AnonymBruker Skrevet 15. desember 2010 #401 Del Skrevet 15. desember 2010 Altså, mulig jeg er "uoppdratt" da, men jeg kan ikke fatte hvorfor det skulle være frekt å spørre om ketshup (??) Kan noen gi meg en god forklaring på hvorfor det er så galt ? Folk har forskjellig smak, å noen liker vel ketshup på maten, andre ikke. Hvis jeg hadde bedt deg på en 3 retters middag hjemme hos meg selv, der det skulle bli kalkun marinert i ett eller annet, samt en saus som du sannsynligvi aldri hadde smakt før. Det betyr at smaken på retten sannsynligvis ikke er samme som å spise kylling med ketchup. Når jeg da har brukt så mye tid på å lage noe "spesielt" som de færreste har smakt, og så ikke smaker på maten engang før de tar på ketchup. Forstår du nå hva jeg mener? At man antar at "for å like det må jeg ha ketchup, og jeg gidder IKKE smake først for å kjenne hvordan det faktisk smaker". Det blir litt trassete. Feks, du vet kanskje hvordan laks smaker. Og du vet kanskje hvordan marinert kylling smaker. Uten ketchup altså. Da vet du altså at disse to smaker helt forskjellige. Hadde man tatt ketchup på så hadde det smakt nogenlunde likt, og når man inviterer til middagsselskap så vil man jo ofte ha laget noe godt med en smak på som ikke er likt som pølser. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lebewesen93 Skrevet 15. desember 2010 #402 Del Skrevet 15. desember 2010 Hvis jeg hadde bedt deg på en 3 retters middag hjemme hos meg selv, der det skulle bli kalkun marinert i ett eller annet, samt en saus som du sannsynligvi aldri hadde smakt før. Det betyr at smaken på retten sannsynligvis ikke er samme som å spise kylling med ketchup. Når jeg da har brukt så mye tid på å lage noe "spesielt" som de færreste har smakt, og så ikke smaker på maten engang før de tar på ketchup. Forstår du nå hva jeg mener? At man antar at "for å like det må jeg ha ketchup, og jeg gidder IKKE smake først for å kjenne hvordan det faktisk smaker". Det blir litt trassete. Feks, du vet kanskje hvordan laks smaker. Og du vet kanskje hvordan marinert kylling smaker. Uten ketchup altså. Da vet du altså at disse to smaker helt forskjellige. Hadde man tatt ketchup på så hadde det smakt nogenlunde likt, og når man inviterer til middagsselskap så vil man jo ofte ha laget noe godt med en smak på som ikke er likt som pølser. Men hadde du skjelt meg ut om jeg spurte deg om jeg kunne få ketchup ? Om du hadde skjelt meg ut pga det, er det DU som er "problemet" ikke jeg som ville ha ketchup. Jeg er ikke veldig glad i ketchup, å bruker det selv kun til chips, men det er som sagt pga jeg ikke er så glad i ketchup smaken. Men folk må virkelig få lov til å spise maten sin som de liker den. Men om du ber meg på middag, å jeg får severt en kalkun da ( som jeg forresten ikke liker) og du hadde en saus som i mine øyne så grusom ut. Kanskje var det en type lys saus jeg ikke liker ( brun er best) så sitter jeg der å spiser maten din med lange tenner å må ta noe drikke mellom hver bit for å skylle ned den vonde smaken. Jeg ville aldri kommet på middagsbesøk hos deg igjen. Eller, jeg kunne tatt ketshup over kalkunen, som jeg viste jeg likte. Å jeg ville med glede kommet på besøk hos deg igjen for å spise mer av den deilige kalkunen din. Hvordan kunne jeg vite at du har brukt 2 timer på å lage den sausen, som også kunne vært en pose saus fra toro? Jeg kan så klart forstå at noen kan bli litt fornærmet, hadde kanskje ikke likt det selv, men jeg hadde ikke på noen måte skjelt ut noen om de ba om ketchup, å da hvertfall ikke en gutt på 13 år... DET er frekt det. Det er i det hele tatt frekt å skjelle ut gjestene sine eller andre folk. Det finnes verre ting man kunne gjort. Jeg kan forstå om du hadde sagt noe til meg om jeg takket nei til maten å heller tok opp en godtepose eller ringte til peppes. Men å spørre om å få ketchup på maten ? Forresten, nå kom jeg til å tenke på at det hadde vært sykt morsomt å be han der Hellstrøm (?) på middag.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 16. desember 2010 #403 Del Skrevet 16. desember 2010 Jeg hadde aldri skjelt ut en person som ba om ketchup på en slik middag. Men jeg hadde tenkt mitt og ikke invitert vedkommende på noe mer avansert enn pølse og pommes frites i ettertid. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #404 Del Skrevet 16. desember 2010 Men hadde du skjelt meg ut om jeg spurte deg om jeg kunne få ketchup ? Om du hadde skjelt meg ut pga det, er det DU som er "problemet" ikke jeg som ville ha ketchup. Nei, jeg hadde ikke skjelt deg ut. Jeg hadde bare tenkt for meg selv at du var litt vrang og bare antar at ting ikke smaker godt og at det var synd du ikke vil smakt, fordi da kanskje du hadde likt det godt. Da går du jo glipp av mye, hvis du antar at noe ikke smaker godt, før du har spist det? Eller har du så sære smaksløker at du ikke liker noe? Men om du ber meg på middag, å jeg får severt en kalkun da ( som jeg forresten ikke liker) og du hadde en saus som i mine øyne så grusom ut. Kanskje var det en type lys saus jeg ikke liker ( brun er best) så sitter jeg der å spiser maten din med lange tenner å må ta noe drikke mellom hver bit for å skylle ned den vonde smaken. Jeg ville aldri kommet på middagsbesøk hos deg igjen. Eller, jeg kunne tatt ketshup over kalkunen, som jeg viste jeg likte. Å jeg ville med glede kommet på besøk hos deg igjen for å spise mer av den deilige kalkunen din. Nei, fordi det er jo ikke den deilige kalkunen. Det er kalkunen du ikke likte, som du måtte hatt ketchup på f.eks. Og pga noe SER ut som du ikke liker det... fordi det er hvit saus så konkluderer du med at den kan ikke være god? Til sist vil jeg si at jeg har selv vært kresen hele mitt liv.. Nå er jeg kommet over 25-års kneika, og har en samboer med familie som har lagt mye godt som jeg tidligere tenkte æsj og huff, og ikke engang gadd å smake! Det har åpnet seg en ny verden for meg, jeg som bare ville ha nugatti på skiva, dynket ketchup på biffen, ville bare ha brun saus. Det høres ut som vi har vært like kresne begge to, men jeg er glad for at jeg har utvidet horisonten og kan sette pris på mer mat. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BabyBlue Skrevet 16. desember 2010 #405 Del Skrevet 16. desember 2010 Folk som ber om ketchup og pøser på før de har smakt på maten er BARNSLIGE Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Purple Haze Skrevet 16. desember 2010 #406 Del Skrevet 16. desember 2010 Wow, det er liv i ketchup-tråden igjen Dette er tydeligvis et tema man kan diskutere i det uendelige. Facinerende! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alvina Skrevet 16. desember 2010 #407 Del Skrevet 16. desember 2010 (endret) Ketchupfetishme er litt mer vennlig enn å strø salt på såret og salt på vertinnens sår siden de bruker det til alt og ikke spiser hvis de ikke får ketchup. Man kan ikke la noen i norge gå uten mat. Tipper at vertinnen i hadde laget pølsene selv, og det er mye jobb og hva annet kan det være hun har laget? Er det ok med ketchup til hjemmelagede pølser? Synes dette er en festlig tråd, er sjelden jeg bruker ketchup og da ofte i mangel på sjokolade når jeg har lyst på noe søtt samtidig som jeg er sulten, f.eks. på et ostesmørbrød eller på et speilegg. Endret 16. desember 2010 av Alvina Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #408 Del Skrevet 16. desember 2010 Wow, det er liv i ketchup-tråden igjen Dette er tydeligvis et tema man kan diskutere i det uendelige. Facinerende! Det er ikke mange dagene til treårsjubeliumet nå for denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #409 Del Skrevet 16. desember 2010 Det er ikke mange dagene til treårsjubeliumet nå for denne tråden. Så lenge. Da må det kanskje feires medketchup og mat som passer som tilbehør? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 16. desember 2010 #410 Del Skrevet 16. desember 2010 Jeg skal jammen feire med litt hjemmelaget ketchup om noen dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uglefot Skrevet 16. desember 2010 #411 Del Skrevet 16. desember 2010 Folk som ber om ketchup og pøser på før de har smakt på maten er BARNSLIGE Hehe,jeg leste ketchup og pølse...fikk det ikke helt til å stemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2010 #412 Del Skrevet 16. desember 2010 Folk som ber om ketchup og pøser på før de har smakt på maten er BARNSLIGE Ikke hvis min bruker Heinz 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 16. desember 2010 #413 Del Skrevet 16. desember 2010 Sønnen min er 13. Hun er kokk, ja. Sikkert derfor hun reagerte sånn? Garantert. Ketchup, Thousand island dressing og grillkrydder, e.l. er bannlyst hos kokker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lebewesen93 Skrevet 16. desember 2010 #414 Del Skrevet 16. desember 2010 Bannlyst ? Da kan i allefall ikke jeg bli kokk, noe som er en av de få tingene jeg kunne tenke meg å blitt Uansett, hva med ketchup i fra Bergbys da ? Den er god den. Tykk og...fin flaske ^^ På chips er det utrulig godt i allefall Jeg vil be alle dere ketchup hatere på middag jeg ^^ Men hva er versst da, ketchup eller toro saus ? Jeg synes posesaus er "verre" en ketchup. Grillkrydder er jo godt da ! Men enig i at dressing ( gjelder alle typer) ikke er godt, men det kommer av smaken min da. Hater virklig dressing... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 16. desember 2010 #415 Del Skrevet 16. desember 2010 Bannlyst ? Da kan i allefall ikke jeg bli kokk, noe som er en av de få tingene jeg kunne tenke meg å blitt Uansett, hva med ketchup i fra Bergbys da ? Den er god den. Tykk og...fin flaske ^^ På chips er det utrulig godt i allefall Jeg vil be alle dere ketchup hatere på middag jeg ^^ Men hva er versst da, ketchup eller toro saus ? Jeg synes posesaus er "verre" en ketchup. Grillkrydder er jo godt da ! Men enig i at dressing ( gjelder alle typer) ikke er godt, men det kommer av smaken min da. Hater virklig dressing... Har sett Hellstrøm rydder opp og han kjefter alltid for sånne ting. Ikke noe industrimat der i gården. Alt skal lages fra grunnen av Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lebewesen93 Skrevet 16. desember 2010 #416 Del Skrevet 16. desember 2010 Jeg forstår at man ikke burde servere posesaus fra butikken, men tviler på at all ketchupen man spiser ute er laget av kokken selv. Har han egen brønn med vann på jobben sin også? Kan jo ikke bruke spring vann... Kanskje han til og med slakter kua selv inne på bakrommet Om jeg åpner en egen restaurant, å slakter dyra selv, for da er kjøttet så ferskt og godt..får jeg pluss i boken for det ?:D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havtorn Skrevet 16. desember 2010 #417 Del Skrevet 16. desember 2010 Hellstrøm er ikke akkurat representativ når det kommer til fra gud og hvermannsen skal spise til hverdags da.. Nei gode gamle ketchupflaska er fast inventar i kjøleskapet, passer utmerket til både hurtigpizza og pølser! Så lenge det smaker godt skal nå bare gourmetene få kjefte og syte så mye de bare orker.. jeg trenger ikke å spise såkalt delikatessemat til hverdags når pølser med ketchup er knallgodt.. Hver sin smak, har forsøkt å leve på carpaccio og andebryst før, men JEG går lei. Gode kokker må da kunne forstå at folk har ulik smak.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 16. desember 2010 #418 Del Skrevet 16. desember 2010 Hellstrøm er ikke akkurat representativ når det kommer til fra gud og hvermannsen skal spise til hverdags da.. Nei gode gamle ketchupflaska er fast inventar i kjøleskapet, passer utmerket til både hurtigpizza og pølser! Så lenge det smaker godt skal nå bare gourmetene få kjefte og syte så mye de bare orker.. jeg trenger ikke å spise såkalt delikatessemat til hverdags når pølser med ketchup er knallgodt.. Hver sin smak, har forsøkt å leve på carpaccio og andebryst før, men JEG går lei. Gode kokker må da kunne forstå at folk har ulik smak.. Jeg snakker om kokker jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2010 #419 Del Skrevet 17. desember 2010 Jeg synes det er uhøflig å spørre etter ketchup til maten om det ikke står på bordet og er mat det i utgangspunktet "passer til". I mine øyne er det det samme som å si "jeg liker ikke maten så jeg drukner smaken i ketchup for å få det ned", noe som ikke er spesielt hyggelig. Tenker mitt om de som har så dårlig utviklet smakssans at de synes ketchup, grillkrydder og Partydressing redder et hvert måltid. Husker da jeg jobbet som servitør, da hadde jeg en stamgjest som kom hver fredag og bestilte det dyreste på menyen, biff til 300 kr, og han ba ALLTID om ketchup og druknet maten i det før han spiste. Skjønte liksom aldri vitsen med å bestille indrefilet med hjemmelaget bernaise og fløtegratinerte poteter for å drepe smaken med ketchup... Sært! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 17. desember 2010 #420 Del Skrevet 17. desember 2010 Hellstrøm er ikke akkurat representativ når det kommer til fra gud og hvermannsen skal spise til hverdags da.. Nei gode gamle ketchupflaska er fast inventar i kjøleskapet, passer utmerket til både hurtigpizza og pølser! Så lenge det smaker godt skal nå bare gourmetene få kjefte og syte så mye de bare orker.. jeg trenger ikke å spise såkalt delikatessemat til hverdags når pølser med ketchup er knallgodt.. Hver sin smak, har forsøkt å leve på carpaccio og andebryst før, men JEG går lei. Gode kokker må da kunne forstå at folk har ulik smak.. Man må verken være Hellstrøm eller gourmet for å synes det er litt snodig å spise ketchup til det meste av hverdagsmat. Jeg spiser stort sett hverdagsmat, og vet ville ikke falt meg inn å pøse på med ketchup likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå