Gå til innhold

Frekt med ketchup

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Hvis dette skal føre til at man ikke skal kunne felle noen som helst form for smaksdommer, eller operere med kvalitetskriterier på områder der subjektiv opplevelse spiller inn, kan vi jo like gjerne avvikle alt som heter kokkeutdannelse og kokekunst, samt alle former for kunstkritikk og -teori i samme slengen.

Det vil som regel finnes noen med omtrent samme smak som en selv på et gitt område, så da kan man høre på dem. En person som ikke liker hip-hop vil sannsynligvis ikke lese musikkanmeldelser av en som utelukkende elsker denne genren. Og hvis en person ikke liker sushi vil hun ikke oppsøke en sushirestaurant, uansett hvor glimrende kritikker den har fått av kjennere.

Jeg vil hevde at disse to menneskene ikke tar feil eller har dårlig smak. De har bare visse preferanser som er helt legitime. Det samme gjelder vår ketchupelskende venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes da vanligvis mange nyanser og stort rom for diskusjon i spennet mellom total relativitet og diktatur? ;)

Nemlig, så jeg håper flesteparten befinner seg der og tillater ketchup eller salt og pepper hvis det er det gjestene ønsker på maten sin. ;)

Poenget er at hvis kokken nekter å servere "tilbehør" fordi maten smaker bedre uten så nærmer det seg diktatur. Jeg er enig i at man bør nøye seg med det tilbehøret som er satt fram, men på den annen side så ser jeg ikke poenget i å eksplodere bare fordi en guttunge spør etter ketchup.

Dessuten kommer hva man kan tillate seg litt an på settingen rundt også. Sammen med nær famile så kan jeg fint finne på å spørre etter pepperbøssa hvis pepper ikke står framme, men er jeg hos venner eller bekjente så ville jeg ikke spurt om noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Occams barberkrem
Problemet er at smak er fullstendig subjektivt. Det finnes ingen objektive regler for smak nettopp fordi det kreves et subjekt for å sanse. Der noen ser noen svarte prikker på et lerret ser andre kunst, og der noen mener ketchupsmaken ødelegger retten mener andre den blir forbedret. Dette er ikke en regelbundet disiplin som matematikk eller naturvitenskap, for smaken oppstår i møtet med hvert enkelt individ

Game, set, match. Hvis man ikke skjønner dette har man ikke forstått grunnleggende filosofi. Tilbake til skolebenken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Eurydikes innlegg, slik jeg tolket det, var vel strengt tatt en kommentar til gjests innlegg om at all smak var subjektiv, og ikke et utspill i retning av at det var greit å skjelle ut sine gjester som foretrekker ketchup til maten.

Dette var ment som svar på Catas innlegg, men det kom en del innlegg innimellom.

Endret av Helen Parr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Eurydikes innlegg, slik jeg tolket det, var vel strengt tatt en kommentar til gjests innlegg om at all smak var subjektiv, og ikke et utspill i retning av at det var greit å skjelle ut sine gjester som foretrekker ketchup til maten.

Akkurat - jeg uttalte meg generelt om smak, smaksdommer og subjektivitet i vid forstand i forhold til det nevnte innlegget, og tok ikke stilling til hovedspørsmålet i tråden, som involverte en situasjon rundt et spisebord med vertinne og middagsgjester, og utskjelling av en 13-åring. Da dreier det seg om etikk og sosiale antenner i tillegg til smak - to forskjellige ting! :)

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les en bok som heter "Søppel" (norsk forfatter) så kanskje de ketchupelskende- og hatende mennesker vil forstå mer av smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les en bok som heter "Søppel" (norsk forfatter) så kanskje de ketchupelskende- og hatende mennesker vil forstå mer av smak.

Det er vulgert å se slike mennesker.....den rød greia er ikke en saus,men opprinnelig en smakstilsetning. Tyder på at folk driter hva de eter, bare de får rød saus på.

Når jeg ser slike folk, så skjønner jeg at det er ingen grunn til å lage mat, bruke tid,penger på en herlig middag. De blir bare ikke bedt hjem til meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en selvfølge at folk har forskjellig smak . For meg kan de spise kaninmat om de det vil , men det kan de gjøre hjemme hos seg selv.

Sett at man får servert et nøye tilbredt , eksotisk måltid , for så å ødelegge smaken med en annen smak . Er det da så underlig at man som kokk reagerer på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Che Guevara
At kokkekunst og ulike smaker også har en underliggende vitenskap, er vel åpenbart. Og man trenger ikke engang være utdannet kokk for å forstå at ulike smaker passer bedre sammen enn andre.

Jo, men det har ingenting å gjøre med ketchup i seg selv. Om ikke annet så demonstrerer disse profilerte motstrømskokkene, som tar ketchup inn i varmen, at ketchup kan ha en funksjon som smakstilsetning. Men når ketchup blir erklært som harry, i egenskap av seg selv, så er det åpenbart at vi er mer inne på sosiologenes fagfelt enn på kokkenes fagfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vertinnene var meget ufin her. Får håpe hun slipper å få flere "frekke" middagsgjester da..

Ellers kan jeg jo fortelle at man aldri bør kritisere en gjest som ber om noe ekstra til maten eller lager noe man ikke liker.. Da kan man bli meldt til barnevernet. Og den er den foreldren med den enkleste og mest særeste matvaner som er best egnet som omsorgsperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymringsmedlinga til barnevernet er vel ikke til å kimse av.

Selvsagt ikke. Og de foreldre som til og med bruker ketchup er dårlige foreldre. Så be ALDRI om ketchup til maten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var å spiste middag hos et familiemedlem jeg ikke har hatt noe særlig kontakt med og som jeg egentlig ikke kjenner (de er fra mann min sin familie som han kjenner litt) i går.

Sønnen min spurte om de hadde noe ketchup til maten. Da nermest eksploderte damen i huset (hun som laget maten) og sa at sånt spørr man ikke om, ble fornærmet og skjelte ut min sønn noe voldsomt. Jeg ville ikke ødelegge familiemiddagen med krangling så gadd ikke å si noe, sa bare at de sikkert ikke hade, spiste viderre og pratet.

Men jeg skjønner ikke hva som var så galt med å spørre om det. Er det frekt å spørre etter ketchup? Hverken jeg eller min mann har hørt om noe lignende.

hehe. ketchup ja. Det spørs jo selvfølgelig hva maten er. Men var det et barn som spurte får man heller si nei. Ingen grunn til å eksplodere.

Jeg kan selv like litt ketchup på enkelte tilng men ikke til alt. Min mann derimot HATER ketchup (vi er kokker) men ja vi har det. og barn får det selvfølgelig alltid

så for meg blir det litt sånn er det pølse eller pizza inkludert i maten er ketchup ok. er det stek eller biff feks, så nja. ikke akkurat så posititv.

Men det har med barn å gjøre. Da er saken annderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele greia er egentlig ganske absurd, så mye styr for litt ketchup. Og da mener jeg hele debatten og.

Noen liker dressing, andre ikke. Noen liker boller, andre ikke. Og noen liker ketchup, andre ikke!

Og det er da hele poenget kommer, og det er det at hva en person liker og putte i munnen sin, er opp til hver og en enkelt person!

Skulle nesten tro ketschup var laget av urin, med tanke på allt FY og ÆSJ rundt det, for faen,det er da bare tomater!!

Hvorfor skal alle bry seg med alle hele tiden, passe på seg selv istede!

Det er vel ingen som liker og bli fortalt hva man skal like, hva man skal spise, hva du ikke burde like, og hva som er rart med noe du liker!

Alle er forskjellige, og stakkars det barnet sier jeg, som bare ville ha litt ketchup på maten sin stakar!

Han har da ikke utviklet sine "aromaer" enda!

Han vil bare spise det han liker, og er glad i!

Herregud, hadde du servert ett barn en tallerken med pølser, litt iskrem, seigmenn og ei bolle hadde det barnet antagelig vært overlykkelig pga alle favorittene på en gang! Og de hadde blandet og spist og koooooooooost seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Betyr dette at "Sweet Chili Sauce" også er harry, i og med at det representerer Asias svar på ketchup (det står i produktteksten)?

Endret av Casey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:popcorn:

Tror folk som faktisk engasjerer seg så sterkt som enkelte i en debatt som dette, har større problemer enn de som elsker ketchup...!

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:popcorn:

Tror folk som faktisk engasjerer seg så sterkt som enkelte i en debatt som dette, har større problemer enn de som elsker ketchup...!

:fnise:

Det tror ikke jeg...det er jo et interessant tema, i hvilken grad ketchup blir ansett som harry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Ketchup på pølser er ok, det må være lov å spise sånn mat en gang i blant. Ketchup til finere middager derimot er upassende. Det er utrolig frekt å spørre vertskapet om ketchup når de har brukt lang tid på å planlegge og lage et måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utgangspunk i når det opprinnelige innlegget ble postet, kan det jo ha dreid seg om julemiddag - og det har man aldri ketsjup på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...