Dorri Skrevet 28. desember 2007 #1 Skrevet 28. desember 2007 Skal servere kalkun på nyttårsaften og har ALDRI lagd kalkun før og trenger hjelp føler jeg. Kalkunen er på nesten 6 kg. Hvor lenge skal den steke? Skal den stå på rist eller i langpanne? Hva er godt å servere til kalkun annet enn poteter? Hva skal jeg putte i kalkunen? Ser det står epler og svisker overalt, men husker at min mor hadde medisterfarse i og ikke epler og svisker. Jeg vil ha en KJEMPEGOD OG SAFTIG kalkun. Kan noen gi meg oppskrift fra a-å så jeg kan imponere litt??????Jeg lurer på alt! Må også få oppskrift på en suverent god saus om dere har? (ingenting må smake eller være søtt, da vi ikke er så glad i det) Skal ta en handlerunde til middagen i morgen, så veldig fint om noen kan svare på dette så raskt som mulig. TUSEN TAKK FOR HJELPEN:)
Gjest Gjest_sandra82_* Skrevet 28. desember 2007 #2 Skrevet 28. desember 2007 Skal servere kalkun på nyttårsaften og har ALDRI lagd kalkun før og trenger hjelp føler jeg. Kalkunen er på nesten 6 kg. Hvor lenge skal den steke? Skal den stå på rist eller i langpanne? Hva er godt å servere til kalkun annet enn poteter? Hva skal jeg putte i kalkunen? Ser det står epler og svisker overalt, men husker at min mor hadde medisterfarse i og ikke epler og svisker. Jeg vil ha en KJEMPEGOD OG SAFTIG kalkun. Kan noen gi meg oppskrift fra a-å så jeg kan imponere litt??????Jeg lurer på alt! Må også få oppskrift på en suverent god saus om dere har? (ingenting må smake eller være søtt, da vi ikke er så glad i det) Skal ta en handlerunde til middagen i morgen, så veldig fint om noen kan svare på dette så raskt som mulig. TUSEN TAKK FOR HJELPEN:) Kalkunen skal steke en halvtime per kilo sånn ca. men er tegn på at den er ferdig... som for eksempel om du stikke en kniv inn ved vingen.. der er det tjukkest, så er den brenvarm der skal den være klar... Vi syr inn spek under huden dagen i forveien og smører den med hjemmelaget kryddersmør.. hver halvtime bør du hele over skyen som renner ut i langpannen.. Sausen bruker du enten hjemmelaget kraft eller kan du bruke hønsebuljong som base.. ha i en del krydder... vi bruker sherry også har vi i maisene og skyen som er i panna når kalkunen er ferdig!! Du må huske at den må hvile rundt en halvtime etter å ha kommer fra ovnen.. Stuffingen vår er det spinat, egg,krydder, gammal loff, oksekjøttdeig, svinekjøttdeig, innvolvene(lever,hjerte,lunger)litt ost.. men jeg husker ikke helt kombinasjonen
Dorri Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 28. desember 2007 Må man ha noe inni kalkunen i det hele tatt eller blir den tør om man ikke har det. Kan jeg evt bare ha i medisterfarse?
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2007 #4 Skrevet 28. desember 2007 Jeg beregner en halvtime pr kilo. Putter den i stekepose, putter litt smørkladder innimellom ben, da slipper jeg og helle over skyen hele tiden Fyller den med farse. Innmaten koker jeg i en liten kjele, og fyller med vann så det dekker innmaten såvidt. Lar dette trekke i noen timer så det blir en god basis til sausen. Når kalkunen er ferdig, tar jeg den ut av stekeposen (den blir sprø visst den blir kald,og sprekker). Så tar jeg og dekker den med folie og lar den stå en halvtimes tid og kose seg. Lager sauen med kalkunen koser seg, med fløte, skyen fra innmaten og det som er i stekeposen etter kalkunen. Utgangspunkt, vanlig brun saus. Tilbehør er grønnsaker, waldorfsalat, saus og poteter.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2007 #5 Skrevet 28. desember 2007 Husk å ta ut kalkunen av fryseren i morgen. Den trenger lang tid på å tine Bruker du farse i beregn en ekstra halvtime, altså 3,5 timer på 6 kilo
Gjest Saft Skrevet 28. desember 2007 #6 Skrevet 28. desember 2007 Skal du ha en saftig kalkun er det nytteløst å helle sky over den. Skyen trekker seg ikke inn i kalkunen. Det blir det samme som om vi mennesker skal helle vann på huden for å forhindre uttørring. Skal du ha en saftig kalkun må du sprøyte skyen inn UNDER skinnet.
Gjest lissi32 Skrevet 28. desember 2007 #7 Skrevet 28. desember 2007 (endret) Steker du kalkunen halv time pr kg blir den tørr! Jeg stekte en på 7 kg på julaften og den tok under to timer. Følg med hele veien, og se når proppen spretter ut. Jeg har ikke innmat, syns det er tull. Noen er glad i dette, men jeg har masse grønnsaker til, gulrot, broccoli, rosenkål. Lager en god waldorfsalat, du finner oppskrift på nett. www.matprat.no Ellers heller jeg sky over, og den på 7 kg ble veldig saftig og god. Men jeg smører inn hele kalkunen i masse smør, og krydrer den med salt og pepper Sausen lager jeg så enkelt som to viltsaus, en peppersaus fra toro, som jeg spriter opp med litt krydder, god kraft, en dæsj rødvin. Blir nydelig. Tror ikke du trenger mer enn to timer på den på 6 kg. Stuffing er oppskrytt. Glemte å tilføye at jeg lager champinjongstuing til, dette er nyyydelig til det hvite kjøttet:) Endret 28. desember 2007 av lissi32
Amalie_85 Skrevet 28. desember 2007 #8 Skrevet 28. desember 2007 Mamma har 40 min pr. kg, og kan aldri huske at ho har tørr kalkun. Alltid god! Så jeg ville nok regna en halv time pr. kg, første gang jeg skal prøve meg og
Kamikatze Skrevet 28. desember 2007 #9 Skrevet 28. desember 2007 Fyllet er der mest for å avgi fuktighet. Men også smak. Kalkun er tørre saker i utgangspunktet. Så har du tiden, så stek med så lav temperatur som mulig, og bruk heller lengre tid. Baconflesk som har vært eldhusrøykt (og ikke bare fått sprøytet inn røyksmak), synes jeg setter en kraftig fin smak, når jeg spekker. En heklenål eller den butte enden av en strikkepinn kan være nyttige redskaper til å få dyttet spekkstrimler innunder skinnet, hvor man ellers ikke kommer til. Viltsaus og sopp høres fornuftig ut. Selv liker jeg å bruke sjyen. Koker ut stekepannen der det har vært blanket løk og frest sopp. Fløte. Noen støtte einebær og grovmalt svartpepper. Liker "viltsmaken" av ei brunostskive etter at den er ferdig kokt inn. Og hvis det ikke serveres noe søtt til, har jeg gjerne litt rørte tyttebær i (skall kan fjernes). Men vinslumper duger like bra. Ellers er jeg enig med lissi32 over her at Toto sin poseviltsaus er litt smågenial. : )
Gjest lissi32 Skrevet 28. desember 2007 #10 Skrevet 28. desember 2007 Fyllet er der mest for å avgi fuktighet. Men også smak. Kalkun er tørre saker i utgangspunktet. Så har du tiden, så stek med så lav temperatur som mulig, og bruk heller lengre tid. Baconflesk som har vært eldhusrøykt (og ikke bare fått sprøytet inn røyksmak), synes jeg setter en kraftig fin smak, når jeg spekker. En heklenål eller den butte enden av en strikkepinn kan være nyttige redskaper til å få dyttet spekkstrimler innunder skinnet, hvor man ellers ikke kommer til. Viltsaus og sopp høres fornuftig ut. Selv liker jeg å bruke sjyen. Koker ut stekepannen der det har vært blanket løk og frest sopp. Fløte. Noen støtte einebær og grovmalt svartpepper. Liker "viltsmaken" av ei brunostskive etter at den er ferdig kokt inn. Og hvis det ikke serveres noe søtt til, har jeg gjerne litt rørte tyttebær i (skall kan fjernes). Men vinslumper duger like bra. Ellers er jeg enig med lissi32 over her at Toto sin poseviltsaus er litt smågenial. : ) hehe, ja må jo bare jukse litt;O) Jeg syns det fungerer fint som basis og bare ha i kraft, fløte, krydder, vin, ost osv. Man kan også ha halve fersken til, fylt med ripsgele. Mange syns det er godt. Jeg har faktisk god erfaring med kalkun, spist masse av det, og har ikke vært uheldig å fått den tørr. En gang stekte jeg den på hau, med et uhell. Den lå og koste seg i sin egen kraft, aldri smakt så god kalkun hihi..
Gjest Badiane Skrevet 28. desember 2007 #11 Skrevet 28. desember 2007 (endret) Jeg pleier å legge kalkunen på oppkuttede grønnsaker (selleristang, gulrøtter, løk og evt. purre), dekke kalkunen med baconskiver, fylle vann i langpannen, og dekke den helt med aluminiumsfolie. Når det er en halvtime igjen av steketiden pleier jeg å fjerne folien og baconskivene slik at skinnet blir sprøtt. På den måten blir kalkunen dampkokt og innsatt med svinefett (= blir ikke tørr), samtidig som man får fordelelene av ovnssteking (= smak + sprøtt skinn). Baconskivene kan spises senere, f.eks. i en BLT sandwich. Endret 28. desember 2007 av Badiane
Brunhilde Skrevet 28. desember 2007 #12 Skrevet 28. desember 2007 Jeg syns absolutt ikke at stuffing er oppskrytt, jeg syns derimot det er en del av matopplevelsen når det gjelder kalkun. Sausen lager jeg ved å brune innmaten i kalkunen sammen med et par kraftbein (eller kyllinglår når det er til fugl) og en god klatt margarin i stekeovnen ved 225 grader i 25 minutter. Etter 15 minutter tilsetter jeg løk, gulrot, purre og sellerirot som er kuttet i passe biter. Alt dette has i gryte med kaldt vann, ca 2/3 over bein/grønnsaker. Koker dette opp, skummer av et par ganger, og lar småkoke under lokk i 5-6 timer. Siler av, koker opp igjen og skummer av, smaksetter med salt, pepper og eventuelle andre krydder og koker inn til det er ca halvparten igjen. Dette blir basisen til saus. Selve sausen lager jeg ved å brune mel og margarin, så sper jeg med kraften til sausen er passe tykk og smaker til med krydder. Rund gjerne av med litt fløte til slutt. Posesaus er ikke noe særlig å servere til fest, men det er min mening.
Gjest lissi32 Skrevet 28. desember 2007 #13 Skrevet 28. desember 2007 Man må jo være Einstein for å skjønne at det er posesaus det er laget på:O)
Gjest Gjest_sandra82_* Skrevet 29. desember 2007 #14 Skrevet 29. desember 2007 SHIT 2 timer på en kalkun på 7 kilo?!?mener ikke å være frekk as, men det må jo være feil.. hva slags varme steker du den på?!?! vi bruker lav varme,derfor den ligger så lenge...Det med bacon blir litt som det vi gjør, altså syr inn fett under huden! Er morsomt å lese de forskjelligge måtene det gjøres på, alle har sine tradisjoner liksom.. Jeg har spist kalkun på julaften (har fransk familie) hele livet og for meg er det veldig viktig at den er helt lik den jeg spiste når jeg var liten.. Fikk kalkun servert i går på en helt annen måte, det var godt, men skal jeg lage den selv ja da må det gjøres som jeg gjør... Stuffing er halve matopplevelsen, synes den er så god, inholdet er litt ekkelt, men gud for en smak, må bare ikke tenke på hva den inneholder.. Pose saus er greit det.. vi bruker det mye som base..men akkurat til kalkunen har vi så mye å lage saus av, så blir litt i overkant liksom.. Har rødkål til fuglen vi da.. men det varierer litt...
*Pepperkake* Skrevet 29. desember 2007 #15 Skrevet 29. desember 2007 Jeg smører den inn med smør og salt og pepper. I langpanna heller jeg litt vann, og legger i noen skiver med gulrot og løk. Så steker jeg til proppen spretter ut mens jeg heller sjy over kalkunen. Gjerne oftere enn hver halvtime. Jeg passer også på at det alltid er sjy i langpanna, og heller gjerne i litt ekstra vann. I fjor brukte jeg en stuffingoppskrift med innmaten av en loff som ble veldig bra. Men jeg husker den ikke nå... Tror kanskje jeg fikk den her inne? Jeg fikk i allefall fryktelig mye skryt for maten! :-D Stekesjyblandingen lager jeg saus på ved å ha oppi mel og spe ut med fløte. Og så har jeg oppi sukkerkulør for å få riktig farge, og smaker til med litt brunost
Gjest lissi32 Skrevet 29. desember 2007 #16 Skrevet 29. desember 2007 Ca 150-200 grader på varmluft. Kanskje det går noe fortere da, men den ble ikke tørr:O) Ble veldig bra. Jeg var litt bekymret siden den var så stor. Jeg syns kalkun er den beste julematen. Lett og magert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå