Gå til innhold

Hvorfor barn ikke skal ha mobil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig dette høres veldig dumt ut for noen, men jeg spør for det.

Hvorfor skal ikke barn ha mobil? Jeg leser over alt at folk sir at dem ikke skal, det er skremmende at 10 åringer har mobil.

Det eneste negative jeg ser med det er strålingen, men er det kun den folk reagerer på? Det virker egentlig ikke sånn, men jeg har aldri hørt noen annen grunn enn "fordi" "de skal ikke" "de er barn" "de skal være barn lengst mulig" og alt sånt.

Er det i det hele tatt noen grunn eller er det kun for å være vrang eller at de hører på hva andre sier? Etter hva jeg har hørt så var det flere for noen år siden som var i mot det enn det er nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror dette er litt sånn hysteri som det er i med mange nye ting når det kommer. Bare tenkt på hvordan det var med tv når det kom. Da jeg var liten var det barnetv 20 min hver dag, og barnetv fri på mandager. hehe.

Jeg er helt for at barn får mobil så lenge de ferdes på egen hånd:-)

Skrevet

Jeg er helt enig i at det først og fremst er hysteri. Alt nytt blir sett på som farlig av enkelte voksne mennesker. Noen er også sikkert litt bitre over at det ikke fantes noe sånt da de var unge.

Gjest StockDama
Skrevet

Ser heller ikke problemet...jeg syns det ser litt merkelig ut når en liten jente på 7-8 går å snakker i egen mobiltelefon, men det har vel sine praktiske grunner. Og hvertfall om det skulle skje noe mens ungene er ute å leker. (om dagens barn faktisk gjør det...eller sitter de bare inn og spiller? =D)

Skrevet

Ett problem med barn og mobil er at de bruker det til å mobbe hverandre! Dette er vel gjerne noe de gjør uansett, men det blir enklere og mobbe og mer skjult for omverden at de mobber. Det er også tilfeller der barn tar bilder av hverandre på uheldige tidspunkt for å så legge det ut på internett, barna nå er mye mer teknisk enn vi kan forestille oss. De oppfordrer også hverandre til å gjøre dumme ting mens de filmer det, som selvskading eller foreksempel skading av dyr.... Det er også problemtisk at barna har med seg telefonen og bruker den i skoletiden.

Selvsagt er det praktisk å kunne nå hverandre og avtale, men barna bruker ofte mobilen til mye mer enn det!

Skrevet

Så fordi noen få barn mobber og ødelegger for andre skal ingen barn ha mobiltelefon?

Det er et typisk eksempel på å ikke gå til roten av problemet. Problemet er ikke mobiltelefonen (som bare er en livløs gjenstand), men oppførselen til enkelte barn. Det rasjonelle må jo være å prøve å minimere mobbing som fenomen, ikke inndra noe som egentlig ikke har noe med saken å gjøre. Det blir som å forby kjøkkenkniver fordi de kan brukes som drapvåpen.

Skrevet

Fordi det er dyrt og et viktig statusbevis? Kan virke ekskluderende om alle med mobil leker sammen med mobilene og de uten blir ekskludert? Ellers er jeg enig i at det er kjekt at barna kan si i fra hvor de er/når de kommer hjem og lignende :)

Gjest Helen Parr
Skrevet (endret)

Mine barn er for små til å få mobiltelefon, synes jeg. Den eldste er åtte år, og det er fremdeles få av hans venner som har det. For øvrig virker det som mange anskaffer mobil til ungene når de slutter i sfo etter fjerde klasse.

For meg er de viktigste argumentene mot mobiltelefon for det første at det er et nokså kostbart leketøy i drift, når det foreløpig er så lite behov for det. For det andre har han ikke vist at han er stor nok til å ta vare på en slik leke, siden han fremdeles utviser barnlig fraværenhet. Jeg er redd den hadde blitt borte etter kort stund.

Endret av Helen Parr
Skrevet

Jeg husker tiden før mobiltelefon og ser noen av ulempene med dette redskapet (det er selsagt fordeler også, men nevner nå ulempene):

-med mobil er det ikke like viktig å overholde avtaler. Man kan bare ringe/bli oppringt hvis man blir forsinket. Å holde avtaler og være presis er noe barn bør lære seg.

-mobil er noe man har med seg overalt, man sitter med den nesten overalt, når man er sammen med andre, gjør lekser osv. Man holder ikke fokuset like godt på det man driver med når man samtidig venter på svar på en sms man har sendt.

-sms er en del av det samfunnet der alt skal gå fort og det stresset det medfører. Dette skal barn slippe

-mobbing som andre har nevnt. men barn klarer å mobbe uansett så jeg synes ikke dette er mest tungtveiende.

-som noen nevnte er det dyrt og statussymbol

-vennskap kan pleies på andre måter enn å kun sende sms. Viktigere at de er sammen med vennene sine, og at når de er sammen med vennene sine har fokus på dem og ikke sitter med hver sin mobil og taster med andre.

Skrevet
-med mobil er det ikke like viktig å overholde avtaler. Man kan bare ringe/bli oppringt hvis man blir forsinket. Å holde avtaler og være presis er noe barn bør lære seg.

Dette har jeg faktisk aldri opplevd. Jeg har opplevd at folk har ringt for å fortelle at de blir forsinket (f.eks. fordi det var mye trafikk), men det ville de uansett blitt, og da er det jo bare positivt at de ringer og sier ifra.

-mobil er noe man har med seg overalt, man sitter med den nesten overalt, når man er sammen med andre, gjør lekser osv. Man holder ikke fokuset like godt på det man driver med når man samtidig venter på svar på en sms man har sendt.

Dette har jeg aldri opplevd som noe problem for barna jeg kjenner.

-sms er en del av det samfunnet der alt skal gå fort og det stresset det medfører. Dette skal barn slippe

Jeg tror ikke barn flest blir stresset av å ha mobiltelefon. Mer sannsynlig er det vel at de får mye ut av å lett kunne komme i kontakt med andre mennesker.

Jeg tror ikke vi kan regne en mobiltelefon som et statussymbol lenger. Alle voksne mennesker i Norge som ønsker det har en mobiltelefon. Det trenger ikke være dyrt i det hele tatt. For barn kan den med fordel være billig siden det er større risiko for at de mister den eller ødelegger den. En Nokia 1110i til 350 kroner passer fint for de aller yngste.

-vennskap kan pleies på andre måter enn å kun sende sms. Viktigere at de er sammen med vennene sine, og at når de er sammen med vennene sine har fokus på dem og ikke sitter med hver sin mobil og taster med andre.

Dette tror jeg neppe er et stort problem.

Skrevet

Jeg ser flere fordeler enn ulemper med at barn har mobil.

Den største fordelen er at man alltid er innen kontaktrekkevidde.

Den største ulempen er som Helen Parr sier, at de fort kan rote bort mobilen.

Skrevet

Datteren min på 8 år vil ikke få egen mobil på noen år enda. Grunnen til det er at bruk av telefonen medfører en økonomisk kostnad som hun enda ikke forstår rekkevidden av. Etterhvert som hun blir eldre lærer hun seg forhåpentligvis verdien av penger som ikke fysisk ligger i lommeboken og da vil hun etter min mening være stor nok til å få egen mobil.

Men når det er sagt så har hun tilgang til mobil hjemme som har samme funksjon som fastelefonen hadde den gang jeg vokste opp.

Skrevet
Jeg tror ikke vi kan regne en mobiltelefon som et statussymbol lenger. Alle voksne mennesker i Norge som ønsker det har en mobiltelefon. Det trenger ikke være dyrt i det hele tatt. For barn kan den med fordel være billig siden det er større risiko for at de mister den eller ødelegger den. En Nokia 1110i til 350 kroner passer fint for de aller yngste.

Må nok si meg uenig i dette. Nå er det mobiler med bra kamera og mp3 som er in. Kjenner folk som er så flaue over mobilene sine at de knapt viser den, siden de har arvet en mobil uten fargeskjerm og kun med polyfoniskeringetoner. Så ja, det er status å ha den mobilen som spiller musikken på veien til skolen og kanskje med kuleste spill!

Skrevet
Må nok si meg uenig i dette. Nå er det mobiler med bra kamera og mp3 som er in. Kjenner folk som er så flaue over mobilene sine at de knapt viser den, siden de har arvet en mobil uten fargeskjerm og kun med polyfoniskeringetoner. Så ja, det er status å ha den mobilen som spiller musikken på veien til skolen og kanskje med kuleste spill!

Alt forandrer seg da, og det er vel strengt tatt foreldrene som går foran og viser vei i statussymbol-verdenen. Store flotte biler, det hotteste interiøret, flatskjermer osv. Eplet faller jo ikke langt fra stammen. De ungene jeg kjenner som er mest opptatt at flotte telefoner, er de som vokser opp hos foreldre som stadig pusser opp og bytter møbler, kjøper dyre merkeklær, osv.

Tror kanskje at de ungene som sparer til sin egen telefon og kontantkort tar ganske godt vare på tingene også.

Gjest Gjest_Mamma til 2_*
Skrevet

Jeg har en 2.klassing, og grunnen til at hun ikke får telefon på en god stund enda er at hun overhode ikke trenger en. Hun bor rett ved siden av skolen, og ellers følger vi henne stort sett over alt. Vi har god kontakt med alle hennes venners foreldre, og er det noe låner hun telefonen der hun er, eller vi kan ringe foreldrene til den hun er hos om det er vi som vil henne noe.

Hun har en venninne som har fått telefon, men det er fordi hun har skilte foreldre og må gå til og fra skolen og fotballtrening alene. For dem er telefonen en ekstra trygghet og en praktisk ting. For oss ville det blitt en leke.

Når datteren min ikke lenger har SFO, men skal gå alene hjem, vil vi nok utstyre henne med en telefon regner jeg med.

Skrevet
Jeg har en 2.klassing, og grunnen til at hun ikke får telefon på en god stund enda er at hun overhode ikke trenger en. Hun bor rett ved siden av skolen, og ellers følger vi henne stort sett over alt. Vi har god kontakt med alle hennes venners foreldre, og er det noe låner hun telefonen der hun er, eller vi kan ringe foreldrene til den hun er hos om det er vi som vil henne noe.

Hun har en venninne som har fått telefon, men det er fordi hun har skilte foreldre og må gå til og fra skolen og fotballtrening alene. For dem er telefonen en ekstra trygghet og en praktisk ting. For oss ville det blitt en leke.

Når datteren min ikke lenger har SFO, men skal gå alene hjem, vil vi nok utstyre henne med en telefon regner jeg med.

Litt off topic.. Men det er litt trist at verden har blitt sånn at bare det å gå til og fra skolen/trening er så skummelt at det trengs en mobil.. Sier ikke dette for å være i mot deg "Gjest_Mamma til 2", men fordi det er litt trist at man liksom er så utrygge nå, at verden kan være så farlig :(

(ja, kjenner til fenomenet med at å gå hjem fra skolen kan ta to timer, dog det egentlig er fem minutter.. Skjønner at foreldre ønsker å vite hvor barna er i slike og lignende situasjoner)

Skrevet (endret)
Jeg husker tiden før mobiltelefon og ser noen av ulempene med dette redskapet (det er selsagt fordeler også, men nevner nå ulempene):

-mobbing som andre har nevnt. men barn klarer å mobbe uansett så jeg synes ikke dette er mest tungtveiende.

Helt enig i disse. Mobil har både fordeler og ulemper, men jeg synes ulempene er vel så mange når det gjelder barn. Unger forstår ikke det økonomiske i denne sammenhengen, og det er det viktig at de lærer seg før de får en telefon selv, ellers kan det bli et dyrt leketøy.

Endret av imli
Skrevet
Mulig dette høres veldig dumt ut for noen, men jeg spør for det.Hvorfor skal ikke barn ha mobil? Jeg leser over alt at folk sir at dem ikke skal, det er skremmende at 10 åringer har mobil.Det eneste negative jeg ser med det er strålingen, men er det kun den folk reagerer på? Det virker egentlig ikke sånn, men jeg har aldri hørt noen annen grunn enn "fordi" "de skal ikke" "de er barn" "de skal være barn lengst mulig" og alt sånt. Er det i det hele tatt noen grunn eller er det kun for å være vrang eller at de hører på hva andre sier? Etter hva jeg har hørt så var det flere for noen år siden som var i mot det enn det er nå.

Mobilen er et skapt behov. Svar meg ærlig om hvor mange som egentlig trenger mobil av voksne..

Mobil blir i dag misbrukt. Orke ikke skrive alt om folk som bruker den i tide/utide. off.plasser osv.... Nå var det spørsmål om barna.

De vil ha den kuleste....får venner ny, å ønsker de seg ny til jul neste gang.

Mor forsvarer kjøpet med at da kan de nås......uansett hvor de er.

Mor ringer når det er middag, mor ringer når barnet skal hjem, mor ringer og spør hvor det er...

La barna lære klokken og at de skal komme hjem på et gitt tidsp.

nå ringer barna venner for å bli påmint hva de har i lekser... Dette sløver barna-

Alle duppeditter som er å få kjøpt...man må bare ha det. Selvfølgelig er det ikke lett når alle venner har det

På en annen side. Det er ikke så lenge siden det ikke fantes barn med mobil. Hvordan klarte de seg?

Jeg hadde min første mobil for ti år siden. Jeg klarte meg før det. Grunnen til kjøpet var e ny jobb. Den ble kun brukt i jobbsammenheng. Det var dyrt å ringe og den ble lagt i en skuff på fritiden.

tenk før var det ikke alle som hadde hustelefoner heller...vi klarte oss da også.

Når foreldre kommer i butikken og skal ha telefon til en 8åring da blir eg helt matt

Gjest Gjest_Mamma til 2_*
Skrevet
Litt off topic.. Men det er litt trist at verden har blitt sånn at bare det å gå til og fra skolen/trening er så skummelt at det trengs en mobil.. Sier ikke dette for å være i mot deg "Gjest_Mamma til 2", men fordi det er litt trist at man liksom er så utrygge nå, at verden kan være så farlig :(

(ja, kjenner til fenomenet med at å gå hjem fra skolen kan ta to timer, dog det egentlig er fem minutter.. Skjønner at foreldre ønsker å vite hvor barna er i slike og lignende situasjoner)

Skjønner hva du sier, og jeg er jo enig i det. Men de som går alene hjem, særlig de som ikke lenger går på SFO er jo ofte hjemme alene en stund før foreldrene kommer hjem og. I den tiden er går de gjerne til venner og sånt, og det kan være greit å få tak i de. Da jeg var på den alderen måtte jeg alltid hjem for å skrive lapp til mamma og pappa før jeg gikk noe sted, men det var nok mer enn en gang at foreldrene mine måtte ringe rundt for å finne ut hvor jeg var ;) .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...