Gå til innhold

Oksestek

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en oksestek jeg har fått i kjøleskapet som jeg skal servere til noen gjester, men sist jeg laget dette, ble det ikke så bra (kjøttet var tørt og seigt :(). Noen tips til hvordan jeg skal tilberede? Har funnet flere oppskrifter, men de er så forskjellige. Noen sier man skal brune i panne først, noen ikke. Noen opererer med 125 grader, noen med 150.

Har du en favorittoppskrift? Gjerne tips til tilbehør også!

Klem fra

ikke akkurat mesterkokk :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg holder på å tilberede oksestek as we speak. Jeg steiker den bare i en gryte jeg, enkelt og greit. Først har jeg smør i gryta og bruner steika godt på alle sidene. Så fyller jeg vann i til halvveis opp på steika og setter på lokk. Så koker den der i en times tid før jeg heller av litt av krafta, har på mer vann, snur steika og lar den koke på andre siden en time. Husk å krydre godt først da, og ha gjerne litt krydder i gryta sammen med smøret. Så må steika hvile i et kvarter før den skjæres opp. Sausen blir enkel i dag. Bruker en pose sjysaus som basis og gjør den litt mer spennende med stekekraften, litt fløte, jevning og ekstra krydder.

Av tilbehør bruker vi som regel gulrøtter, blomkål og rosenkål.

Gjest nextlife
Skrevet

Jo lenger tid, og lavere varme du bruker, jo bedre og mørere blir steika. Hvis du setter ovnen på 55 grader kan den egentlig stå hvor lenge som helst, gjerne i 4-5 timer. Mot slutten kan du sette opp temeraturen til 65-70 grader i 10 min, da vil den bli litt bedre stekt inni. La steken hvile 15-20 min før du skjærer den opp.

Skrevet
Jo lenger tid, og lavere varme du bruker, jo bedre og mørere blir steika. Hvis du setter ovnen på 55 grader kan den egentlig stå hvor lenge som helst, gjerne i 4-5 timer. Mot slutten kan du sette opp temeraturen til 65-70 grader i 10 min, da vil den bli litt bedre stekt inni. La steken hvile 15-20 min før du skjærer den opp.

Da er nok det forklaringen på hvorfor det ble dårlig sist. Brukte oppskriften på pakkelappen på selve steken, hvor det sto brune først og så 150 grader i ovn. Var stek fra Gilde, trodde det burde være "bankers"... :(

Må nok prøve lavere temperatur denne gangen ja! Eller kanskje grytevarianten? Hørtes deilig ut det også!!!

Tusen takk for svar! :)

Gjest nextlife
Skrevet

Hvis du har leirgryte anbefaler jeg å langsteike i den. Alternativt kan ildfast form med lokk, eller helt tett aluminiumsfolie brukes. Da ligger den å steker lenge og vel i sitt eget sjy, og blir deilig og mør. Gni steika inn med salt og pepper, ha gjerne noen biter gulrot og løg i forma, det gir ekstra god steikesjy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...