Gå til innhold

baggasje-fee og Ryanair

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skal ut og reise med Ryanair. Da venninna og jeg booket turen var vi optimister og sa vi klarte oss med en koffert på deling (turen ble booket i meget skrale tider..). Nå når vi har begynt å pakke ser vi at dette kommer til å funke dårlig..

Er det noen mulighet for at vi kan komme med hver vår koffert i skranken, og betale der og da for den ekstra vi har med, som vi ikke har "forhåndsregistrert"?

Har prøvd å sjekke hjemmesidene til Ryanair (alt for mye info for tolmodigheten min), og ringe kundeservice, men de er stengt (iallefall den i Norge).

Håper på snarlig svar :)

Endret av cecilieUK
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest blåmobil
Skrevet
Skal ut og reise med Ryanair. Da venninna og jeg booket turen var vi optimister og sa vi klarte oss med en koffert på deling (turen ble booket i meget skrale tider..). Nå når vi har begynt å pakke ser vi at dette kommer til å funke dårlig..

Er det noen mulighet for at vi kan komme med hver vår koffert i skranken, og betale der og da for den ekstra vi har med, som vi ikke har "forhåndsregistrert"?

Har prøvd å sjekke hjemmesidene til Ryanair (alt for mye info for tolmodigheten min), og ringe kundeservice, men de er stengt (iallefall den i Norge).

Håper på snarlig svar :)

hei jeg har ikke noe godt svar på spm ditt, men tror dere må betale ekstra.

jeg og sambo har oså bare betilt en koffert på deling..Tror jeg.. Problmet vårt er at jeg ikke kan se noen sted på bekreftelsen at vi har bestilt baggasje, står det spesifisert på deres bekreftelse?

-nå er jeg redd jeg har glemt å bestille baggasje..

Hjelp!

Skrevet

Dette har jeg nettopp sjekket for noen andre, og her er svaret:

Excess Baggage Fee - Per Kilo

Fee can only be purchased at the airport ticket desk £5.50 €8.00

Så det er mulig å hamed mer bagasje, men det koster. Det er en grunn til at det er billig å fly med dette selskapet...

Skrevet

Mulig dette svaret kommer litt vel sent, men du kan betale for en ekstra koffert på flyplassen. Du får nok ikke gjort det i innsjekkingsskranken, jeg tror du blir henvist til kundeservice/ infodesk eller hva de kaller det. Men det er litt dyrere enn om du hadde betalt på nettet da du bestilte reisen. Du må nok betale rundt 120-130 kroner.

Det er dyrt å ringe RyanAir (ca. 13 kroner pr minutt for å endre booking, ca. 25 kr./min for andre henvendelser, det betalte jeg i fjor i hvert fall) så det bør du unngå.

Jeg tror det er sånn at hvis den kofferten dere allerede har betalt for er registrert på venninna di så bør den andre kofferten registreres på deg. For de tar ekstra betalt hvis en person har mer enn EN koffert.

Fra www.ryanair.co.uk

"Checked baggage booked online is charged at a discounted rate of £5/€6 for the first bag and £10/€12 for each additional bag. If checked baggage fees are paid either at the airport or through a Ryanair call centre, the standard rate of £10/€12 per bag will apply."

(Brunhilde: Trådstarter mener ikke at hun har "overvektig" bagasje, det hun snakker om er at Ryanair tar betalt for hver koffert man sjekker inn. Når man bestiller så må man oppgi hvor mange kofferter man skal sjekke inn. :) )

Skrevet

Gjorde dette selv en gang, og en tips er: vær tidlig ute. Mye køer fram og tilbake, holdt på å miste flyet fordi køen til den skranken der man betaler for bagasjen var så sinnsykt lang. Når jeg endelig fikk gjort det jeg skulle var bookingen stengt, vanvittig styr.

Kommer ikke til å bruke Ryanair igjen, men det er en annen sak.

Skrevet (endret)
(Brunhilde: Trådstarter mener ikke at hun har "overvektig" bagasje, det hun snakker om er at Ryanair tar betalt for hver koffert man sjekker inn. Når man bestiller så må man oppgi hvor mange kofferter man skal sjekke inn. :) )

Og da blir jo alt annet overvekt. Ja? :ler:

Jeg reiser aldri med "billigselskapene" så jeg har egentlig ikke peiling. Dessuten VAR det overvekt jeg sjekket for andre, så der ser du. Kjip ordning er det nå, uansett, da, men som nevnt, en grunn er det jo til at de klarer å holde prisen nede.

Endret av Brunhilde
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe stort problem at billig selskaper tar betalt for baggasje jeg. Når jeg sjekket fikk jeg uansett billigere med baggasje enn det jeg hadde fått hos noen av de "vanlige" flyselskapene.

Jeg er selvfølgelig da student og tjener dårlig så jeg må spare der jeg kan. Trenger ikke ekstra service (som jeg uansett så SAS Norge var dårlige på) og har sjelden med meg noe særlig på tur.

Skrevet
Og da blir jo alt annet overvekt. Ja? :ler:

Hehe, kall det gjerne det men overvekt er jo hvis man tar med større vekt enn det flyselskapet tillater. Men det går an å gjøre som trådstarter spør om, nemlig å betale for en koffert for hver av venninnene. Det er mye billigere enn å betale for en tung megakoffert sånn som de to kanskje ville vært nødt til hvis de ikke sjekker inn en koffert til.

Jeg tror Ryanair har startet med dette systemet for at de som reiser med kun håndbagasje skal få en fordel. Disse kan sjekke inn selv og får gå ombord i flyet før resten, hvilket er en fordel siden man ikke har reserverte seter. Men min erfaring er at det alltid er et voldsomt styr når man kommer inn i flyet. For alle disse som bare har håndbagasje, de utnytter jo denne til fulle! Folk har mye større håndbagasje enn det de hadde før da man ikke trengte å betale for innsjekket bagasje. Og jeg som bare har håndveska mi med meg inn på flyet får noen ganger ikke plass til den en gang. Det er irriterende.

Men jeg bruker Ryanair relativt ofte, fordi jeg bor en time unna Torp og jeg og min samboer kan fly til Dublin og tilbake for under 400 kroner. Dette gjør vi ca 3 ganger i året for å besøke hans foreldre i Belfast og da blir det penger å spare. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...