleie, gaver, you name it.

Vil du spare penger i banken? Vel, da må du skatte av dine egne penger som du allerede har skattet av fra før da du betalte din saktt gjennom å bli trukket fra arbeidslønnen.

Uff, hvor mye da?

Skrevet

Fra 1.januar kan du motta en halv G (drøyt 33.000) fra hver forelder hvert år uten at det må meldes fra til noen og må skattes for. Hvis det er mulig for deg å få 25.000,- fra hver av dine foreldre i steden for 50.000,- fra mor så vil du dermed slippe unna avgift.

Hvis det ikke er mulig og du dermed mottar 50.000,- må du melde fra (til skattefuten? litt usikker). De skal da ha beløpet som utgjør differansen mellom fribeløpet (en halv G) og gaven du har mottatt. Dette vil bli regnet som forskudd på arv.

Skrevet (endret)
Fra 1.januar kan du motta en halv G (drøyt 33.000) fra hver forelder hvert år uten at det må meldes fra til noen og må skattes for. Hvis det er mulig for deg å få 25.000,- fra hver av dine foreldre i steden for 50.000,- fra mor så vil du dermed slippe unna avgift.

Hvis det ikke er mulig og du dermed mottar 50.000,- må du melde fra (til skattefuten? litt usikker). De skal da ha beløpet som utgjør differansen mellom fribeløpet (en halv G) og gaven du har mottatt. Dette vil bli regnet som forskudd på arv.

De første 250.000,- i arv skal man ikke betale noe skatt eller avgift på.

Så hvis dette beregnes som forskudd på arv går dette under de 250.000 som er skattefritt?

Endret av sandy-
Gjest Helen Parr
Skrevet

Og dette var jo informativt.

Som tidligere skrevet har man et fribeløp på kr. 250 000 før det løper arveavgift. Det beregnes også avgift selvom giver er i live.

Den nye regelen om mottak av 1/2 G gjør at man i tillegg kan motta dette fra hver av sine foreldre avgiftsfritt hvert år. For deg vil det være differansen som må bli oppgitt til beskatning dersom det ikke er mulig å gjøre slik Titta skriver.

Gjest rikkerikke
Skrevet
Takk for svar.

De første 250.000,- i arv er ikke avgiftpliktige ifølge loven. Betyr det at jeg ikke må betale noe avgift da?

Hmm

Det betyr at du må oppgi beløpet til skattemyndighetene. Du behøver ikke betale noen avgift nå, men beløpene vil legges sammen når du på et tidspunkt arver større beløp som overskyter 250.000. Men, jeg trodde fribeløpet var høyere for arv fra foreldre...

Gjest Helen Parr
Skrevet
Men, jeg trodde fribeløpet var høyere for arv fra foreldre...

For begge foreldrene blir fribeløpet med enkel hoderegning kroner 500 000.

Skrevet
For begge foreldrene blir fribeløpet med enkel hoderegning kroner 500 000.

Har man to barn, og det egentlig bare er pappaen som vil gi bort verdier for over en million til barna, kan han gi halve verdien til moren, slik at moren og faren hver kan overføre hvert sitt halve beløp til hver av barna. Så kan det ene barnet overføre sin del til det andre barnet.

På den måten får altså én forelder gitt verdier til ett barn.

Veldig tungvint. Veldig kronglete.

Skrevet
Har man to barn, og det egentlig bare er pappaen som vil gi bort verdier for over en million til barna, kan han gi halve verdien til moren, slik at moren og faren hver kan overføre hvert sitt halve beløp til hver av barna. Så kan det ene barnet overføre sin del til det andre barnet.

På den måten får altså én forelder gitt verdier til ett barn.

Veldig tungvint. Veldig kronglete.

Oki,tror jeg skjønner nå:

Så 17.000,- av de 50.000 vil trekkes fra de 250.000 som er skattefritt.

Og det er jo greit siden disse 50.000 er alt jeg kommer til å få eller arve fra noen.

Gjest rikkerikke
Skrevet
For begge foreldrene blir fribeløpet med enkel hoderegning kroner 500 000

Det regnestykket forsto jeg selvfølgelig, men jeg trodde beløpet fra hver av foreldrene var høyere, men sjekket nettsidene til skatteetaten og fikk bekreftet at beløpet er som dere sier 250.000,-. Så da husket jeg vel bare feil.

Skrevet
Det regnestykket forsto jeg selvfølgelig, men jeg trodde beløpet fra hver av foreldrene var høyere, men sjekket nettsidene til skatteetaten og fikk bekreftet at beløpet er som dere sier 250.000,-. Så da husket jeg vel bare feil.

Den er grei du.

Takker for alle svar.

Godt nyttår :)

Skrevet
Og dette var jo informativt.

Som tidligere skrevet har man et fribeløp på kr. 250 000 før det løper arveavgift. Det beregnes også avgift selvom giver er i live.

Den nye regelen om mottak av 1/2 G gjør at man i tillegg kan motta dette fra hver av sine foreldre avgiftsfritt hvert år. For deg vil det være differansen som må bli oppgitt til beskatning dersom det ikke er mulig å gjøre slik Titta skriver.

Hvorfor feilinformerer du folk?

Først sier du at man må betale avgifter og skatt på ALT, så sier du at det er riktig det Titta skriver om at 33000,-av beløpet er skatt- avgiftsfri.

Noen har bedt om hjelp her og ikke personlige meninger som ikke har noe med virkeliheten å gjøre. Du bare lager forvirring.

Jaja, Ha et godt nyttår

Gjest Blondie65
Skrevet

Huffa meg - kan ikke du bare dra til Costa Del Sol og bli der? Eventuelt kan du finne ut hvor mye trådstarter faktisk SKAL betale istedenfor å besudle hver eneste tråd om arv eller skatt med dette oppgulpet uten annet innhold enn grining over skattenivået. Start din egen sutre tråd om tema hvis du har lyst.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Hvorfor feilinformerer du folk?

Først sier du at man må betale avgifter og skatt på ALT, så sier du at det er riktig det Titta skriver om at 33000,-av beløpet er skatt- avgiftsfri.

Noen har bedt om hjelp her og ikke personlige meninger som ikke har noe med virkeliheten å gjøre. Du bare lager forvirring.

Jaja, Ha et godt nyttår

Godt nytt år til deg også.

Det er ikke min personlig mening som kommer til uttrykk i innlegget mitt.

Hovedregelen er at man har et avgiftsfritt beløp på kr. 250 000 fra hver giver. I tillegg har man den nye regelen om avgiftfri 1/2 G pr. år. Det vil si dette er ikke noe man kan samle opp som kommer i tillegg til den ordinære avgiftfrie delen.

I ts sitt tilfelle betyr det at differansen mellom 50 000 og 1/2 G (dvs ca 17 000) skal rapporteres til avgiftsmyndighetene. Da kan de holde regning med hvor mye som etterhvert fylles opp av den avgiftfrie delen man har på 250 000.

For øvrig er ikke dette relevant, siden ts senere skrev at disse 50 000 kom til å være den eneste arven hun fikk. Dermed blir det ikke arveavgift i det hele tatt.

Skrevet

Dette var ditt svar på hennes spørsmål.

Alt det andre kom fra andre og plutselig var du enig.

Gjest Helen Parr
Skrevet
Dette var ditt svar på hennes spørsmål.

Alt det andre kom fra andre og plutselig var du enig.

Jeg er kanskje litt saktegående i dag, men mente du at det var jeg som hadde skrevet innlegget du siterte nå (som var underskrevet med "gjest 30.12.2007 kl. 01.55") ?

I såfall tar du feil.

Hvis jeg har misforstått, kanskje du kan forklare meg det du mente.

*blånn i dag*

Skrevet
Jeg er kanskje litt saktegående i dag, men mente du at det var jeg som hadde skrevet innlegget du siterte nå (som var underskrevet med "gjest 30.12.2007 kl. 01.55") ?

I såfall tar du feil.

Hvis jeg har misforstått, kanskje du kan forklare meg det du mente.

*blånn i dag*

Har ikke helt skjønt hvordan man svarer noen her og da det var du som svarte trodde jeg at jeg hadde gjort det riktig.

Var ikke ment for deg den. Beklager

Hmmm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...