Gjest Lea Skrevet 21. april 2003 #1 Del Skrevet 21. april 2003 Sambo har motordilla! Tidligere bytte han bil 2-5 ganger i året, men nå får han ikke lov til det lenger. Jeg vil gjerne beholde bilen lenger enn 3-4 måneder og liker best biler jeg kan stole på og som jeg kjenner. Dette har gått greit, men han snakker stadig om å bytte ut bilen, kjøpe en bil til osv. Han må gjerne drømme for min del, vi har ikke råd til å prioritere biler. Men nå har han plutselig fått det for seg at han skal ta MC-lappen og kjøpe seg motorsykkel. For ALLE han kjenner har jo lappen på tung sykkel. Faktisk ble en av kameratene hans drept i en MC-ulykke for et par år siden og to andre kamerater er skadet for livet etter uhell. For ikke å snakke om alle de som har hatt utrolig flaks . Jeg inrømmer at motorsykler skremmer meg. Særlig med min kjære oppå. Han har kronisk uflaks. Men jeg kan jo ikke nekte ham å ta lappen eller å kjøpe seg motorsykkel, selv om jeg har forklart ham hva jeg føler. Enkelte dager skjønner han dette og sier at han ikke vil at jeg skal være redd. Andre dager blir han bare sur på meg og sier at det ikke kommer til å være farlig og at han ikke skal kjøre fort. Jeg håper at han ombestemmer seg. Ikke har vi råd til slike utskeielser og jeg er fortsatt redd! Hva gjør jeg? Kan jo ikke nekte ham å ha hobbyer heller.. Noen gode argumenter jeg kan bruke for å lokke ham på riktig vei (dvs. til å droppe ideen om motorsykkel)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoadQueen Skrevet 21. april 2003 #2 Del Skrevet 21. april 2003 Si hva du mener - men ikke prøv å styre livet og interessene hans. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 21. april 2003 #3 Del Skrevet 21. april 2003 Min kjære har gitt uttrykk for at han ønsker seg motorsykke. Men jeg har sagt at jeg er alt for glad i han til at han får lov til å kjøre en slik. (Forstå den de som vil) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 21. april 2003 #4 Del Skrevet 21. april 2003 Jeg er så glad for at min kjære ikke har dilla på fotball og biler *puh*, hadde aldri klart å leve med en slik tulling som ikke tenker på annet enn tippeligaen og motorolje. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 21. april 2003 #5 Del Skrevet 21. april 2003 Minnie da :evil: Fordi om man liker motor og fotball så trenger man da ikke å være tulling - nå får du jammen meg gi deg! Og hvor står det i Lea sitt innlegg at han ikke tenker på noe annet??? :-? Det må vel gå an å dyrke denne interessen uten å kjøpe egen sykkel? Jeg skjønner godt redselen din for MC jeg Lea - er redd sjøl jeg. Og ja - vi har sett mange eksempler på at dette kan være farlig. Men - hva er helt trygt da? Ingen ting så vidt jeg vet....... Men jeg må jo si meg enig i RoadQueen sitt svar: "Si hva du mener - men ikke prøv å styre livet og interessene hans." Økonomien deres burde i grunnen være godt nok argument for IKKE å kjøpe sykkel...........det burde han skjønne! Jeg synes du skal fortelle ham at du er redd for han - som sCare sier: Hun er for glad i han til at hun vil la han kjøre MC! Har egentlig ikke noe gode råd jeg Lea - annet det som allerede er nevnt! Du kan jo si til han at Usikker også er enig med deg -kanskje det er et godt nok argument Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 21. april 2003 #6 Del Skrevet 21. april 2003 Minnie da :evil: Fordi om man liker motor og fotball så trenger man da ikke å være tulling - nå får du jammen meg gi deg! Og hvor står det i Lea sitt innlegg at han ikke tenker på noe annet??? :-? Jeg snakket ikke om Lea's samboer- jeg snakket generelt om forholdet som oppstår mellom en mann og hans bil/favoritt fotballag. Ett forhold som kan bli så altoppslukende at tilslutt er skilsmissen ett faktum. Mitt råd er; finn en mann som har ett normalt og avslappet forhold til bil og fotball. Aller helst bør han ikke ha ineresse for bil og fotball i det hele tatt- da er du på trygg grunn. Har den usikre mod. nå fattet poenget? Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 21. april 2003 #7 Del Skrevet 21. april 2003 Jeg har aldri hindret ham i å dyrke sine interesser! De aller fleste gutter jeg kjenner har en eller annen interesse innen bil/motor og det synes jeg er greit! Han får bytte ut sine biler så mye han vil, om ikke jeg står som medeier og er den som bruker bilen mest. Men dette med MC er noe ganske annet. Jeg er ei uredd jente, men jeg er redd for motorsykler, fordi jeg har sett hvordan det KAN gå. Det jeg har sagt til ham er at jeg ikke kommer til å nekte ham noe som helst. Det er han som bestemmer hva han vil bruke tid og penger på. Samtidig har jeg sagt at JEG kommer til å være redd. Dette bremser ham selvsagt, men han har fortsatt lyst på sykkel. Når det kommer til dette med menn, motor og f.eks fotball, så er det bare en fordel synes jeg. Alle trenger en hobby og mannfolk liker sånt! Og jeg synes ikke at det er noe frastøtende med olje på hendene. Heller det enn en mann med "kontorhender" (og man får ikke kontorhender av å sitte på kontor, men av å ha mindre røffe hobbyer og av å ikke kunne utføre enkle reparasjoner i hjemmet, i bilen osv.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mel Skrevet 21. april 2003 #8 Del Skrevet 21. april 2003 Hei Lea. Jeg kan ikke si hva du skal - dvs hva "jeg synes du burde", for det må du avgjøre selv. Det jeg kan, er hva jeg selv har gjort i en lignende situasjon (ikke motorsykkel, men et svært risikofylt yrke). Jeg forteller ham hva jeg føler om saken - at jeg kommer til å være ofte bekymret, redd og usikker når han er borte. Det er sånn det er, og det må også han deale med. At det er en belastning for meg. Likevel, jeg sier også at siden dette betyr så vanvittig mye for ham (det betyr faktisk alt - mer enn meg), så ønsker jeg at han skal gjøre det. Jeg ønsker at han gjør det helt til gløden for å gjøre det blir borte - da må han slutte. Men så lenge det er dette han vil, dønn ærlig - så vil jeg ikke se at han IKKE gjør det. Jeg tillater ikke at han unngår å gjøre noe som er så viktig for ham som menneske, fordi jeg er redd for ham. Han ville ikke vært den samme om jeg ikke lot ham gjøre det - dermed er det også mitt ønske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RoadQueen Skrevet 21. april 2003 #9 Del Skrevet 21. april 2003 Hobbier er sunn avveksling, og det kunne ikke ramle meg inn å nekte min kjære å drive med den fritidssysselen han trives best med fodi det er noe jeg finner frastøtende eller er redd. Det har med å respektere den andre. Minnie - du har kanskje hobbier som din kjære ikke synes noe om? Jeg sier fra når jeg synes hobbyen opptar mer tid enn meg, og jeg har også mine egne hobbier - motorsykkel bl. annet - har overlevd i mange år jeg selv om jeg i en periode ikke kjørte med mer vett enn gutta... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 21. april 2003 #10 Del Skrevet 21. april 2003 Takk for svarene! Jeg har snakket litt med sambo nå og han har lovet å ikke mase så mye med den motorsykkelen. Jeg VET at han er en god bilist og at han ikke tar sjanser, jeg vet også at han setter meg høyere enn alle sine hobbyer. Men noen ganger blir han så opptatt av slike ting at han ikke klarer å tenke på noe annet. OM han kjøper seg sykkel, så er jeg temmelig sikker på at han ikke kjøper en som går for fort. Han kommer heller ikke til å reise på langtur. Muligens ønsker han å begynne med cross.. og det kan jeg godta! Poenget mitt er at han SPØR hva jeg mener om saken og jeg svarer helt ærlig! Men han har problemer med å tenke på noe annet. Faktisk sa han nettopp at han heller vil kjøpe en gammel cabriolet og restaurere den ! Det er litt tryggere, selv om pengene kommer til å forsvinne fort ut av lomma hans. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 21. april 2003 #11 Del Skrevet 21. april 2003 Min mann kjører motorsykkel, dvs. han tok lappen etter han fylte 35 og kjører sommerstid rundt i en 1200 kubikk. Han har ikke peiling på motorer og driver ikke med dette for å mekke. Han bruker "unnskyldningen" at det er mye greiere å komme seg på jobb med sykkel enn bil (vi bor et lite stykke utenfor Oslo), men jeg tror mange menn (deriblant han) går med en drøm om sykkel i magen. Jeg har aldri sittet på og har ikke behov for det, og må innrømme at jeg er litt engstelig når han er ute og kjører. Vet han kjører pent, men det er så mange andre tullinger på veien. Kunne aldri falt meg inn å nekte ham motorsykkel, bare på grunnlag av egen angst. Ikke ofte det er harry menn mellom 30 og 40 som kjører motorsykkel lenger i dag. På jobben til mannen min er de en hel gjeng og vil ikke påstå at harryfaktoren er høy der. Ikke er de samme mennene særlig fotballidioter heller. L-B Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. april 2003 #12 Del Skrevet 21. april 2003 Jeg er så glad for at min kjære ikke har dilla på fotball og biler *puh*, hadde aldri klart å leve med en slik tulling som ikke tenker på annet enn tippeligaen og motorolje. Minnie Nå trår jeg til for å forsvare Minnie her!!!!! En mann som BARE tenker på fotball og bil er svært kjedelig, og ingenting å ha med seg i selskapslivet. Det er stor forskjell på sunne interesser og den fanatismen enkelte menn har hengt seg opp i. Og heldigvis... Hverken Minnie eller jeg tenker på noen spesiell sambo, men enkelte menn som sådan... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 21. april 2003 #13 Del Skrevet 21. april 2003 Jeg skjønner at dere ikke sikter til noen spesiell sambo her (og skjønner vel egentlig ikke hva dette har med temaet i tråden å gjøre). Men ettersom man er så godt i gang: Jeg har aldri møtt en mann som har vært plagsomt opptatt av en enkelt ting jeg. Har vært sammen med en fotball-supporter som var med på hjemme- og bortekamper, så tippekamper på TV osv. Men det ble aldri plagsomt. (Det var helt andre grunner til å forholdet tok slutt). At min samboer er interessert i motor er helt greit. Han bruker like mye tid på den hobbyen som jeg bruker på mine hobbyer. Det er dette med motorsykler jeg er redd for, ettersom jeg har sett for mange episoder der det har gått galt. Jeg ser faktisk nytten av å ha en slik interesse. Det har spart oss for mange utgifter mht. bil. Og jeg får fikset bilen på en søndag :D . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 21. april 2003 #14 Del Skrevet 21. april 2003 Kanskje du kunne begynne med å leke med tanken på å ta lappen på MC selv, Lea? Selv om dere ikke har råd akkurat nå, kan man jo spare (selv om dere sikkert har tusen andre viktigere ting å spare til). Før var jeg panisk mht. motorsykkel. Har en kamerat som kjører mye, og jeg var konstant engstelig for han (kjenner også flere det har gått fullstendig galt for nemlig). Så tok han meg med på flere kortere og lengre turer - og jeg var "smittet". Nå tenker jeg på å ta mc-lappen selv :D Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 21. april 2003 #15 Del Skrevet 21. april 2003 Hehe.. tror ikke at det blir aktuelt nei! Pengene skulle man vel klart å spare, men interessen er ikke der. Dessuten har jeg nok av andre ting å finne på. Men det ser ut til at saken løste seg i løpet av 2. påskedag! Sambo har sjekket priser på kjøretimer og er sjokkert over hvor dyrt det er. Dessuten kom en kamerat innom og klagde over forsikring og reparasjoner. Så nå blir det nok et vrak av en gammel bil som skal okkupere innkjørselen vår i stedet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizbet Skrevet 22. april 2003 #16 Del Skrevet 22. april 2003 Minnie skrev:Jeg er så glad for at min kjære ikke har dilla på fotball og biler *puh*, hadde aldri klart å leve med en slik tulling som ikke tenker på annet enn tippeligaen og motorolje. Der er min.....Fotballen har heldigvis blitt litt dempa - men prøv og forklar meg hva som er så utrolig facinerende med en tredve år gammel bil som IKKE VIL STARTE! Jeg er lei!!!! Men, den er pen å se på. Hadde den bare virket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 22. april 2003 #17 Del Skrevet 22. april 2003 Ny utvikling i saken! I dag er det BÅT som er tema! Og han skal ikke kjøpe en egen båt altså, men dele en båt med en kamerat. Kameraten eier båten, men bruker den ikke særlig ofte og synes at det blir dyrt å ha den stående. Synes at dette er en greit deal jeg. Slipper å betale på båten, slipper å pusse på den (de er jo to om det) og jeg har gitt klar beskjed om at jeg KUN skal sitte og sole meg . Så nå er det ingen MC eller gammel bil på gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 22. april 2003 #18 Del Skrevet 22. april 2003 Min eks fikk seg båt. Etter en sommer på en brygge med sol og varm brus og en mann i motorrommet, spurte jeg min nåværende om hvilket forhold han hadde til bår. Da han sa det ikke var aktuelt å eie sin egen, var det ok, og vi kunne fortsette forholdet! Aldri båt! Heller foppall. Men det er ikke noe særlig av det heller. Men mye dataspilling da. Men jeg sitter jo også foran en pc når jeg er hjemme - så jeg skal ikke si noe. Vi har heldigvis hver vår pc og to tv-er - derfor blir det KG på meg og spill på han - amerikanske serier på meg og sport på han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 3. mai 2003 #19 Del Skrevet 3. mai 2003 Jeg må jo bare forsvare fyren her, som den biltullingen jeg er, og si det slik at du har tabbet deg ut med å ta fra ham bilområdet. Om en person har interesse for noe, så er det vel litt snevert å ta fra ham den interessen. Joda, det går ann å sette foten ned når bilen bil 24-7 døgnsyssel, men søren heller - noen leketøy har vi menn behov for. Det å bygge/restaurere bil er kanskje en fin form for hverdagsflukt. Selv har jeg restaurert tre eldre biler, deltatt i fem andre prosjekter og vært en slags rådgiver for utallige andre. Hver eneste bil jeg har hatt, har jeg gjort inngrep på - forbedret eller forandret. Utrolig trivelig hobby hvor man har det veldig sosialt og får mange grå hår når man plages. Jeg tror rett og slett at enkelte kvinner aldri kan forstå hva det gjelder, uten at jeg skal spekulere på hvorfor. Men jeg sier beint ut at _noen_ er temmelig dumme, med styrke i deres argumenter. Og hva er egentlig best? At han koser seg med bilen, eller begynner å fly på sykkel? Hva som er facinerende med en 30 år gammel bil? Hehe, mye. Idag har jeg mer biler som ikke fungerer enn som faktisk er i bruk. Slik vil det nok alltid være, det dukker stadig opp nye prosjekter. Å kalle det galskap er å kaste stein i glasshus. Galskapen blir faktisk en norm, med tanke på hvor mange som faktisk driver aktivt med bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest M-ling Skrevet 4. mai 2003 #20 Del Skrevet 4. mai 2003 Jeg fant ut at å kunne litt bil faktisk kan være litt gøy. Jeg koste meg igrunnen de få stundene jeg måtte være i verkstedet og fikse & mekke - litt rekreasjon, faktisk! Nå kan jeg intet om hverken bil eller motor enda (har iallefall glemt alt jeg skulle lært), men jeg har fått forståelse for interessen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå