Gjest Bodillen Skrevet 29. desember 2007 #1 Skrevet 29. desember 2007 (endret) Minsten har, som han så fint sa det "skrudd på dimmeren til det ikke gikk mer, også skrudde jeg bare enda mer." Og nå er det ikke lys på badet... Han kan umulig være den eneste ungen i verden som har falt for fristelsen? Kan vi gjøre noe med dette selv, eller er det bare å ringe elektriker og punge ut? Endret 29. desember 2007 av Bodillen
Grooo Skrevet 30. desember 2007 #2 Skrevet 30. desember 2007 PM mottatt Er det en dimmer som du vanligvis trykker inn for å få av/på, eller er det den typen som du skrur på for å få den på? Og så lurer han vist på hvor gammel dimmeren er... (Og så sier han masse rart som er helt gresk for meg.) Høyst sannsynlig må du ha tak i en elektriker ja. Men før det kan dere prøve å vippe av dekslet og se om det er en sikring inni der som har gått. Den kan dere i så fall bytte selv. Så ta av dekslet og prøv å skru på pinnen, så får du se hva som skjer da.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #3 Skrevet 30. desember 2007 PM mottatt Er det en dimmer som du vanligvis trykker inn for å få av/på, eller er det den typen som du skrur på for å få den på? Og så lurer han vist på hvor gammel dimmeren er... (Og så sier han masse rart som er helt gresk for meg.) Høyst sannsynlig må du ha tak i en elektriker ja. Men før det kan dere prøve å vippe av dekslet og se om det er en sikring inni der som har gått. Den kan dere i så fall bytte selv. Så ta av dekslet og prøv å skru på pinnen, så får du se hva som skjer da. Sikringen går da ikke fordi han har skrudd over bryterhjulet. Dimmeren må byttes.
Gjest Bodillen Skrevet 30. desember 2007 #4 Skrevet 30. desember 2007 PM mottatt Er det en dimmer som du vanligvis trykker inn for å få av/på, eller er det den typen som du skrur på for å få den på? Og så lurer han vist på hvor gammel dimmeren er... (Og så sier han masse rart som er helt gresk for meg.) Høyst sannsynlig må du ha tak i en elektriker ja. Men før det kan dere prøve å vippe av dekslet og se om det er en sikring inni der som har gått. Den kan dere i så fall bytte selv. Så ta av dekslet og prøv å skru på pinnen, så får du se hva som skjer da. Det er en helt ny dimmer - vi bor i et hus som ble bygget i sommer. Dimmeren trykkes inn for å skru av/på.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #5 Skrevet 30. desember 2007 Det er en helt ny dimmer - vi bor i et hus som ble bygget i sommer. Dimmeren trykkes inn for å skru av/på. Alderen på bryteren spiller ingen rolle for om den tåler å få vridd dreiehjulet for langt eller ikke, men for all del - kos deg. Ny dimmer? Tja..rundt kr. 2000,- hvis du er heldig - og det er deg vel undt.
*Pepperkake* Skrevet 30. desember 2007 #7 Skrevet 30. desember 2007 (endret) Ny dimmer? Tja..rundt kr. 2000,- hvis du er heldig - og det er deg vel undt. Hyggelig En dimmer trenger ikke koste så mye hvis man ikke kjøper den hos de dyreste elektrobutikkene. Og så avhenger det av om de må tåle våtrom eller ikke. Er bryteren utenfor badet tror jeg man kan bruke vanlig dimmer. Jeg tror store møbelforretninger som selger lamper selger slike dimmere til rundt 500 kr. Endret 30. desember 2007 av *Pepperkake*
Gjest Bodillen Skrevet 30. desember 2007 #8 Skrevet 30. desember 2007 Hyggelig En dimmer trenger ikke koste så mye hvis man ikke kjøper den hos de dyreste elektrobutikkene. Og så avhenger det av om de må tåle våtrom eller ikke. Er bryteren utenfor badet tror jeg man kan bruke vanlig dimmer. Jeg tror store møbelforretninger som selger lamper selger slike dimmere til rundt 500 kr. Tusen takk for et saklig, høflig, velmenende og hyggelig svar, Pepperkake!
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #9 Skrevet 30. desember 2007 (endret) Hyggelig En dimmer trenger ikke koste så mye hvis man ikke kjøper den hos de dyreste elektrobutikkene. Og så avhenger det av om de må tåle våtrom eller ikke. Er bryteren utenfor badet tror jeg man kan bruke vanlig dimmer. Jeg tror store møbelforretninger som selger lamper selger slike dimmere til rundt 500 kr. Men hvem skal montere den nye dimmeren? Tro om det koster penger å få en elektriker til å gjøre det? :klø: Det er ikke lov for andre enn elektrikere å montere dimmere. Ikke alle råd som er like nyttige nei. Endret 31. desember 2007 av Arwen
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #10 Skrevet 30. desember 2007 (endret) Husk å sjekke sikringen da, skjer visst ofte at skringen går hvis delene i en dimmer går i stykker. Men det gjør jo egentlig ikke noe - for da kan du jo bare kjøpe en billig dimmer som du ikke har lov til å monster fordi du ikke er elektriker. Endret 31. desember 2007 av Arwen
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #11 Skrevet 30. desember 2007 (endret) Men Husk å sjekke sikringen da, skjer visst ofte at skringen går hvis delene i en dimmer går i stykker. Men det gjør jo egentlig ikke noe - for da kan du jo bare kjøpe en billig dimmer som du ikke har lov til å monster fordi du ikke er elektriker. Rettes til 'montere' Endret 31. desember 2007 av Arwen
*Pepperkake* Skrevet 31. desember 2007 #12 Skrevet 31. desember 2007 (endret) Kanskje man kjenner en elektriker eller to som fikser slikt for dem. Eller man gjør det selv og driter i det. Det er ingen som ser forskjell på om man gjør det selv såfremt man vet hva man driver med. Endret 31. desember 2007 av Arwen
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2007 #13 Skrevet 31. desember 2007 (endret) Kanskje man kjenner en elektriker eller to som fikser slikt for dem. Eller man gjør det selv og driter i det. Det er ingen som ser forskjell på om man gjør det selv såfremt man vet hva man driver med. Der har du helt rett. Jeg skjønner ikke folk som driter i det så lenge det ikke er lov. Jeg er selv elektriker, og har sett mange alvorlige skader fordi folk selv har utført elektrisk arbeid de ikke har lov til. Ellers antar jeg at folk som kjenner en elektriker eller to tar kontakt med disse fremfor å spørre på KG. Ellers er det litt greit å vite at forsikringsselskapene nå har blitt enda mer kritiske til elektriske skader, og ofte ber om dokumentasjon for utført jobb. Dette gavner alle som er lovlydige, så får folk som driter i om andre må være med på å betale for uansvarligheten deres stå ansvarlig selv. Endret 31. desember 2007 av Arwen
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2007 #15 Skrevet 31. desember 2007 Kanskje man kjenner en elektriker eller to som fikser slikt for dem. Eller man gjør det selv og driter i det. Det er ingen som ser forskjell på om man gjør det selv såfremt man vet hva man driver med. Dette er et råd som er uvettig og strider mot norsk lov. Å utvise en så manglende respekt og forståelse for noe som kan få så store konsekvenser som feil på det elektriske, er bare forkastelig. Men ser det er viktigere å moderere bort at det påpekes uvitenhet fra en registrert bruker, fremfor uforstanden denne brukeren viser med det hun skriver.
Gjest Gjest_Jarle_* Skrevet 1. januar 2008 #16 Skrevet 1. januar 2008 Men hvem skal montere den nye dimmeren? Tro om det koster penger å få en elektriker til å gjøre det? :klø: Det er ikke lov for andre enn elektrikere å montere dimmere. Ikke alle råd som er like nyttige nei. Hei. Jeg er elektriker, og en ca pris vil komme på: Oppmøte 200kr Materiell 700kr 1 time arbeid: 500kr Sum: 1400kr pluss moms Dette er bare ca pris da, kan variere litt. Men, det bør ligge rundt her
Gjest Bodillen Skrevet 2. januar 2008 #17 Skrevet 2. januar 2008 Hei. Jeg er elektriker, og en ca pris vil komme på: Oppmøte 200kr Materiell 700kr 1 time arbeid: 500kr Sum: 1400kr pluss moms Dette er bare ca pris da, kan variere litt. Men, det bør ligge rundt her Takk for svar, Jarle! Nå er det noen som har sagt at dette kan være en reklamasjonssak, i og med at huset vårt er splitter nytt, og disse dimmerne skal tåle sånn dreining som denne er utsatt for. Vi får se!
Ciara Skrevet 2. januar 2008 #18 Skrevet 2. januar 2008 Utrolig at et spørsmål om dimmere kan avstedkomme så mange spydigheter. Håper du får fikset dimmeren rimelig, Bodillen.
Gjest Bodillen Skrevet 2. januar 2008 #19 Skrevet 2. januar 2008 Utrolig at et spørsmål om dimmere kan avstedkomme så mange spydigheter. Håper du får fikset dimmeren rimelig, Bodillen. Ja, noen har nok litt for mye tid... Takk skal du ha, Ciara!
AnonymBruker Skrevet 27. august 2021 #20 Skrevet 27. august 2021 Samme problem her. 14 år år gammel tråd men. Prisen er nok dyrere for elektriker nå?? Anonymkode: 03ad4...29c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå