Gå til innhold

Frekt med ketchup

Gjest TS

Anbefalte innlegg

Og hvem er det som bestemmer at man ikke skal ha ketchup på maten, og hvordan har man fått den retten til å bestemme slikt tildelt?

Normal dannelse og høflighet tilsier at man spiser det man får servert når man er på middagsbesøk.

Når du nevnte kokte pølser så er jo det også en rett hvor ketchup passer.

Siden du kaller meg overhysterisk - kan jeg da kalle deg udannet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var vel ikke snakk om å unngå ketchup for enhver pris.-Hvis det ble servert pølser, så ville også jeg spurt om ketchup.

Men har vi fått vite hva som ble servert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vi ennå ikke fått vite. Jeg begynner å lure på om trådstarte rett og slett startet tråden for å se hva som skjedde og nå sitter og flirer over det utrolige engasjementet over noe så banalt som ketchup :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig diskusjon. :fnise:

Jeg hadde nok blitt litt oppgitt hvis noen hadde dynket min hjemmelagede husmannskost med pesto eller balsamicodressing. Som kanskje sees på som mer kultivert tilbehør. Nettopp fordi det ikke var den smaksopplevelsen jeg hadde ment å servere den kvelden.

He he! Godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GossipGirl
Jeg var å spiste middag hos et familiemedlem jeg ikke har hatt noe særlig kontakt med og som jeg egentlig ikke kjenner (de er fra mann min sin familie som han kjenner litt) i går.

Sønnen min spurte om de hadde noe ketchup til maten. Da nermest eksploderte damen i huset (hun som laget maten) og sa at sånt spørr man ikke om, ble fornærmet og skjelte ut min sønn noe voldsomt. Jeg ville ikke ødelegge familiemiddagen med krangling så gadd ikke å si noe, sa bare at de sikkert ikke hade, spiste viderre og pratet.

Men jeg skjønner ikke hva som var så galt med å spørre om det. Er det frekt å spørre etter ketchup? Hverken jeg eller min mann har hørt om noe lignende.

Jeg synes, i likhet med de fleste, at dette sier mer om vertinnen enn din sønn. Jeg har aldri forstått hvorfor ketchup er så "harry". Greit nok at jeg ikke spør etter ketchup på en fin restaurant, jeg ville ikke gjort det under en finere middag, heller, fordi jeg vet at noen kan bli støtt av dette. Hvorfor de blir støtt, har jeg imidlertid vanskeligere for å forstå.

Hvis jeg inviterte til selskap, hadde jeg da vitterlig ønsket at gjestene hadde mulighet til å spise retten på en måte som passet dem. Noen krydrer maten i det uendelige, andre liker ikke saus, vi har alle våre "vaner". For meg, som vertinne, hadde det vært mye viktigere at alle likte maten, og hvis en 13-åring, (eller 30-åring for den saks skyld!), var vant med ketchup til maten og syntes det smakte bedre sånn, så han om det! Jeg hadde ønsket at alle skulle få det tilbehøret de ønsket, og syntes det var fint at vedkommende bad om ingredienser som gjorde måltidet til en bedre opplevelse for ham.

Personlig synes jeg det er meget ufint å kritisere andres spisevaner. Noen liker ketchup, hva er egentlig problemet? Hvis de vil dynke en rådyr biff i ketchup er det deres valg, og sannelig ikke mitt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snerpa

Hvis en av mine 10 middagsgjester hadde spurt etter ketchup og de andre hadde nytt maten uten så hadde jeg ikke sett det som et problem overhodet. Og tenåringer/barn vil gjerne ha ketchup til alt og dette endrer seg med tiden og det orker jeg ikke bruke energien min til å irritere meg over, jeg koser meg heller over at noen vil være middagsgjest hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet var vel først og fremst at verten ikke taklet skuffelsen over at hun hadde gjort seg mer flid med maten enn gjestene hadde forstand til å sette pris på. Kaste perler for svin...

Eller fritt etter Ibsen: Se det fikk hurpa, fordi hun var dum og ikke beregnet sitt publikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest halvtomt eller halvfullt?
Problemet var vel først og fremst at verten ikke taklet skuffelsen over at hun hadde gjort seg mer flid med maten enn gjestene hadde forstand til å sette pris på. Kaste perler for svin...

Eller fritt etter Ibsen: Se det fikk hurpa, fordi hun var dum og ikke beregnet sitt publikum.

Men hvorfor henge seg opp i den ene gjesten når alle de andre spiste maten som den var, det er det jeg ikke forstår. Uansett hva det gjelder i livet så får man ikke 100 % positiv respons på det man gjør, og hvis 9 av 10 gjester er fornøyd med det som serveres og gleder kokken med det så hvorfor bry seg om den ene som ba om ketchup og som i tillegg er en tenåring?!

Det kommer ikke an på hvordan man har det, men på hvordan man tar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller - uff - kanskje hun fikk så mange svar her som gikk i mot henne og som har stemplet oss som snobber så hun ikke gidder være her mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne udannet å be om ketchup til en rett kokken har brukt sin flid med, men det er langt forbi udannet å skjelle ut gjestene sine når de ber om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Jeg har spist en rask lunsj på kul kaffebar i dag. Jeg bestilte min sedvanlige cortado, og en toast, som skulle inneholde blant annet soltørkede tomater. Det hørtes jo deilig ut, tenkte jeg.

Men hva var det smurt inni der i stedet, tror dere? :Nikke: Ketchup!!!

DET var ihvertfall frekt. Og ikke særlig godt heller. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var ikke frekt.

Og det var jo en unge som spurte etter det.

Og du skal aldri....og da mener jeg aldri la ditt barn sitte å ta imot dritt kritikk fra andre fordi du selv vil bevare husfreden.

Hvem sto opp for ungen din da ?? :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke frekt.

Og det var jo en unge som spurte etter det.

Og unger er liksom ikke frekke...? Eller?

Klart det er frekt å spørre etter ketchup når man får servert middag på den måten. En 13 åring er absolutt gammel nok til å lære det!

Og du skal aldri....og da mener jeg aldri la ditt barn sitte å ta imot dritt kritikk fra andre fordi du selv vil bevare husfreden.

Nå er jeg selvfølgelig enig i at det var horribelt av henne å gå i taket på den måten, men at ungen skulle ha et behov for å bli forsvart skjønner jeg ikke. Han har da ikke vondt av å lære en ting eller to om hva som passer seg (selv om det å kjefet på den måten neppe er den beste måten å vise det på.. det er jo værre oppførsel av henne ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og unger er liksom ikke frekke...? Eller?

Klart det er frekt å spørre etter ketchup når man får servert middag på den måten. En 13 åring er absolutt gammel nok til å lære det!

Nå er jeg selvfølgelig enig i at det var horribelt av henne å gå i taket på den måten, men at ungen skulle ha et behov for å bli forsvart skjønner jeg ikke. Han har da ikke vondt av å lære en ting eller to om hva som passer seg (selv om det å kjefet på den måten neppe er den beste måten å vise det på.. det er jo værre oppførsel av henne ;) )

Så lenge 13-åringen ikke har lært dette, kan man ikke kalle ham for frekk. Det er foreldrenes blemme hvis de ikke har lært ungene sine vanlig etikette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Så lenge 13-åringen ikke har lært dette, kan man ikke kalle ham for frekk. Det er foreldrenes blemme hvis de ikke har lært ungene sine vanlig etikette.

Absolutt... Men det er i alle fall frekt å be om ketchup på den måte. Bedre formulert? Og det bør altså en 13 åring lære.

At foreldrene ikke har lært 13 åringen dette gjør ikke oppførselen bedre.. At det i bunnen og grunnen er ganske synd på denne 13 åringen er selvfølgelig ikke noe jeg benekter. Jeg bare presiserer at handlingen blir ikke en mindre fekk handling av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med siste gjest, for meg er det revnende likgyldig hva andre spiser på maten sin, men man ber faktisk ikke om noe som ikke står på bordet, med mindre man da har sett at akkurat dte man savner står klar på kjøkkenet og vertinnen har glemt å sette det på bordet. Jeg synes det var frekt av gutten, men det er jo synd på gutten, for slike ting må man faktisk lære av foreldrene. Hvis foreldrene ikke skjønte hvorfor dette var frekt så er det jo ikke så rart at gutten ikke skjønte at slike ting ber man ikke om. poenget mitt er ikke at det er frekt å be om ketchup, men at det er frekt å be om noe annet enn det som står på bordet..... hadde han bedt om cola å drikke isteden for vann eller noe slikt hadde det nok vært flere som reagerte negtivt.... eller???? når det gjelder det faktum at enkelte dynker alt i ketchup og at de dermed går glipp av en del matopplevelser, er vel strengt tatt deres tap og ingen andres sak...... man kan jo synes synd på de barna som læres opp til ikke å smake på maten , men frekt det synes jeg ikke det er, men veldig trist..... tenk på al den gode maten de går glipp av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man skal være så bekymret for smaksopplevelsene for gutten når han blir eldre bare fordi han spiser mye ketchup nå. Da jeg var 13 spiste jeg enten ketchup eller brunost på absolutt alt - nå spiser jeg ketchup på kun typisk "ketchupmat" som pølser, ferdigpizza, pommes frites (i sammenheng med annen junk mat). Da jeg var 13 spiste jeg heller ingen typer fisk - nå er fisk av favorittene mine.

For øvrig oppførte vertinna seg jævlig uhøflig og frekt, og jeg syns at guttens mor burde ha tatt det opp med henne der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man skal være så bekymret for smaksopplevelsene for gutten når han blir eldre bare fordi han spiser mye ketchup nå. Da jeg var 13 spiste jeg enten ketchup eller brunost på absolutt alt - nå spiser jeg ketchup på kun typisk "ketchupmat" som pølser, ferdigpizza, pommes frites (i sammenheng med annen junk mat). Da jeg var 13 spiste jeg heller ingen typer fisk - nå er fisk av favorittene mine.

For øvrig oppførte vertinna seg jævlig uhøflig og frekt, og jeg syns at guttens mor burde ha tatt det opp med henne der og da.

Det jeg reagerer på er at de som enten liker ketchup på alt eller har likt ketchup på alt reagerer så sterkt.... for meg er det jo ikke det dette dreier seg om..... spis gjerne ketchup på alt hvis dere vil, men........................

selvsagt burde ikke vertinnen skjelt ut gutten, det hadde holdt å si at det har vi desverre ikke...... men han burde da virkelig ikke ha spurt, såpass burde han ha lært av foreldrene sine..... man kan vel si at begge var frekke... og jeg kan virkelig ikke tenke meg at det hadde hjulpet på stemningen dersom moren hadde sagt i fra hva hun mente i denne sammenhengen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...