Gå til innhold

Frekt med ketchup

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Gjest nobilian
Ja, faktisk. Sofistikert er det ihvertfall ikke. Jeg regner med at du heller ikke er interessert i kunst, kultiur, litteratur, og at du synes at det er iorden å gi barna dine masse snop? Og at du liker å lese Se & Hør.

Vittig. Vel, jeg har lest flere nobelprisvinnere enn de aller, aller fleste jeg kjenner, og jeg elsker ketchup.

Den nedlatende frekkheten du tillater deg er vel strengt tatt et bedre tegn på selvdefinert "klasse" enn hva kunnskap er.

Hva er forresten "kultiur". Ornitologslang?

Som kokk bør man også uansett være i stand til å vurdere sitt publikum. Man tilbereder ikke gourmétmåltider til unger uten at de er vant med det.

Endret av nobilian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Fortsetter under...

Morsom tråd!

Jeg føler at debatten dreier seg om ketchup vs anti-ketchup, mens det jeg ville reagert på er at man spør om tilbehør som ikke er satt frem. Når jeg er bedt bort til middag eller er på restaurant spør jeg aldri etter noe som ikke er ment til retten. Det er respektløst overfor kokken. Er det virkelig mange som spør etter en annen dressing eller saus til maten de får servert?

Siterer denne! Selvom det er 1 1/2 år siden det ble skrevet. Og festlig når folk drar opp eldgamle tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen kulturer er det veldig frekt å spørre etter ketchup til maten. Og det er faktisk kjipt når du har stått lenge på kjøkkenet og laget mat og folk drukner smakene i ketchup.

Jeg har en venninne som ALLTID spør etter dette/hvitløksdressing uansett hva vi skal ha, det er sykt plagsomt.

Men jeg må si at jeg reagerer litt på folk som kaller ketchup for harry:P Hva gir deg rett til å bestemme hva som er harry?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes folk må få lov å ha på ketchup på maten ut at noen skal bli sur. Og er dem så i mot det så synes jeg de kan late som de ikke har eller noe så slipper mn noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest_mia_*

Er vi ferdige med å diskutere ketchup? Ikke jeg :gjeiper:

Kjære vene, for et snobberi! Ketchup er jo verdens mest populære saus! Og ikke uten grunn. Hva kan egentlig bli feil med eddik og tomater? Begge deler er jo vanlige ingredienser i stort sett alle respektable kjøkken.

Hvis jeg får mer ut av et måltid hvis det er ketchup i, er vel det bare positivt? Smaksløkene til folk er jo forskjellige. Hvis man feks vanligvis spiser sterk krydret mat, er det ikke lett å finne kosen i norske fiskeboller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi ferdige med å diskutere ketchup? Ikke jeg :gjeiper:

Kjære vene, for et snobberi! Ketchup er jo verdens mest populære saus! Og ikke uten grunn. Hva kan egentlig bli feil med eddik og tomater? Begge deler er jo vanlige ingredienser i stort sett alle respektable kjøkken.

Hvis jeg får mer ut av et måltid hvis det er ketchup i, er vel det bare positivt? Smaksløkene til folk er jo forskjellige. Hvis man feks vanligvis spiser sterk krydret mat, er det ikke lett å finne kosen i norske fiskeboller.

Ketchup og fiskepinner ....

ketchupen er grei , men fiskepinner . jeg har aldri skjønt hvorfor en skal spise fisk som er tatt fra hverandre og satt sammen igjen . det gjelder fiskekaker og fiskepudding og fskeboller og . bare så dere vet det .

Endret av livesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sandbekken
Ketchup og fiskepinner ....

ketchupen er grei , men fiskepinner . jeg har aldri skjønt hvorfor en skal spise fisk som er tatt fra hverandre og satt sammen igjen . det gjelder fiskekaker og fiskepudding og fskeboller og . bare så dere vet det .

Da spiser du vel ikke kjøttkaker eller annen sammensatt mat heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri kommet på å bli sur om noen spurte etter ketchup. herlighet,folk må selv få bestemme.

Har heller aldri falt meg inn at noen skulle bli sure de gangene jeg har spurt etter ketchup. Mulig jeg er meget uoppdragen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Lurer egentlig på hva det foregår opp i hodene på folk som kan bli så sur for noe så lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Debatten er gammel, og kommer til å vare, noen blir fornærmet om noen spør etter ketsjup, fordi de da mener at noen ødelegger "kunstverket" (les maten) deres, samtidig som de aldri ville fått seg til å si noe om den samme gjesten hadde spurt om litt mer pepper for eksempel, fr mens ketsjup er "harry" så er krydder sivilisert...

Jeg hadde en middagsgjest her helgen som spurte på en utrolig fin måte "du, jeg har så skrekkelig barnslig smak jeg, tror du jeg kunne få litt ketsjup til maten?"

Nå hadde jeg ikke nektet noen gjest det uansett, men det var en fin måte å spørre på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Debatten er gammel, og kommer til å vare, noen blir fornærmet om noen spør etter ketsjup, fordi de da mener at noen ødelegger "kunstverket" (les maten) deres, samtidig som de aldri ville fått seg til å si noe om den samme gjesten hadde spurt om litt mer pepper for eksempel, fr mens ketsjup er "harry" så er krydder sivilisert...

Jeg hadde en middagsgjest her helgen som spurte på en utrolig fin måte "du, jeg har så skrekkelig barnslig smak jeg, tror du jeg kunne få litt ketsjup til maten?"

Nå hadde jeg ikke nektet noen gjest det uansett, men det var en fin måte å spørre på..

Hehe, du formulerer deg som om det ikke var sant... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, du formulerer deg som om det ikke var sant... :ler:

ja, jeg mener faktisk det, selvom jeg er klar over at mange ikke er enig med meg. Selv er jeg ikke glad i ketsjup, men jeg mener at det er ikke store forskjellen på ketsjup eller krydder, det er smakstilsetninger begge deler.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg mener faktisk det, selvom jeg er klar over at mange ikke er enig med meg. Selv er jeg ikke glad i ketsjup, men jeg mener at det er ikke store forskjellen på ketsjup eller krydder, det er smakstilsetninger begge deler.

Enig. Da ungene var med oss å besøke foreldrene mine for noen år siden spurte de mamma om hun hadde dressing til salaten. Mamma hadde hatt en oljebasert dressing på, men de ville ha Thousand Island. Det fikk de og alle koste seg med maten mamma hadde laget. Mamma kunne tolket det som kritikk av sin mat, men hun vet at barn er barn og har sine "særheter". Og det er vel typisk at folk ville syntes det var frekt å spørre om, men at om de hadde spurt om fransk sennep så hadde det vært noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer egentlig på hvorfor det er litt fordommer mot ketsjup, men ikke sennep eller krydder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...