Gå til innhold

Spørsmål til Lasse vedr. litteratur om trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Lasse!

Har lest en del innlegg med svar fra deg vedr. trening. Det jeg lurte på, var om du visste om det finnes en god bok vedr. trening med vekter. Jeg er på jakt etter en bok som beskriver hvor mange rep. man må ta av hvert apparat, når og hva man skal spise for å oppnå best mulig resultater.

Da jeg ikke kan så mye om dette, ønsker jeg derfor å sette med godt inn i dette for å oppnå best mulig resultater.

Setter selvfølgelig stor pris på svar fra alle som vet noe om dette. Kjekt om dere vet hvor man får tak i disse bøkene og jeg hadde satt pris på at bøkene er skrevet på norsk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du skriver om er jo kunnskap om hva forskjellig trening gjør med kroppen, altså treningslære. For å forstå det som står på iform og i blader, er det jo essensielt å ha basiskunnskaper om HVORFOR trening har effekt....

Gjerset har skrevet en flott bok om treningslære. Det finnes også diverse bøker om kosthold. Gå i en bokhandel og spør etter bøker til idrett grunnfag f eks, da vil du nok få mange gode forslag. Men Den tykke boka til gjerset er vel basis for mye (står om alle typer trening der... Deretter kan du tråle iform etc med kritisk syn. Det er nemlig mange veier og ikke minst teoretiske veier til Rom når det gjelder trening og kosthold, og man må vel finne sin egen stil ut ifra sin egen kropp/kjemi og kunnskap om trening....

Trening er jo myyyyye mer komplekst enn det de aller fleste tror...

Lykke til!

Skrevet

Gå på biblioteket og spør etter bøker om vekttrening. De bøkene du viser til Lasse er sikkert utmerkede, men Trena spør etter bøker om vekttrening. Selvsagt er fysiske grunnprinsipper innen trening like uansett idrettsgren, men likevel vil jeg anbefale et par bøker jeg selv har hatt mye nytte av: Lånte en bok av Bill Pearl på biblioteket for noen år siden. Kjempebra bok! Den var på norsk såvidt jeg husker, husker ikke tittelen men han har ikke gitt ut så mange bøker i Norge tror jeg. Ove Rytter har også gitt ut 2 bra bøker: Effektiv bodybuilding med beskrivelse av 73 øvelser, Avancerad bodybuilding (kun på svensk) med mer avansert treningslære. Søk litt på nettet (iform.no er et godt utgangspunkt) Bøker er jo dyrt og de har kanskje ikke så mye om emnet på biblioteket men det går jo an å få dem til å bestille. Er du jente så vet jeg at det finnes bøker om vekttrening som er spesielt beregnet på jenter. men hvis det er selve treningsprinsippene du vil lære om er jo de like både for menn og kvinner. Athletic-city har mange forskjellige bøker om trening: http://www.athletic-city.no/shop/

Skrevet

Står om vekttrening der Petruska, derfor jeg anbefalte den... Men det finnes sikkert mye på biblioteket. Poenget er å få tak i noe som forklarer f eks hvorfor en skal ta 80% og 6-8 rep og hva det fører til , ikke bare programmer...

Skrevet

Det er jeg enig med deg i Lasse! :D Det er faktisk altfor mange rundt på treningsstudioene (både ansatte og klienter) som har minimal peiling på prinsippene bak de forskjellige oppleggene og hvorfor man skal gjøre slik og ikke sånn. Har man litt bakgrunnskunnskap har man også større forutsetning for å nå sine mål!

Du er en av de her inne som med svarene du gir viser at du vet litt om disse tingene, Lasse! :wink:

Og lykke til til deg Trena! :D

Skrevet

Takker dere alle for den informasjonen dere ga meg! Skal nå undersøke litt hva som finnes på markedet og orientere meg etter de bøkene dere har nevnt.

Takker nok en gang, og håper dette er en god start på et bedre liv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...