Gå til innhold

Sjangsen for å bli gravid ved glemt p-pille..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barer lurer på om det egentlig finnes noen oversikt over hvor stor sjangs det faktisk er å bli gravid ved glemt p-pille? Oppdaget nemlig akkurat nå at jeg har glemt pillen både for i dag og i går, og jeg å sambo hadde sex på morgenen i dag. Litt panikk akkurat nå, men så kom jeg til å tenke på at det har skjedd før og fortsatt ingenting.

Er det egentlig litt fram og tilbake eller finnes det en oversikt over det? Har det noen gang skjedd at du har hatt sex når du har glemt pillen også har det ikke skjedd noe.. Har akkurat hatt mensen så lenge tl jeg kan finne ut om jeg kan få panikk eller ei hehe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angrepille er eneste sikre løsningen nå, men jeg tviler på at det der holder til å bli gravid. MEN det kan skje:O)

Skrevet

Ville tippe det hadde noe med hvor man er i en syklus og, selv om man egentlig ikke har noen vanlig syklus. for de 7 første dagene er man jo sånn sett ikke fruktbar, så glemmer man under disse dagene har det kanskje ikke noe å si! Men visst man glemmer i dag 14-15 av syklusen er det mer fare da for da er de fruktbare dagene (visst man ikke hadde gått på p-piller). Nei jeg aner virkelig ikke. Bare en liten teori i mitt hode.

Skrevet
Ville tippe det hadde noe med hvor man er i en syklus og, selv om man egentlig ikke har noen vanlig syklus. for de 7 første dagene er man jo sånn sett ikke fruktbar, så glemmer man under disse dagene har det kanskje ikke noe å si! Men visst man glemmer i dag 14-15 av syklusen er det mer fare da for da er de fruktbare dagene (visst man ikke hadde gått på p-piller). Nei jeg aner virkelig ikke. Bare en liten teori i mitt hode.

Og jeg tror teorien din er helt feil ;) For i pakningsvedlegget til de p-pillene jeg gikk på står det at hvis du glemmer en pille den første uka, må du bruke tilleggsprevensjon, men ikke hvis du glemmer den andre eller tredje uka (dette gjelder altså bare hvis du har glemt én pille).

Men det er vel også bare én pille du har glemt, bare den i går? Hadde nok tatt en angrepille hvis jeg var deg :)

Skrevet

aaa ok, bare min teori ut fra ingenting ;)

Har ikke lest pakningsvedlegget på leeeeenge så klarer ikke huske! Men det gjelder ikke den første uka når man begynner på p-piller da? for da er man jo ikke sikker. Men visst man har gått på p-piller en stund så burde det kanskje ikke ha så mye å si?? altså om man glemmer pille nr 4 eller pille nr 16, man kan bare fortsette

Skrevet

Hmmm.. Da kom jeg til å tenke på en ting. Hva med cerazette, er det uker der haha.. der går jo hele brettet i et og alle pillene er jo det samme hehe..

Fant nettopp pakningsvedlegget nå og fant dette..

Hvis din nåværende pakke med p-piller inneholder inaktive tabletter (placebo), kan du starte med Cerazette dagen etter at du har tatt den siste aktive tabletten

Det gjorde ikke jeg.. Så det betyr vel at jeg mer eller mindre var ubeskyttet den ene uka da :o Og nå gikk det jo bare litt over en dag..

Skrevet

Ah, du går på cerazette, altså minipille. Der er det ingen første, andre eller tredje uke, der skal du bruke tilleggsprevensjon uansett hvis du glemmer en pille. Hadde fortsatt tatt en angrepille hvis jeg var deg. Om du ikke blei gravid forrige gang har vel egentlig fint lite å si, det som teller er om du har fått eggløsning pga den glemte pilla eller ikke.

• Liker 1
Skrevet
aaa ok, bare min teori ut fra ingenting ;)

Har ikke lest pakningsvedlegget på leeeeenge så klarer ikke huske! Men det gjelder ikke den første uka når man begynner på p-piller da? for da er man jo ikke sikker. Men visst man har gått på p-piller en stund så burde det kanskje ikke ha så mye å si?? altså om man glemmer pille nr 4 eller pille nr 16, man kan bare fortsette

I følge pakningsvedlegget på mine gamle piller så gjelder det her hele tida, altså spiller ingen rolle hvor lenge du har gått på piller. Det er stor forskjell på å glemme en pille i første uka eller i andre. Men det gjelder altså når man har glemt bare én pille, ikke når man har glemt flere. Du kan jo lese her hvis du vil http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/ Både marvelon og yasmin sier det samme.

Man kan forresten fint være sikker den først uka man begynner på p-piller, bare man begynner å ta dem på første mensdag :)

Gjest rikkerikke
Skrevet

Det finnes nok ikke noe fasitsvar til deg på dette. I pakningsvedlegget må det jo uansett stå at du må være ekstra varsom. Har selv glemt minipiller en og annen dag uten å lage noe styr utav det, men så hadde det etter min mening (nok ikke samboers) ikke vært noen stor krise om jeg ble gravid heller da.

Skrevet

Ingen grunn til bekymring, det skal mer til enn som så

Skrevet
Ingen grunn til bekymring, det skal mer til enn som så

er minipillen mer sikker en vanlig p-piller? for jeg har da tatt hver pille og like vel blitt gravid, tok dem til og med på nesten samme tid hver dag!

Skrevet

Det å bli gravid ved bruk av p-piller tror jeg har litt ann på personen og si. Virker (for min del) at de som gjerne blir gravide under bruk av p-piller gjerne blir det flere ganger uansett hvor nøye de er.

Skrevet

Tror nok jeg og, men hvordan vet man når det slår inn? jeg har da gått på p-piller i maaaaaange år, men akkurat nå blir jeg gravid. Tror heller ikke at alle blir gravide på piller, bare noen få!

• 8 måneder senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

jeg slenger inn et spørsmål i samme slenge, for det er noe jeg ikke skjønner..

Jeg er også litt små nærvøs om dagen, jeg glemte den siste pillen på brettet (altså en av di små) dagen før hadde jeg og min samboer sex. Tok tabletten så fort jeg kom på det, men gikk over 12timer.. er det stor mulighet for at jeg har blitt gravid? Og det står jo også at man kan slutte med p-pillen når man vil, så da håper jeg det går bra.. Vi har hatt beskyttet sex siden jeg glemt pilla, for sikker hets skyld...

Skrevet

Les pakningsvedleggene til p-pillene. Der står sikkert alt dere trenger å vite. Eventuelt sjekk felleskatalogen eller prat med legen hvis dere er ute etter helt sikre svar dere vet dere kan stole på.

Skrevet
jeg slenger inn et spørsmål i samme slenge, for det er noe jeg ikke skjønner..

Jeg er også litt små nærvøs om dagen, jeg glemte den siste pillen på brettet (altså en av di små) dagen før hadde jeg og min samboer sex. Tok tabletten så fort jeg kom på det, men gikk over 12timer.. er det stor mulighet for at jeg har blitt gravid? Og det står jo også at man kan slutte med p-pillen når man vil, så da håper jeg det går bra.. Vi har hatt beskyttet sex siden jeg glemt pilla, for sikker hets skyld...

På brettet ditt er det 21 eller 28 piller? Hvis det er 21 begynner du å ta neste brett en dag tidligere enn du ville ha gjort, og hvis det er 28 piller har det ingen betydning fordi det ikke er virkestoffer i "sukkerpillene".

• 2 år senere...
Skrevet

Lurer også! Jeg hadde sex 3 dager før jeg glemte en pille(i første uke av brettet) og tok den ikke før dagen etter.. (altså 48 timer mellom hver pille). Hvordan er sjansen for graviditet? :S

• 1 år senere...
Gjest usikker jente 20
Skrevet

Beklager for å spørre såppass lenge etterpå, men jeg lurer virkelig på en ting.

Jeg går på yasminelle 28, og har glemt én p-pille.. men jeg skjønner ikke pakningsvedlegget? Hva er forskjellen på uke 1, og rad 1??

I følge pakningsvedlegget står det at om jeg har glemt en lyserød aktiv p-pille i rad 1, 2 eller 3, og det har gått mer enn 12 timer, må jeg bruke prevensjon.

Så videre står det at hvis jeg har glemt én tablett i uke 1, må jeg bruke prevensjon de neste 7 dagene og at jeg kan være gravid om jeg hadde samleie uken før jeg glemte tabletten. Men så står det at om jeg har glemt en tablett i uke 2, tar jeg bare neste tablett så fort jeg husker det, og trenger ikke å bry med om å være gravid. Hva er forskjellen her?

Jeg hadde mensen en uke, tok 8 aktive p-piller, og glemte nr. 9. Betyr dette at jeg er safe? Er uke 2 det samme som rad 2?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...