Gå til innhold

Ny katt i huset

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en katt på 7 mnd. I dag tok vi med en katt hjem på 3 mnd. Den er kjempe redd for den vi har fra før av. Den freser og knurrer. Hvordan få dem til å komme overens??

Videoannonse
Annonse
Gjest rikkerikke
Skrevet

Det bedrer seg gjerne med tiden. Bruk tid med begge kattene, vær sammen med dem så går det sannsynlig vis over etter hvert. Dyr bryker jo gjerne litt tid på å plassere seg i forhold til hverandre i hierarkiet, og det kan bli litt hvesing og bråk først. En ide er jo å gi den nyankomne katten litt tid for seg selv i rommene slik at den blir trygg på sitt nye hjem før dere lar kattene bli ordentlig kjent.

Skrevet

Ikke fuss, gi dem tid og la dem ta det i sitt eget tempo - da bruker det å gå seg til. Samtidig er det jo greit å huske at ikke alle katter går sammen bare fordi de er katter..

• 11 måneder senere...
Skrevet

alle katter går overens til slutt, når en av dem har underkastet seg den andre, katter er flokk dyr

Skrevet

Jeg hadde en katt på 3 år og hentet en kattunge på 4-5 måneder. Den store freste til nykommeren i 1 mnd, men nå leker de og koser seg sammen.

Det er som med oss mennesker, det tar noen ganger litt tid å bli kjent med hverandre. ;)

Skrevet

Vi har to birmaer på ca tre år, samt ei malamute tispe. I helga hentet vi en to år gammel birma gutt, og det har allerede begynt å gå seg til. Nye pusen ligger ikke bare under sofaen. Vi har htt han alene inneom natta slik at han skal få litt tid på egenhånd hvor han kan utforske uten å være redd for de andre.. Nå har alle tre kattene vært med mor og pyntet juletreet;) og bikkja bryr han seg fint lite om;)

Gjest virvelvind
Skrevet

Hadde litt av det samme problemet i julen. Skulle hjem til foreldrene mine å ville ikke sette igjen kattungene i leiligheten min alene hele julen. så jeg tok dem med hjem der det var en kattunge fra før på omtrent samme alder, alle tre kranglet slåss og veste men etter et ar dager så vi at alle tre lå å sov fredfullt sammen i en lenestol :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Måtte ta til meg en hjemløs hunnkatt til den ble omplassert, hadde også en hunnkatt (innekatt) hjemme, det tok ett halvår før de godtok å sove under samme bord samtidig :ler: etter ett års tid var de gode venninder. :)

Men så lenge som de har muligheten til å ha sine egne områder i huset, er ikke dette ett problem.

Skrevet

Det kan være lurt å la kattene være på hver sin side av en dør. La døren stå på gløtt slik at de kan lukte på hverandre. Legg en avis el. l. under døren slik at de ikke kan dytte den opp. Da har de ikke mulighet til å skade hverandre. Dette gjorde jeg da jeg fikke en ny katt for en stund siden, hadde en katt fra før. Lot de være på hver sin side av døren 2-3 dager før jeg lot dem møte hverandre ansikt til ansikt første gang. Da hadde de blitt kjent med lukten til hverandre på forhånd. Den gamle katten bør holdes inne til den begynner å føle seg tilfreds med situasjonen. Hvis ikke vil den gjerne holde seg mest utendørs fordi den er fornærmet, og da tar det lang tid før de blir kjent. Må regne med litt knurring og fresing de første dagene etter at du slipper dem inn i samme rom, du kan kanskje skille dem fra hverandre om natten og når du ikke er hjemme i begynnelsen. Det er viktig at den gamle katten får minst like mye oppmerksomhet som den nye! Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...