Gå til innhold

ulemper med elbil?


*Pepperkake*

Anbefalte innlegg

Jeg skal egentlig bytte bil i løpet av våren, men sitter og leker litt med tanken på å beholde den gamle bilen min til langkjøring, og ha en elbil til daglig kjøring. Jeg kjører mye i rushtrafikken i storbyen og da er det jo kjekt med elbil. Men jeg vet dessverre altfor lite om slike biler til å vite om det virkelig er et lurt valg.

Hva må man tenke på når man kjøper en elbil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*snike seg inn i "Bil og trafikk"forumet for å skrive om noe jeg ikke kan noe om*:

Uten å ha noe særlig kjennskap til blier eller priser, hva med å skaffe deg en hybridbil? Er ikke de som en "blandning"?

*løpe ut igjen, før jeg dummer meg totalt ut*

:tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke så innmari lett med el bil heller da for de må jo ha påfyll av elektritet hele tia mens bensin får du tak i over alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påfyll av elektrisitet gjør man vel når man parkerer hjemme?

Genialt at du vurderer dette. Jeg kan ikke så mye mer enn det jeg har lest om el-biler selv,men vil tro du kan finne en del om du søker på nettet - evt. snakker med en forhandler. :)

Hybridbiler er også et bra alternativ. De spyr ikke ut eksos så lenge du står stille (som du ofte gjør i rushtrafikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben parkerer jeg og lader gratis, samme som her hjemme for strømmen i garasjen går under fellesutgiftene i borettslaget.

I tillegg er det vel ingen årsavgift eller bompengeavgift? Men jeg har hørt at batteriene må byttes annethvert år og at de koster 30-40 tusen? I så tilfelle blir det fryktelig dyrt... Og hvordan er det med forsikring på slike biler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dem går jo også bare i tredveførti kilo meter i timen så det hadde jeg aldri giddi

Haha, nei det er nok mopedbiler du tenker på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På jobben parkerer jeg og lader gratis, samme som her hjemme for strømmen i garasjen går under fellesutgiftene i borettslaget.

I tillegg er det vel ingen årsavgift eller bompengeavgift? Men jeg har hørt at batteriene må byttes annethvert år og at de koster 30-40 tusen? I så tilfelle blir det fryktelig dyrt... Og hvordan er det med forsikring på slike biler?

Det hjelper å kunne lade flere steder, da er det lettere å beregne neste lading.

Årsavgiften (personskadeavgift) koster litt over 300 kroner, bompenger betaler du ikke, forsikring er det verre med. Det finnes dessverre ingen egen statistikk på el-biler, og forsikringsbransjen har ikke peiling, så du må regne med at forsikringen blir din største utgift, jeg betaler ca 3 500 pr år med delkasko.

Andre ulemper er plassen, Think har bare to seter, men stooort bagasjerom. Zitroën og Peugeot får du med bakseter, men knapt nok plass til et par bæreposer i bagasjen.

Den største ulempen syns jeg imidlertid er beregning av lading. Klattlading er fy-fy, hvilket betyr at du må kjøre bilen mest mulig tom før du lader igjen. Én gang i uken bør du kjøre helt tom, altså til den rett og slett ikke går mer. Du må finne ut hvor mye strøm du bruker hver vei til jobben (måles i prosent), det kan godt hende du bruker mer plass til en fra, f.eks. Kommer an på flere ting. Også bruker du helt sikkert mye mer om høsten og vinteren enn om våren og sommeren. Fuktig og kaldt vær= stort strømforbruk.

Dem går jo også bare i tredveførti kilo meter i timen så det hadde jeg aldri giddi

Ha, ha, ha, skal jeg gidde å svare på denne?! Think har et fartssperre på 90 km/t, det holder lenge for meg.

Og når rushtrafikken står helt stille eller krabber avgårde er det helt konge å suse forbi i kollektivfeltet, for der går det uansett fortere :sjarmor:

Sjekk forøvrig linken til elbil.no og thinkers.no. De har begge, såvidt jeg vet, brukerforum som kan gi deg en indikasjon på hva slags problemer elbilbrukere støter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd Buddy og må innrømme at jeg følte meg veldig liten og sårbar i den bilen...

Tør ikke tenke på hvordan det ville gått i en bilulykke. Men kan godt hende den tar det bedre enn jeg tror...

Noen av el-bilene som Buddy er vel registrert som motorsykkel og ikke som bil har jeg skjønt. Kan være smart å sjekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd Buddy og må innrømme at jeg følte meg veldig liten og sårbar i den bilen...

Tør ikke tenke på hvordan det ville gått i en bilulykke. Men kan godt hende den tar det bedre enn jeg tror...

Noen av el-bilene som Buddy er vel registrert som motorsykkel og ikke som bil har jeg skjønt. Kan være smart å sjekke...

Buddy er ikke sammenlignbar med de andre elbilene, spør du meg. Liten og trang, og må lades etter 3-4 mil, syns jeg jeg husker.

På elbil.no eller thinkers.no har jeg sett bilder av Thinker som har vært i ulykker hvor den andre bilen får store skader, mens Thinken ser uskadet ut. I Think sitter du dessuten langt inn i bilen, og har mindre sjanse for å få skader av å bli kastet mot dashbordet og frontruten. Think har også airbag på førersiden.

En annen ting er at du lærer deg å kjøre defensivt når du kjører el, rett og slett fordi det sparer strøm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lena_*
Jeg skal egentlig bytte bil i løpet av våren, men sitter og leker litt med tanken på å beholde den gamle bilen min til langkjøring, og ha en elbil til daglig kjøring. Jeg kjører mye i rushtrafikken i storbyen og da er det jo kjekt med elbil. Men jeg vet dessverre altfor lite om slike biler til å vite om det virkelig er et lurt valg.

Hva må man tenke på når man kjøper en elbil?

Vel... elbil er genialt. bare ett lite problem.... batteriene. du må ut med 30 000 per batteri.. (og det er 9 tilsammen om jeg husker rett) så en ren el-bil blir lett veldig dyrt.

Hybrid er vel kanskje det beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... elbil er genialt. bare ett lite problem.... batteriene. du må ut med 30 000 per batteri.. (og det er 9 tilsammen om jeg husker rett) så en ren el-bil blir lett veldig dyrt.

Hybrid er vel kanskje det beste...

Min utheving: dette blir helt feil!

En elbil har batterier som fint går til 100 000 km, noen klarer å strekke dem til 150 000. Husk at en elbil ikke brukes til langkjøring, så det tar laaaang tid å kjøre så langt.

Se forøvrig flere tråder om dette i forumet til elbil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Bortsett fra den j... lange ledningen du må ha ...? Hm ...

For å være seriøs:

Når du skal velge bil så sjekk batterikapasiteten. Det kan være en ide å velge annen generasjon av et merke - da har de liksom fått styrt vekk en del av barnesykdommene.

Det er morsomt at du hevder det er gratis å lade siden det går på fellesstrømmen. Hadde jeg vært din nabo i samme bygg hadde jeg sørget for at det a) enten ble forbudt å lade bil i fellesanlegget eller b) forlangt at denne typen lading gikk på den enkeltes regning. Men for all del - det eneste som skjer er at alle må være med å dekke din strømregning.

Jeg har hørt mye positivt om Think - bortsett fra batteriene. Tror også du får parkere gratis i Bergen med El-bil.

Vet om en som fikk gratis lading på min arbeidsplass mot at vi fikk reklamere på Think'ens panser. Grei deal det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det koster penger å lade en elbil, strøm er jo ikke gratis. Men selv da jeg jobbet et stykke unna og ladet bilen minst fem ganger i uken, merket jeg ikke noe til det på strømregningen.

Da jeg bodde i borettslag hadde vi gratis motorvarmer på plassene våre. Jeg sa ifra da jeg flyttet inn om at jeg kom til å lade bilen der, og ba dem si ifra til meg hvis de så noen enderinger i strømregningen. Jeg hørte selvfølgelig aldri noen ting.

Ledningen min er forøvrig fem meter lang (vanlig motorvarmerkabel) og er ikke i veien i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg SKAL kjøpe meg elbil en dag! Som til og fra jobben-bil er den genial.

Her inne synes jeg det allerede har dukket opp mange "sannheter" og "hvis jeg ikke husker feil så...".

Les på elbil.no, elbilnorge.no og think.no og få skikkelige svar på det du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ved den lokale kjøpesenteret i mitt nabolag så er det reserverte parkeringsplasser for elbiler, men mulighet til å lade bil mens du er på senteret.

Det syns jeg er kjempe bra.

Jeg kommer nok å vurdere elbil som bil nr 2 til og fra jobb om ett års tid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spm, da min gamle mor nå har tenkt å anskaffe el-bil.. hvor langt går en "kort tur", og hvor langt er for langt?

Hun har jo barn som bor opptil 14-15 mil unna og kjører dit innimellom. Er det for langt?

En annen ting, hvor lang tid tar det før batteriet er ladet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spm, da min gamle mor nå har tenkt å anskaffe el-bil.. hvor langt går en "kort tur", og hvor langt er for langt?

Hun har jo barn som bor opptil 14-15 mil unna og kjører dit innimellom. Er det for langt?

En annen ting, hvor lang tid tar det før batteriet er ladet?

14-15 mil er for langt på én lading, dessverre. På våren og sommeren går bilen min 9-10 mil, men det er mange av de veldig dedikerte som klarer å tyne sine lenger. På høsten og vinteren er min erfaring at det går mer strøm samme hva jeg gjør.

Forøvrig henger jeg meg på Mirabella82s råd (nedenunder).

(...)

Les på elbil.no, elbilnorge.no og think.no og få skikkelige svar på det du lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...