Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2007 #1 Skrevet 29. desember 2007 Hei. En på jobben min var sykemeldt 100% i 2 uker var det vel. I løpet av denne perioden var h*n likevel innom kontoret for å gjøre unna noen småting som tydeligvis ikke kunne vente til etter sykemeldingen. Totalt snakk om 6 timer pr. uke tror jeg. Vet fra tidligere av at h*n fører dette som overtid med overtidstillegg. Er det noen som kan si meg om dette er riktig? Pga. fravær blir det jeg som må kontrollere timelistene for den måneden dette gjelder. Er en liten bedrift uten noen særlige konkrete retningslinjer så vil ikke lage noe oppstyr rundt dette hvis det er normal praksis. Noen som har noen meninger/erfaringer?
Rosalie Skrevet 29. desember 2007 #2 Skrevet 29. desember 2007 Det er ikke lov å jobbe når man er sykemeldt. Så h*n har ikke lov til å skrive timer for disse timene, da h*n da beviselig har bedrevet trygdesvindel ved å gå 100% sykemeldt når dette tydeligvis ikke var nødvendig. 3
Gjest rikkerikke Skrevet 29. desember 2007 #3 Skrevet 29. desember 2007 Det er ikke lov å jobbe når man er sykemeldt. Så h*n har ikke lov til å skrive timer for disse timene, da h*n da beviselig har bedrevet trygdesvindel ved å gå 100% sykemeldt når dette tydeligvis ikke var nødvendig. Det er lov å jobbe om man er sykemelt. Det spørs blandt annet på innholdet i sykemeldingen det. Det er i allle fall praksis på arbeidssteder som har inngått IA (inkluderende arbeidsliv)avtaler. Arbeidtaker oppfordres til å holde kontakten med arbeidsstedet. Kan også ha aktiv sykemelding, og da kan man jobbe så mye man greier og orker, men i utgangspunktet ikke med sine ordinære arbeidsoppgaver. Det høres likevel ikke helt ut som det er dette som skjer her, og jeg kan ikke tenke meg at man har rett på overtidsbetalt i en slik situasjon. vet at det likevel praktiseres litt sånn i noen små bedrifter, men at overtidstimene da føres på en annen måned enn jobben ble utført. kan ikke se for meg at det er lovlig da, men jeg er ingen ekspert på arbeidsrett.
Gjest Blondie65 Skrevet 29. desember 2007 #4 Skrevet 29. desember 2007 Når noen er sykemeldt i 14 dager er det innenfor arbeidsgiverperioden som er e 16 første dagene. Dvs. at den eneste han svindler er bedriften. Hvis han er på jobb i normal arbeidstid så har han allerede betalt for denne tiden. Han skal derfor ikke ha noe overtid eller avspasering (det er ikke FERIE han har det er en SYKEMELDING). Sykemeldinger kan være graderte, dvs at man kan ha en prosentvis andel å arbeide. Man bestemmer også stort sett selv om man vil arbeide under sykdom eller ikke. En arbeidsleder kan f.eks. finne det nødvendig å gå inn for å åpne post eller lignende. Hadde sykemeldingsperioden vært etter de 16 første dagene - f.eks om det hadde vært 4 ukers sykemelding - så vil utbetaling av ekstra lønn medføre trygdesvindel. For å gjøre dette riktig bør man oppgi til trygdekontoret hvor mange timer han har jobbet slik at bedriften betaler den andelen han har jobbet og trygdekontoret den andelen han har vært syk. Uansett finner jeg det merkverdig at en person som er 100% sykemeldt i 14 dager har noe på jobben å gjøre - og enda mer merksnodig at bedriften i det hele tatt så mye som vurderer å betale overtid. Hvis han har jobbet utenfor den ordinære arbeidstid skal han uansett ikke ha overtid med mindre bedriften har pålagt han arbeid (noe som er mildest talt tvilsom adferd overfor en som er 100 % sykmeldt). Overtid trer først inn når man har arbeidet full tid (ev. blir innkalt i ferie). 3
Gjest rikkerikke Skrevet 29. desember 2007 #5 Skrevet 29. desember 2007 Når noen er sykemeldt i 14 dager er det innenfor arbeidsgiverperioden som er e 16 første dagene. Dvs. at den eneste han svindler er bedriften. Godt poeng! Underlig praksis er det uansett å betale overtid til sykemeldte. Pga. fravær blir det jeg som må kontrollere timelistene for den måneden dette gjelder. Er en liten bedrift uten noen særlige konkrete retningslinjer så vil ikke lage noe oppstyr rundt dette hvis det er normal praksis. Hadde nok tatt en telefon til den som er borte jeg og få sjekket opp praksis rundt dette. Et kjedelig ansvar å sitte med om det er ulovlig og blir oppdaget...
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2007 #6 Skrevet 29. desember 2007 Godt poeng! Underlig praksis er det uansett å betale overtid til sykemeldte. Hadde nok tatt en telefon til den som er borte jeg og få sjekket opp praksis rundt dette. Et kjedelig ansvar å sitte med om det er ulovlig og blir oppdaget... Jeg synes nå det er enda mer underlig hvis den ansatte jobber gratis i sykemeldingsperioden. Kjenner flere som er blitt presset på jobb i sykemeldingsoerioden (liten bedrift som er overbeviser den ansatte om at de er helt avhengig av alle ansatte og ikke vil tåle sykemeldinger uten at hele bedriften blir rammet). Vedkommende karret seg på jobb og jobbet gratis men ble ikke helt bra igjen (det ble derimot verre og han måtte gjennom operasjon senere). Hvis dette er tilfellet, vil det for den ansatte være et pressmiddel for den ansatte: det koster faktisk noe for bedriften at en ansatt er sykemeldt. Den ansatte skal ikke tvinges ut i arbeid av arbeidsgiver til tross for at legen mener det er nødvendig med ro og hvile. Vet også at arbeidsgivere har utnyttet sykemeldingsperioden som de ikke betaler sev: de får den ansatte til å jobbe mens staten betaler lønna. Da får arbeidsgiver gratis arbeidskraft. Men: nå fungerer ofte ikke sykemeldinger som de skal. Mange er sykemeldt uten å trenge det. Selv om man har sykemelding skal man jo gå tilbake til arbeidet og avbryte sykemeldingsperioden hvis man føler seg frisk igjen og legen samtykker i dette. Dette er en vanskelig situasjon. Arbeidsgiver skal være i dialog med arbeistaker som igjen skal samarbeide med sin lege. Ofte svikter kommunikasjonen i et av disse leddene og det forsvinner penger i det store trygdesluket.
Gjest rikkerikke Skrevet 29. desember 2007 #7 Skrevet 29. desember 2007 Jeg synes nå det er enda mer underlig hvis den ansatte jobber gratis i sykemeldingsperioden. Kjenner flere som er blitt presset på jobb i sykemeldingsoerioden (liten bedrift som er overbeviser den ansatte om at de er helt avhengig av alle ansatte og ikke vil tåle sykemeldinger uten at hele bedriften blir rammet). Vedkommende karret seg på jobb og jobbet gratis men ble ikke helt bra igjen (det ble derimot verre og han måtte gjennom operasjon senere). Om man går på jobb når man er sykemeldt jobber man da virkelig ikke gratis. man får sykepenger, enten fra arbeidsgiver eller fra NAV. Det tilsvarer lønnen. At arbeidsgriver presser en som er sykemeldt til å jobbe under sykemelding er jo ikke bra, men da må man som arbeidstager si nei uansett hvor tøft det sikkert kan være. Evt. koble inn fagforening om det er nødvendig.
Chiquita Skrevet 29. desember 2007 #8 Skrevet 29. desember 2007 Såvidt jeg vet har ikke en arbeidstager lov til å jobbe (skrive timer for jobb) når h*n er sykemeldt 100%, uten avtale om aktiv sykemelding.
Gjest rikkerikke Skrevet 29. desember 2007 #9 Skrevet 29. desember 2007 Såvidt jeg vet har ikke en arbeidstager lov til å jobbe (skrive timer for jobb) når h*n er sykemeldt 100%, uten avtale om aktiv sykemelding Slik mener jeg også det er. Kan man jobbe skal man ha gradert sykemelding eller aktiv sykemelding, og ikke skrive timer for dette arbeidet. Noe annet er om man arbeider for ulike arbeidsgivere, men det blir litt på siden her. 1
Abraxas Skrevet 29. desember 2007 #10 Skrevet 29. desember 2007 (endret) ..... Endret 21. juni 2009 av Abraxas
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2007 #11 Skrevet 30. desember 2007 (endret) Såvidt jeg vet har ikke en arbeidstager lov til å jobbe (skrive timer for jobb) når h*n er sykemeldt 100%, uten avtale om aktiv sykemelding. Det er ikke riktig. Hvis du og legen estimerer at forkjølelsen din varer i 7 dager og du får sykemelding så har du rett og plikt til å gå tilbake til arbeidet den dagen du faktisk er frisk - selv om du har 3 dager igjen av sykemeldingen. Det aller riktigste er selvsagt å gå til lege og bli friskmeldt, men det er ikke noe krav. Hvis en arbeidsgiver tvinger en ansatt til å jobbe ved ufine metoder og press på tross av sykemelding så bør den ansatte og dennes kolleger faktisk si fra om at det er utolererbart. Dette kan man faktisk gjøre ved å kontakte sin lege og fortelle hvilket press man blir utsatt for samt at man kan rapportere arbeidsgiver til NAV Trygd for misbruk av trygdemidler (forutsatt at det er i perioden etter arbeidsgiverperioden). Er man syk så er man syk, og det SKAL arbeidsgiver respektere. Trusler om oppsigelse er livsfarlig å komme med for bedriftens vedkommende og i dagens arbeidsmarked er faktisk ikke dette noe særlig lurt siden man forteller samtlige ansatte at bedriften ikke er noen særlig plass å jobbe på lang sikt. Endret 30. desember 2007 av Blondie65
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2007 #12 Skrevet 30. desember 2007 Dette har vært et problem på min arbeidsplass også. En person som er 100% (langtids)sykemeldt møter likevel opp på jobb (fullstendig av egen vilje, hun blir innstendig oppfordret om å holde seg hjemme), jobber ganske mange timer som hun så avspaserer. Personlig synes jeg dette blir feil. Mener også at det ikke er lov, men siden personen som gjør dette, er mellomleder, har det ikke blitt tatt tak i. Dette er ulovlig og jeg forstår ikke hvorfor ikke bedriften ikke gjør noe med det ved enten å be den ansatte om å holde seg hjemme eller få en ende på sykemeldingen, evt. gradert sykemelding. Det er ikke lov å jobbe seg opp avspasering på denne måten da det er trygdesvindel: bedriften får pengene fra trygdekontoret og en liten telefon dit fra en eller annen kan medføre at bedriften mister retten til å få refundert sykepengene i fremtiden (igjen forutsatt at man er utenfor arbeidsgiverperioden). I slike tilfeller kan bedriften be den ansatte møte hos bedriftshelsetjenesten for en evaluering av restarbeidsevne og man kan da få aktiv eller gradert sykemelding istedenfor full sykemelding.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #13 Skrevet 23. mars 2012 Riktignok en gammel tråd, men utrolig hva man finner når man søker på Google Jeg er snart i denne situasjonen. Kommer til å bli sykemeldt i noen uker pga en operasjon som vil gjøre meg handikappet, dog ikke hjerneskadet. Jeg må holde meg i ro. Det er kun jeg som gjør min "jobb", og jeg er villig til å jobbe hjemmefra - når jeg føler for det. Alternativt kan jeg ta overtid når jeg er tilbake, beløpet blir det samme. Moralsk riktig er det kanskje ikke, men kan ikke se fra bedriftens sin side at det blir feil om jeg jobber noen timer overtid under sykemeldingen eller "sparer" disse timene til senere.
smilo Skrevet 23. mars 2012 #14 Skrevet 23. mars 2012 Riktignok en gammel tråd, men utrolig hva man finner når man søker på Google Jeg er snart i denne situasjonen. Kommer til å bli sykemeldt i noen uker pga en operasjon som vil gjøre meg handikappet, dog ikke hjerneskadet. Jeg må holde meg i ro. Det er kun jeg som gjør min "jobb", og jeg er villig til å jobbe hjemmefra - når jeg føler for det. Alternativt kan jeg ta overtid når jeg er tilbake, beløpet blir det samme. Moralsk riktig er det kanskje ikke, men kan ikke se fra bedriftens sin side at det blir feil om jeg jobber noen timer overtid under sykemeldingen eller "sparer" disse timene til senere. Da får du gradert sykemelding slik at du kan jobbe noen timer hjemmefra. F.eks 80% sykemelding, og 20 % jobb. Hvis legen sykemelder deg 100% så er det en grunn til dette. Da skal du ikke jobbe!!
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #15 Skrevet 23. mars 2012 Hei. En på jobben min var sykemeldt 100% i 2 uker var det vel. I løpet av denne perioden var h*n likevel innom kontoret for å gjøre unna noen småting som tydeligvis ikke kunne vente til etter sykemeldingen. Totalt snakk om 6 timer pr. uke tror jeg. Vet fra tidligere av at h*n fører dette som overtid med overtidstillegg. Er det noen som kan si meg om dette er riktig? Pga. fravær blir det jeg som må kontrollere timelistene for den måneden dette gjelder. Er en liten bedrift uten noen særlige konkrete retningslinjer så vil ikke lage noe oppstyr rundt dette hvis det er normal praksis. Noen som har noen meninger/erfaringer? Nå vet du ikke hva vedkommende sender inn til nav da. Du vet heller ikke hva som er avtalen med nav. Du kan være 100 sykemeldt,men samtidig være på jobb,men du får ikke b¨de lønn og sykep.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #16 Skrevet 23. mars 2012 Riktignok en gammel tråd, men utrolig hva man finner når man søker på Google Jeg er snart i denne situasjonen. Kommer til å bli sykemeldt i noen uker pga en operasjon som vil gjøre meg handikappet, dog ikke hjerneskadet. Jeg må holde meg i ro. Det er kun jeg som gjør min "jobb", og jeg er villig til å jobbe hjemmefra - når jeg føler for det. Alternativt kan jeg ta overtid når jeg er tilbake, beløpet blir det samme. Moralsk riktig er det kanskje ikke, men kan ikke se fra bedriftens sin side at det blir feil om jeg jobber noen timer overtid under sykemeldingen eller "sparer" disse timene til senere. Uavhengig om det er lovlig eller ikke så syntes jeg ikke det alltid er like greit at folk er sykemeldt og fortsatt "jobber litt når det passer". Selv om de som er sykemeldt har sine egne oppgaver så er det ofte mye styr rundt koordinering av oppgavene som disse innehar. Det er vanskelig å samarbeide når disse omtrent aldri er på jobb - bare når det passer en sjelden gang, de som er på jobb må stadig håndtere problemer som oppstår grunnet manglende tilbakemeldinger fra de som er sykemeldt og i kunderelaterte yrker oppstår det mye frustrasjon fra kunder som opplever forsinkelser som de som er igjen blir nødt til å håndtere.
Rosalie Skrevet 23. mars 2012 #17 Skrevet 23. mars 2012 Som sagt tidligere, så er dette ulovlig. Selv går jeg langtidssykemeldt i gradert sykemelding, og jeg er ikke i stand til å jobe mer enn det jeg skal i følge sykemeldingen min. Hadde jeg vært i stand til det, så hadde jeg naturligvis fått endret sykemeldingsgraden. Og kan man jobbe 100% hjemmefra og arbeidsgiver legger til rette for dette, så skal man ikke ha sykemelding i det hele tatt.
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2012 #18 Skrevet 23. mars 2012 Jeg har selv gjort en jobb selv om jeg var 100% sykemeldt. Rett og slett fordi det var kun jeg som kunne gjøre det og jobben var viktig og ikke kunne utsettes. Jeg ba aldri om betalt og ei heller overtid.
kaprifolen Skrevet 24. mars 2012 #19 Skrevet 24. mars 2012 Jeg har ved noen tilfeller vært nødt til å dra på jobb for å f.eks ta lønnskjøringen eller andre prekære ting bare jeg kan gjøre. Har da ikke ført arbeidstid.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2012 #20 Skrevet 24. mars 2012 Hvis man sitter hjemme og jobber f.eks. 20 % så får man da sykemeldingen endret til 80 %, man sier ikke at man fremdeles er 100 % syk og at det du har jobbet er overtid! Å lese hvor mye tull og regelbrudd som drives med i arbeidslivet er nesten motivasjon nok alene til at jeg vil starte min egen bedrift.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå