tingeling Skrevet 28. desember 2007 #1 Skrevet 28. desember 2007 Sønnen min fyller år om et par dager, og jeg skal sende med han kake i barnehagen (dette er ikke et sukkerdebatt innlegg, så fint om vi kan unngå den krangelen). Han er selv allergiker og jeg må ta hensyn til det når jeg lager kaken. Samtidig er det et annet barn i avdelingen som er gluten og melkeallergiker, og jeg føler meg fæl som ikke baker noe han kan spise. Men jeg klarer rett og slett ikke å finne noe som både han og min sønn kan spise, og da er valget naturlig. Jeg vet at foreldrene til den andre gutten har laget masse kake som ligger i barnehagens fryser, som han kan spise, så han kommer ikke til å være uten. Men hvordan gjør andre det? tingeling
Dalila Skrevet 28. desember 2007 #2 Skrevet 28. desember 2007 Jeg har aldri tatt hensyn til sånne ting, ganske enkelt fordi jeg ikke har visst om at noen har hatt allergier i mine barns barnehagegrupper. Uansett mener jeg at det er foreldrene til allergi-barna som bør sørge for at barna deres også har noe de kan spise. Jeg hadde nok snakket med de aktuelle foreldrene på forhånd. Å ha ting på lur i barnehagen for barn med spesielle behov høres lurt ut.
Gjest Mor til allergiker Skrevet 28. desember 2007 #3 Skrevet 28. desember 2007 Ja, jeg tar hensyn så godt jeg kan, både til allergikere, cøliakere, diabetikere osv, enten ved at jeg baker noe de kan spise, eller at jeg spør foreldrene om foreldrene kan foreslå noe dersom jeg er "blank". Men jeg ser at du ikke behøver å tenke på det i denne sammenhengen siden han har kake i fryseren. Et lite tips til senere når du ønsker noe lettvint til en cøliaker: Toros sjokoladekake langpanne er glutenfri og laktosefri. Lettvint og godt.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2007 #4 Skrevet 28. desember 2007 Uansett mener jeg at det er foreldrene til allergi-barna som bør sørge for at barna deres også har noe de kan spise. Jeg hadde nok snakket med de aktuelle foreldrene på forhånd. Å ha ting på lur i barnehagen for barn med spesielle behov høres lurt ut. Jeg er enig i dette. Har selv et barn med allergi og forventer ikke at andre skal ta hensyn til dette. Han har nøtteallergi og kan få en alvorlig reaksjon med pusteproblemer og elveblest. Han er selv flink til å passe på og si ifra.
Gjest Stjernedryss Skrevet 28. desember 2007 #5 Skrevet 28. desember 2007 Det høres jo veldig unødvendig ut hvis hele barnehagen skal spise noe som ikke inneholder egg, melk, nøtter, mel, sukker osv fordi det finnes unger som ikke tåler disse tingene. Da er det nok bedre at de har med seg en egen ting ja.
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2007 #6 Skrevet 28. desember 2007 Jeg ville prøvd å ta hensyn om det var barn som var invitert hjem til oss i selskap og jeg kjente til allergiene. Men når man skal bake til en hel barnehagegruppe kan det være vanskelig vil jeg tro, og om jeg hadde skullet lage kake til skoleavslutninger osv ville jeg nok bakt "vanlige" kaker ja... jeg mener at en allergiker eller en som av ulike grunner ikke kan spise bestemte ting må lære å ta ansvar for seg selv (evt med hjelp av foreldre og personale når det gjelder barn) i "offentlige" sammenhenger, jeg er i hvert fall ikke vant til at det finnes mat eller kaker for alle mulige tilfeller av sykdom, religion eller allergi på ulike tilstelninger...
Kipa Skrevet 28. desember 2007 #7 Skrevet 28. desember 2007 jeg har se lv hatt fere barn med allergier i bhg der jeg jobber og alle har hatt egne alternativer liggende i fryseren.. Vi pleier å ta med det Lukas ønsker de skal ha på hans bursdag og samtididg vet jeg at den med allergi hos han også får kost seg. Men jeg vet en mamma som baker en god kake uten egg slik at hennes barn har med det på fering enda hun selv ikke er allergiker- og det synes jeg er veldig hyggelig gjort!
Gjest nextlife Skrevet 28. desember 2007 #8 Skrevet 28. desember 2007 Jeg ville prøvd å finne ei oppskrift på noe som alle barna i barnehagen kan spise. Er selv mamma til en med veldig allergi, og sørget for å alltid ha et assortert utvalg med kaker o.l i barnehagen. Men tenk så trist det er å alltid være den som er spesiell, må spise noe annet, som aldri får det samme som de andre. Det er utrolig hyggelig for barn med spesielle behov i matveien å av og til få være som de andre
Chiquita Skrevet 28. desember 2007 #9 Skrevet 28. desember 2007 må det være kake? Hva med gele, el.l? Kan jo lages selv av fun light og gelatin, så unngår man jo mye sukker, samt at mange kan spise det. Enklere dersom man vet hvilke alergier det er snakk om
Mini_me Skrevet 29. desember 2007 #10 Skrevet 29. desember 2007 jeg kan ta hensyn dersom jeg får vite om allergien på forhånd. Sønnen hadde en gutt i klassen som var diabetiker, de sendte med han en cola light uten å informere om grunnen..... i tillegg når gutten hadde Downs Syndrom, hadde det vært greit om litt informasjon på forhånd, ikke bare slippe ungen av på trappa uten noen beskjed om noe som helst.... Var temmelig varm etter selskapet.... mye rart som skjedde der... Prøver å ha både kake, gele, chips etc slik at det skal være noe for alle.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2007 #11 Skrevet 29. desember 2007 Jeg ville prøvd å finne ei oppskrift på noe som alle barna i barnehagen kan spise. Er selv mamma til en med veldig allergi, og sørget for å alltid ha et assortert utvalg med kaker o.l i barnehagen. Men tenk så trist det er å alltid være den som er spesiell, må spise noe annet, som aldri får det samme som de andre. Det er utrolig hyggelig for barn med spesielle behov i matveien å av og til få være som de andre Veldig enig! Har selv et barn med allergi som sa nettopp det. Ellers har jeg inntrykk av at det fortsatt er mye uvitenhet ute å går. Til opplysning kan det være greit å huske på typiske allergivarer som nøtter, erter, fisk, i tillegg til egg og melk som nevnt her. Torokaka er fin ja! Mange som ikke kan drikke melk kan spise kake med melk osv osv. Skjønner jo at man ikke kan sette seg inn i alle barns allergier, men det er da vel ikke så fordømt mange, eller?!
Helen Skrevet 29. desember 2007 #12 Skrevet 29. desember 2007 I barnehagen som ynstemann her gikk i var det barnhagepersonalet som ordnet med det som skulle spises i bursdag. Ungene fikk velge mellom gelè, is og skjokoladekake. Det er veldig greit med en slik ordning for da sørger personalet for at alle får noe de kan spise.
Gjest Bodillen Skrevet 29. desember 2007 #13 Skrevet 29. desember 2007 Jeg har aldri hatt med kaker i barnehagen (jeg synes det blir nok baking med både barnebursdag og familiebursdag i heimen), men ungene har fått med seg pinne-is. I "vår" barnehage har det heldigvis ikke vært andre begrensninger enn på laktose, og is har derfor vært noe alle har kunnet spise. Ellers synes jeg det er foreldrenes egen oppgave å sørge for at barna har egne kaker når det er feiringer. Det kan være flere barn med forskjellige allergier i et barneselskap, om det er i barnehagen eller hjemme, og det får være grenser for hvor mye forskjellig man skal være nødt til å bake. Jeg har selv begrensninger i fht hva jeg kan spise, og har jeg lyst på kake når jeg skal i bursdag, har jeg med egen. Jeg forventer ikke at andre skal ha ekstraarbeid pga meg.
Gjest Mor til cøliaker Skrevet 29. desember 2007 #14 Skrevet 29. desember 2007 (endret) Mange allergier/intoleranser gir seg ikke utslag før etter noen timer etter at de har fått i seg den forbudte maten, og da er de jo for lengst hjemme igjen! Dagesvis med smerter og diaré, hovne halser, kløende øyne... allergi/intoleranse kan arte seg på mange måter. Ikke alle er livstruende, men alle er ubehagelige! Endret 29. desember 2007 av Nigo-san
tingeling Skrevet 29. desember 2007 Forfatter #15 Skrevet 29. desember 2007 TS her. Takk for mange svar. (Jeg håper de siste som svart, og som lyver om innhold, ikke rekker å ta livet av noen før dere skjønner alvoret i dette...) Neste år skal jeg snakke med moren til den andre gutten som er allergisk, hun har sikkert noen bra oppskrifter. Problemet nå er at jeg ikke husker 100% hva han var allergisk mot, pluss at min egen sønn er allergiker (ellers hadde jeg gått for gele som noen skrev over). har tenkt en del på det som en annen her nevner; om det å alltid være annerledes. Desverre opplever sønnen min det hver dag, siden han er overfølsom mot all frukt. Ikke morsomt ved den daglige fruktstunden... Heldigvis er det ikke livstruende på noen måte. godt nytt år alle sammen ! tingeling
LilleBille Skrevet 29. desember 2007 #16 Skrevet 29. desember 2007 I barnehagen min yngste gikk i fikk vi utdelt en sjokoladekakeoppskrift som var uten melk - så om vi skulle sende med kake i barnehagen - ba de om at vi bakte denne - så alle ungene kunne spise. Alternativt ba de om at vi kom med gele eller saftis. Skulle det feires bursdag var det klar regel om at ingen skulle utelukkes pga allergi - da fikk de heller la vær å feire.
snexi Skrevet 29. desember 2007 #17 Skrevet 29. desember 2007 Jeg vet at der er noen med melkeallergi i mellomste sin klasse, så der lager jeg alltid kaker som de kan spise også.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2007 #18 Skrevet 29. desember 2007 Hvis det bare er én eller et par allergier blant barna og dette er informert om ville jeg prøvd å ta hensyn. Det skal ikke være helt umulig å bake kake uten melk og nøtter, f eks, mens jeg kanskje ville slitt mer med melk/egg/cøliaki(=ingen vanlige kornsorter)/nøtter/diabetes i kombinasjon, da ville jeg nok kjøpt et par pakker saftis og håpet at diabetikeren tålte det.... Gele er forresten ikke helt uproblematisk det heller, da man lager gelatin av bindevev fra blant annet svin. Så muslimer, praktiserende jøder og vegetarianere kan ikke nødvendigvis spise dette.
tingeling Skrevet 29. desember 2007 Forfatter #19 Skrevet 29. desember 2007 Hvis det bare er én eller et par allergier blant barna og dette er informert om ville jeg prøvd å ta hensyn. Det skal ikke være helt umulig å bake kake uten melk og nøtter, f eks, mens jeg kanskje ville slitt mer med melk/egg/cøliaki(=ingen vanlige kornsorter)/nøtter/diabetes i kombinasjon, da ville jeg nok kjøpt et par pakker saftis og håpet at diabetikeren tålte det.... Gele er forresten ikke helt uproblematisk det heller, da man lager gelatin av bindevev fra blant annet svin. Så muslimer, praktiserende jøder og vegetarianere kan ikke nødvendigvis spise dette. og de som ikke tåler frukt tåler ofte heller ikke gele... ikke lett tingeling
Gjest Mor til cøliaker Skrevet 29. desember 2007 #20 Skrevet 29. desember 2007 (endret) Men tilbake til tema: det viktigste er å informere hva som er i det som blir servert. Hvis man leverer en kake til barnehagen er det greit å si i fra at den inneholder melk, egg, hvetemel, nøtter osv, så personalet vet hva DE har å forholde seg til. Det er så lett å "glemme" å nevne den lille melkedråpen, eller nøttene på toppen... og det ene lille egget, eller melet som formen var strødd med... Endret 29. desember 2007 av Nigo-san
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå