Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære bror gifter seg neste sommer, og jeg tenkte jeg skulle prøve noe helt nytt og faktisk ha litt god tid med det jeg trenger å ordne.

Hovedproblemet mitt er dress.

Jeg har overhode ingen peiling på mote, klesvalg, hva som matcher og hva som ikke passer.

Har lyst til å imponere familien med å iallefall kjøpe en dress som faktisk ser litt fin ut og passer anledningen.

Så derfor trenger jeg råd om stort sett alt, anledningen er bryllup og andre finere sammenkomster.

Noen som vet noe om priser på skreddersydde dresser i norge?

På forhånd takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å stikke ned i hvertfall en butikk. De kan hjelpe deg med å finne den perfekte dressen, størrelser, skredder, tilbehør og det meste en burde vite/tenke på anngående dress.. ;)

Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Nå kommer jo alt an på fasongen din, men jeg ville holdt meg langt unna Dressmann og dess like. Tiger of Sweden har fantastisk fine dresser. :)

Skrevet
Nå kommer jo alt an på fasongen din, men jeg ville holdt meg langt unna Dressmann og dess like. Tiger of Sweden har fantastisk fine dresser. :)

:Nikke: Tenk kvalitet. Dressen blir av bedre kvalitet og ofte penere i snittet, i tillegg ofte kan betjeningen bli flinkere.. :) *bare lufter tanker litt nå*

Skrevet (endret)

Nå vet jeg ikke noe om hvor i landet du befinner deg, men i Oslo er Ferner Jacobsen et godt startpunkt for å finne deg en dress. De har godt utvalg, og ikke minst flinke ansatte som vet hva de driver med. Du får også lagt opp og tilpasset dressen slik at den sitter så godt som mulig for en ferdigsydd dress. Tror en "standarddress" som kan brukes til den typen anledninger du nevner ligger på 5-6000. Da tenker jeg på en helt klassisk dress i koksgrått eller lignende. Hvis du er ute etter en litt "yngre" dress kan Steen&Strøms herreavdeling være et alternativ, evt. Kamikaze i Hegdehaugsveien. Tiger, som Morgan le Fay nevner, har også mye fint, men igjen i en litt yngre stil. I Trondheim er Retro et godt utgangspunkt for dressjakten.

Et mer budsjettvennlig alternativ er faktisk (ihvertfall for min samboer) H&M - dog kun deres "black label"-linje, som finnes i 4-5 butikker i landet. I Oslo finnes denne avdelingen i Stenersgata, på Karl Johan og i Bogstadveien. Der kan du få deg en helt allright dress til i underkant av 2000 kr. Disse dressene er i ren ull, stoffet virker greit, de er pent sydd og holder seg overraskende godt. Men detaljene er naturlig nok mindre raffinerte enn på dyrere dresser, og man får minimalt med hjelp fra de ansatte.

Prisen på å få skreddersydd dress i Norge ligger på mellom 15 og 20 000. Alternativt har du omreisende, asiatiske skreddere som tar mål i Norge og så får dressen sydd i Asia. De tilbyr gjerne pakker med dress, et par skjorter og slips, og jeg mener å huske at prisene ligger på 8-9000 eller deromkring. De har jevnlig annonser i aviser og blader.

Lykke til med dressjakten! Et godt tips kan være å ta med deg noen du stoler på når du skal prøve, slik at du får ærlige tilbakemeldinger fra andre enn ekspeditørene. :)

Endret av itla
Gjest Morgan le Fay
Skrevet

Jeg synes selv at Tiger har relativt klassiske dresser? Ellers kan faktisk steder som Bertoni muligens være et alternativ. Min kjære har nå en dress fra Ricco Vero som han har vært fornøyd med, men det skal sies at han er veldig ukomplisert, og sklir rett inn i størrelse 52.

Skrevet (endret)
Jeg synes selv at Tiger har relativt klassiske dresser? Ellers kan faktisk steder som Bertoni muligens være et alternativ. Min kjære har nå en dress fra Ricco Vero som han har vært fornøyd med, men det skal sies at han er veldig ukomplisert, og sklir rett inn i størrelse 52.

Mulig det bare er de jeg har sett som har virket litt yngre i stilen. :) Jeg har nok også et relativt konservativt syn på hva som er en klassisk dress, og anser dobbel splitt bak på jakken, (veldig) smale bukser og mønstret stoff som mer moderne/yngre. Hva man kjøper avhenger nok mye av hvor lenge man har tenkt å ha den, også - hvis man ønsker å kunne bruke den om 30 år (såfremt man ikke legger på seg for mye :ler:), tenker jeg at det er greit å holde seg til en helt klassisk utgave. :)

Endret av itla
Skrevet

Kan anbefale l'Escalier i Oslo, de holder til i Rådhuspassasjen. Fine italienske dresser i bra stoff + Paul Smith. De tilpasser også dresser, min kjære fikk fikset på en dressjakke for å skjule at han har bittelitt skjeve skuldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...