Gå til innhold

Skjelte ut min datter på 3

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Klara_*
Skrevet

Vi var på besøk hos en venninde av meg, hun har en gutt på samme alder som min pike.

De lekte seg godt sammen, og vi voksne pratet godt.

Helt til min pike og hennes gutt kom inn på stuen og lurte på om de kunne få potetgull, for det hadde dem sett i skapet.

Og da ble min venninde sint og sa til min pike at man aldri fikk åpne skapdører på besøk hos andre folk og at hun burde si unnskyld.

Jeg ble litt rød i toppen og tenkte at kanskje det var hennes gutt som åpnet skapet, men neida, han var det jo ikke, for han hadde lært seg at han fikk ikke lov å åpne den døren.

Har jeg en usikkelig unge eller hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil påstå at det er din venninne som er uskikkelig i denne situasjonen.

En unge på 3 år greier ikke alltid å huske at man ikke kan åpne en skapdør på besøk hos andre.

Gjest barelillemeg
Skrevet

Unger må lære seg at det er ulike regler i ulike hjem. Selvfølgelig skal ikke unger skjelles ut av den grunn, mne situasjonen kan forklares for barnet.

Ingenting er verre enn unger som ikke kan ta imot beskjeder fra andre enn egne foreldre (eller foreldre som ikke tåler at andre enn dem selv irettesetter barna deres...)

Skrevet

Å skjelle ut en 3 åring for slike ting er ikke vanlig adferd. At hun kunne fortalt henne at hos dem bruker vi ikke å gå i skapene er en ting, men ikke skjelle ut ungen.

Men hvis det ikke er meningen at ungene skal ha det som er i dette skapet, hvorfor har de gskapet fullt av godterier da? De burde heller tømme skapene for slike ting hvis det ikke er meningen at ungene kan få smake. Det er min mening.

Skrevet
Vi var på besøk hos en venninde av meg, hun har en gutt på samme alder som min pike.

De lekte seg godt sammen, og vi voksne pratet godt.

Helt til min pike og hennes gutt kom inn på stuen og lurte på om de kunne få potetgull, for det hadde dem sett i skapet.

Og da ble min venninde sint og sa til min pike at man aldri fikk åpne skapdører på besøk hos andre folk og at hun burde si unnskyld.

Jeg ble litt rød i toppen og tenkte at kanskje det var hennes gutt som åpnet skapet, men neida, han var det jo ikke, for han hadde lært seg at han fikk ikke lov å åpne den døren.

Jeg ville nok reagert hvis andres unger gikk i mine skap og snoka, ja.. Men i dette tilfelle kunne jeg ikke vite sikkkert om det var min egen eller hennes. (Selvom jeg ville vært forundret over at min 3 åring ville snoke i gotteskapet - for det er IKKE lov..) Her kunne det ligget på stuebordet UTEN at de hadde rørt det, før de hadde spurt ( jeg lar aldri gotteri ligge fremme for å friste heller da..men det har jo hendt noen søndagsmorgener - at det ligger igjen noe fra kvelden før...)

Som sagt ville jeg reagert, men ikke KJEFTA på ungene (og absolutt ikke bare på den ene - når jeg ikke vist hva som var skjedd)

Men jeg ville sagt med litt streng stemme - at det er ikke lov å snoke i skapene...og at det gotteriet skulle ligge der til lørdag.. "Vi spiser kun gotteri her på lørdager..."

På den måten ville den ungen eller om de var begge, fått klar beskjed om at dette ikke var lov, og at de heller ikke fikk noe...

Skrevet
Nei, det er din venninne som overreagerer.

Signerer denne. Jentungen er jo bare tre år!

Skrevet

Da min søster var yngre så gjorde henne oftere ting hun ikke skulle gjøre (sånne småting) når hun hadde besøk enn når hun var alene. Visste hun om at det var godteri i huset så var det ikke skjeldent at hun spurte etter det, og det spesielt nåt hun hadde besøk.

Det var min søster da, men jeg tror ikke det er umulig at gutten kan være den skyldige med mindre hun så hvem som åpnet skapdøra. Og del foreldre lever jo i den trod at barna demmes aldri gjør noe.

Hvem var det som spurte etter potetgullet?

Men uansett så synes jeg dette var å overreagere, og en treåring er vel ikke altid noen verdensmester i rett og galt?

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det var vel gjerne sønnen i huset som visste at det fantes potetgull, hvor det lå, og at han ikke hadde lov til å åpne døren. Da er det jo beleielig å få en liten pike på besøk, større sjanser for at gjester får snacks utenom lørdager.

3-åringer skal aldri skjelles ut for små forbrytelser. Det er et maktovergrep fra voksne. Tipper at din venninne ikke hadde potetgullet i tankene, men at hun er et privat menneske som føler ubehag og blottstillelse i at utenforstående kan snoke i skap og skuffer. Har en barn, må en bare passe på at det ikke er noe i hus som ikke kan sees av andre.

Skrevet

Jeg har ett liknende problem...Tanten til sønnen min(ålltså min svigerinne),kjefte alltid på barna...Det er virkelig ikke tull heller....hun kan skrike hvis en av ungene åpner en skapdør eller liknende!!Hun kjefter så mye til tider at min sønn og hennes datter tar totalt avstand og blir redde!Jeg tok et oppgjør med henne ang dette og jeg mener at hun(med tanke på hennes teperament),ikke trenger kjefte på gutten min,jeg tar han heller med utfor og forteller hva som er feilen dersom han gjør noe galt...det er nå ivertfall min mening

Gjest Den moderne gamle skole
Skrevet

Sett opp videoovervåkning og gi dævelungene ris når de forbryter seg.

Skrevet
Jeg ville nok reagert hvis andres unger gikk i mine skap og snoka, ja.. Men i dette tilfelle kunne jeg ikke vite sikkkert om det var min egen eller hennes. (Selvom jeg ville vært forundret over at min 3 åring ville snoke i gotteskapet - for det er IKKE lov..) Her kunne det ligget på stuebordet UTEN at de hadde rørt det, før de hadde spurt ( jeg lar aldri gotteri ligge fremme for å friste heller da..men det har jo hendt noen søndagsmorgener - at det ligger igjen noe fra kvelden før...)

Som sagt ville jeg reagert, men ikke KJEFTA på ungene (og absolutt ikke bare på den ene - når jeg ikke vist hva som var skjedd)

Men jeg ville sagt med litt streng stemme - at det er ikke lov å snoke i skapene...og at det gotteriet skulle ligge der til lørdag.. "Vi spiser kun gotteri her på lørdager..."

På den måten ville den ungen eller om de var begge, fått klar beskjed om at dette ikke var lov, og at de heller ikke fikk noe...

Hvis ditt barn er oppdratt så strengt så skal du slett ikke se bortifra at han/hun kunne bedt barnet som var gjest om å gå og spørre om å få noe godt. Det er mange som er redde for konsekvensene av å spør selv som bruker andre barn som sitt eget "sendebud" ..

Hvis jeg skulle kjefte på barn som er på besøk så måtte barna/et ha gjort noe veldig galt. Å spørre om å få noe godt er IKKE veldig galt - men noe foreldrene selv bør lære barna sine å ikke gjøre .. Da jeg var liten så lærte jeg at tigging er stygt - så jeg kunne aldri funnet på å spørre om noe sånt hos andre .. det kunne heller ikke mine barn ..

Skrevet

Hvis ditt barn er oppdratt så strengt så skal du slett ikke se bortifra at han/hun kunne bedt barnet som var gjest om å gå og spørre om å få noe godt. Det er mange som er redde for konsekvensene av å spør selv som bruker andre barn som sitt eget "sendebud" ..

Hvis jeg skulle kjefte på barn som er på besøk så måtte barna/et ha gjort noe veldig galt. Å spørre om å få noe godt er IKKE veldig galt - men noe foreldrene selv bør lære barna sine å ikke gjøre .. Da jeg var liten så lærte jeg at tigging er stygt - så jeg kunne aldri funnet på å spørre om noe sånt hos andre .. det kunne heller ikke mine barn ..

Skrevet

Å kjefte på barn i det store og hele er unødvendig. Man kommer så uendelig mye lengre hvis man snakker med de. Barn forstår mer enn hva man tror.

Å gi en tre år gammel jente kjeft for noe det ikke en gang er sikkert at hun har gjort, er totalt meningsløst.

Skrevet
Jeg vil påstå at det er din venninne som er uskikkelig i denne situasjonen.

En unge på 3 år greier ikke alltid å huske at man ikke kan åpne en skapdør på besøk hos andre.

helt enig

din venninne burde skjerpe seg å unnskylde seg for den lille piken og hennes mor..

Skrevet

Å skjelle ut unger generelt er vel ikke normalt? Ville aldri funnet på å skrike til et barn, det er da ikke slik en snakker til andre mennesker? Og jenta er 3 år gammel...jeg hadde ikke reagert på noe annen måte enn å si nei dere får ikke noe snop, om det var det det sto på. Skjønner ikke greien her i det hele tatt jeg?

Ville selvsagt sagt til barnet mitt at det ikke skal snike i andres hus, men å lafe noe big deal ut av det ville jeg ikke funnet på....

Skrevet

Man skjeller ikke ut en treåring fordi en skapdør ble åpnet, din datter burde få en unnskyldning.

Skrevet (endret)

Jeg prøver i oppdragelsen av mine barn, og få de til å lære å bli normalt høflige og ærlige. Derfor "belønner" jeg god oppførsel. Dvs at hvis barna f.eks finner noe gotteri fremme, og de spør fint, får de det enten da - eller de får det neste lørdag.. Hadde jeg oppdaget at de hadde "snokespist" ville jeg blitt skuffa. Det må gå ann å være ærlig - og ærlighet skal lønne seg.. Jeg skryter alltid av de for at de sier ifra... Sier at mamma er stolt av de...

Ungene lærer også at det er lurt å si ifra, selvom man har gjort noe galt - eller hatt et uhell de helst ville skjult...

Jeg har mange ganger fortalt de at hvis de sier sannheten, blir jeg ikke så sint. Da blir ikke straffen så stor.. (kanskje ingen straff i det hele tatt. Jeg er nemlig ikke så opptatt av å straffe - men å gi en konsekvens av en handling..)

Men finner jeg det ut senere, og ingen har sagt det - kan jeg iallefall si at jeg blir veldig sint..

Derfor ville jeg i dette tilfellet håpet at min 3 åring var ærlig - og jeg ville nok spurt henne når vi ble alene også.. Selvom hun også da selvsagt kan lyve..

Syntes forøvrig ikke denne episoden var en "stor forbrytelse" heller, så er det sagt...

Endret av Myrthel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...