Gå til innhold

Hjelp! Jeg klarer ikke planlegge!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min har akkurat gått gjennom utgiftene vi har i forbindelse med mat og har innsett at vi bruker stygt mye penger på matinnkjøp. :sjenert: Vi gifter oss til sommeren og trenger derfor å spare litt penger. Jeg har lest gjennom trådene med tips om billige middagsretter og har funnet utrolig mange gode tips!

Mitt problem er at jeg klarer ikke planlegge ukesmenyer slik at jeg får til å bruke opp alle matvarene jeg kjøper før de blir dårlige..... Jeg er rett og slett håpløs! Har smuglest i ukesmeny-trådene (i håp om å bare kunne kopiere en ukesmeny og bruke den selv), men de fleste av rettene der blir, for å si det rett ut, for avanserte for meg :sjenert: Jeg er mektig imponert over hvor mange flinke hobby-kokker det er på dette forumet!

Er det noen som har noen tips som kan gjøre planleggingen litt lettere for meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pleier du å lage maten fra bunnen av, mer eller mindre? Hva slags mat pleier dere å lage? Jeg tror det kan bli litt urealistisk å skulle endre kosthold drastisk for å "få til" ukemenyer. Dessuten er ikke ukesmeny den eneste måten å planlegge på - det er f eks veldig sjelden jeg lager eller holder meg til en hel ukesmeny, men jeg pleier å planlegge i hvert fall 1-2 dager i forveien, og gjerne handle inn mat for 2-4 dager i slengen i tillegg til at vi kjøper i større kvanta og "alltid" har i huset endel basisvarer som hvetemel, hermetiske tomater, rotgrønnsaker, hvitløk og løk, linser/erter/pasta/ris/poteter, evt poser med saus og ulike sånne ting om du bruker det osv. Slik slipper vi å handle hver dag, og ikke minst gå i butikken når vi er sultne og slitne og hjernen i koma - og sparer endel på impulskjøp gjort på lavt blodsukker og sånt. Det er også lurt å være flink til å bruke rester, og lage passe porsjoner (jeg kjenner f eks ei som koker 2-3 l makaroni til seg selv, hver gang... ikke en dyr råvare, men mye mat å kaste..).

Dessuten går det an basere seg hovedsaklig på relativt rimelige typer kjøtt (svin, kylling), lage flere fiskemåltider (seifilet er kjempebillig) og kanskje noe vegetarisk (pizza uten kjøtt er f eks både mettende og godt). Suppe med brød til er også billig og godt. I pastaretter trenger man ofte ikke så mye kjøtt for å bli mett, fyll heller på med litt ekstra grønnsaker (som du kjøper etter sesong).

Det finnes noen tråder her om billig kosthold, søk og les, der er det også oppskrifter :)

Skrevet (endret)

Tusen takk for tips! Ja, jeg prøver å lage mat fra bunnen av, mer eller mindre. Er glad i kylling, svin og mye grønnsaker, liker ikke poteter og pasta så veldig godt. Kunne egentlig tenke meg å bli flinkere til å lage vegetarmat.

Det er ikke så mye det å finne billige måltider som er problemet, mer det at vi ikke klarer å bruke opp matvarene vi kjøper inn fordi vi ikke klarer å planlegge godt nok. Må nok være flinkere til å ha endel basisvarer i huset ja. Jeg kopierte en ukesmeny fra tråden som gikk på å klare seg på 500 kroner i en uke, engang og det funkerte kjempebra! Husker ikke hvem som la ut den menyen, men det funket iallefall! Jeg er bare ikke kreativ nok til å lage en slik selv :spise:

Jeg får kanskje begynne litt i det små og planlegge for 2-3 dager fremover. Og om jeg har mye basisvarer og endel kjøtt i fryseren så burde jeg jo klare å slenge sammen noe. Er full av pågangsmot her nå, hehe!

Endret av Amygdala

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...