Gå til innhold

Hva regnes som "dårlig høydetilvekst" hos barn?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg fikk ingen svar på "Kropp og helse", så jeg legger det inn her i håp om flere svar...

Mitt spørsmål var:

Alle vet jo at barn vokser i rykk og napp. De kan "stå stille" i lange perioder av gangen, for så å skyte i været på bare noen få dager.

Men over hvor lang tid et barn må "stå stille", eller bare vokse noen få cm, før det regnes som dårlig høydetilvekst...

Er det snakk om seks måneder, ett år, to år...?

Jeg klargjorde spørsmålet litt, siden det kanskje var litt uklart:

Bakgrunnen for spørsmålet er et barn som i de første leveårene hadde en høyde på rundt 75. percentile.

Så hadde h*n en periode over ett år der h*n vokste, men for lite til å følge kurven h*n har fulgt i tidligere år, og havnet nede på 50. percentile.

Jeg mener dette indikerer dårlig høydetilvekst, mens andre mener det er en naturlig svingning.

Etter å ha fått en spesiell medisin har h*n igjen begynt å vokse raskere, og har etter 3 mnd kommet opp på ca 57. percentile igjen, og vokser fremdeles.

Jeg mener at dette viser at medisinen hjelper, mens andre mener dette er et "naturlig veksthopp", og en konsekvens av at barn vokser i rykk og napp.

Derfor spør jeg:

Er det veksten over ett år som avgjør om det er en god eller dårlig høydetilvekst?

Eller blir det beregnet over et kortere eller lengre tidsrom?

I så fall, hvor langt tidsrom?

Er veldig takknemlig for svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...