Gå til innhold

Alternativer til melk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke alternativer finnes for barn i vekst, som ikke tåler melk? Med tanke på viktige proteiner/kalsium og annet som barnet da ikke får i seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rismelk, havremelk og soyamelk er tre alternativer som brukes både til drikke og matlaging i stedet for kumelk. Jeg tror en del av dem er tilsatt næring, men det står vel på pakningene. Soya inneholder mye protein fra før av, vet jeg, så kanskje soyamelk inneholder en del av det også.

Skrevet

Det kommer litt ann på hvor gammelt barnet er, og i hvilken sammenheng "melken" skal brukes!

Sønnen min er 15mnd'er og får MME basert på soya i grøten sin.

Til det formålet er de soya/ris- og havremelkene en får i butikken for lite næringsrike. Barnelegen sa til oss at det er det samme som vann med smak..

Fint å bruke i middager til matlaging, baking osv, men ikke til grøt og sånn som et mindre barn trenger. Til det er det for lite næring i!

Skrevet

Tok en titt på H-melk og Soyamelk nå fordi jeg har begge deler i skapet.

Til opplysning så finnes det verken vitaminer eller mineraler i soyamelken, kun proteiner, karbohydrater og fett.

I rismelken er det stort sett kunn karbohydrater om jeg ikke husker feil.

Det finnes forøvrig helt sikkert andre kilder til kalsium og vitaminer enn melk.

Skrevet
Hvilke alternativer finnes for barn i vekst, som ikke tåler melk? Med tanke på viktige proteiner/kalsium og annet som barnet da ikke får i seg?

Mandler inneholder masse kalsium, det samme gjør mørk grønne grønnsaker også. Har hørt at kroppen utnytter kalsiumet i ikke-animalske matvarer bedre enn i animalske matvarer.

Skrevet

For å oppta kalsium i melk, må man dessuten ha vitamin D samtidig.

Det finnes alternativer, melk er ikke et must.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...