Gå til innhold

Knekk av stor del av tann, begynner å gjøre vondt først nå..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Knakk av en stor del av tanna mi for over et år siden, og feige meg som hater tannlegen har ikke gått ditt selv om jeg sikkert burde. Er en av de bakerste tennene og omtrent 1/4 av tanna er borte, men det har hittil ikke vært noe ubehag.

Jeg bare lurer, hva gjør de nå. Behandler de det som hull og så tetter igjen med noe? Eller må man sette på noe dyrt noe, eller bare trekke hele tanna?

Jeg har super duper tannlege skrekk, derfor venta over et år og vil helst ikke dit nå heller. Veldig greit om noen faktisk viste hva de gjorde ved sånne tilfeller. Og evt hva det koster. Har jo ikke så mye penger og tannleger er dyrt.

Også var det om noen vet om noen tannleger i drammen som bruker narkose e.l? Hater sprøyter over alt på jord og får mer vondt av den en av evt trekking/borring i tenner virker det som.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det samme skjedde med meg for noen år tilbake, og det eneste jeg lærte var at jo lenger man venter jo dyrere blir det!

Det finnes litt forskjellige løsninger du kan velge. Første gangen valgte jeg den billigste, nemmelig å behanlde det som et stort hull og sette på en fylling. Jeg fikk beskjed om at dette bare ville holde 2-3 år, og tror det kostet rundt 1000 (mange år siden, så husker ikke helt). For meg holdt det i 1 år.

Man kan også velge å sette på en krone. Dette tror jeg skal vare i minst 10 år, og koster vell en 3000,-.

Jeg valgte det aller dyreste alternativet, nemmelig å ikke gjøre noen ting. Tannen fortsatte å knekke, og til slutt var det så lite igjen at jeg følte at jeg måtte gå til tannlegen eller ha et stort hull i tannrekken. Da var det for sent med bare en krone, og jeg måtte først få trukket det som var igjen av tannen, for så å få laget en ny tann og få satt inn den. Det ble mange besøk til tannlegen, over flere måneder, og en regning på 10.000 (på dette tidspunktet studerte jeg i utlandet, så mulig det hadde blitt billigere i Norge, men jeg tviler). Fikk tann av pappa til jul det året...

Så mitt råd til deg er å komme deg til tannlege og be om en krone. Ha med deg en kjæreste eller god venn til å holde deg i hånden. Det er mulig at du må tilbake et par ganger, men det er verdt det!

Skrevet

Kan man ikke trekke en tann og så bare la det være? Tenker ettersom dette er en av de bakerste og visdomstennene mine fortsatt ikke har kommet.

Huff, regner med at det blir enda dyrer om jeg må dopes ned. Ingen får borre eller pirke på mine tenner uten at jeg er sterkt bedøvet.

Skrevet

Jeg fikk vondt i en tann nå rett før jul. Jeg mistet en fylling for 2-3 år siden, og nå begynte det å verke. Jeg hadde av samme grunn som deg, ikke vert hos tannlegen siden jeg var 15, (6 år siden altså). Og jeg kan bare gå til én tannlege, ingen andre får lov å ta i meg. Han befinner seg på stedet der jeg kommer fra, og når har jeg flyttet 3 timer bort.

Pga dette tok det noen dager før jeg fikk komme til, og i mellomtiden var jeg neddopet på Paralgin Forte. Jeg kvidde meg så vanvittig, for siden det var så lenge siden sist, var jeg overbevist om at det befant seg en nedbrent lansby inni der. Bare hull på hull..

Overraskelsen var stor da denne manglende fyllingen var det eneste hullet jeg hadde! :danse:

Dette må dog rotfylles (fordi jeg hadde ventet så lenge), men før han kunne begynne gav han meg antibiotika, for å bli kvitt betennelsen. Han sa at om man satte bedøvelse når det var betent, så ville den ikke virke, og det ville bli meget smertefullt. Problemene ville heller ikke bli borte etterpå, men bare blusse opp igjen.

Er muligens noe av det samme som må gjøres med deg. Virker som vi har gått i ca samme tilstand..

To dager uti antibiotikakuren forsvant ihvertfall tannverken hos meg. Nå går jeg å venter på rotfyllingen, men han forsikret meg om at dette ikke kom til å gjøre særlig vondt, for jeg skulle få tonnevis med bedøvelse. :ler: Det er nemlig ikke sprøyta jeg er redd, men selve smerten mens han holder på.

Skrevet
Jeg fikk vondt i en tann nå rett før jul. Jeg mistet en fylling for 2-3 år siden, og nå begynte det å verke. Jeg hadde av samme grunn som deg, ikke vert hos tannlegen siden jeg var 15, (6 år siden altså). Og jeg kan bare gå til én tannlege, ingen andre får lov å ta i meg. Han befinner seg på stedet der jeg kommer fra, og når har jeg flyttet 3 timer bort.

Pga dette tok det noen dager før jeg fikk komme til, og i mellomtiden var jeg neddopet på Paralgin Forte. Jeg kvidde meg så vanvittig, for siden det var så lenge siden sist, var jeg overbevist om at det befant seg en nedbrent lansby inni der. Bare hull på hull..

Overraskelsen var stor da denne manglende fyllingen var det eneste hullet jeg hadde! :danse:

Dette må dog rotfylles (fordi jeg hadde ventet så lenge), men før han kunne begynne gav han meg antibiotika, for å bli kvitt betennelsen. Han sa at om man satte bedøvelse når det var betent, så ville den ikke virke, og det ville bli meget smertefullt. Problemene ville heller ikke bli borte etterpå, men bare blusse opp igjen.

Er muligens noe av det samme som må gjøres med deg. Virker som vi har gått i ca samme tilstand..

To dager uti antibiotikakuren forsvant ihvertfall tannverken hos meg. Nå går jeg å venter på rotfyllingen, men han forsikret meg om at dette ikke kom til å gjøre særlig vondt, for jeg skulle få tonnevis med bedøvelse. :ler: Det er nemlig ikke sprøyta jeg er redd, men selve smerten mens han holder på.

Du har nok rett i at hun må rotfylle, men det er en viss forskjell mellom dere. Du mistet en fylling mens hun har knekt av en større bit av tanna.

Hun må nok rotfylle OG sette på krone. Pris? Tja..rundt kr. 6000,-.

Skrevet
Kan man ikke trekke en tann og så bare la det være? Tenker ettersom dette er en av de bakerste og visdomstennene mine fortsatt ikke har kommet.

Huff, regner med at det blir enda dyrer om jeg må dopes ned. Ingen får borre eller pirke på mine tenner uten at jeg er sterkt bedøvet.

Jo, du kan trekke uten å gjøre noe mer. Men du må ha bedøvelse!! Har du tannlegeskrekk, så tør du iallefall ikke trekke tann uten bedøvelse.

Hvordan vet du at visdomstennene dine ikke har kommet? Eller kanskje du ikke får noen. Hvis det stemmer at du er 21, så er det litt i seneste laget å få visdomstenner da.

Skrevet
Du har nok rett i at hun må rotfylle, men det er en viss forskjell mellom dere. Du mistet en fylling mens hun har knekt av en større bit av tanna.

Hun må nok rotfylle OG sette på krone. Pris? Tja..rundt kr. 6000,-.

Glem dette, jeg fikk ikke med meg at trådstarter snakket om en av de bakerste tennene.

Vil hun beholde tannen, er det nok riktig det jeg har skrevet, men ser ut som hun vil trekke fordi det er billigst.

Skrevet

Takk for oppklaring, da lærte jeg noe nytt i dag også. :) Trodde en bit av en tann var en bit av en tann jeg, fylling eller ikke. :sjenert:

Hvordan vet du at visdomstennene dine ikke har kommet? Eller kanskje du ikke får noen. Hvis det stemmer at du er 21, så er det litt i seneste laget å få visdomstenner da.

Hvordan kan man ikke vite om man har/ikke har fått de? Det var ihvertfall ganske smertefullt da jeg fikk mine. Men det er vel forskjellig fra person til person. Noen får de sent, jeg har en veninne på 21 som går å kjenner på sin første nå.

Men om man trekker en tann, vil ikke da andre tenner flytte på seg og skape større mellomrom, siden det blir større plass i tanngarden? Igjen, det er sikkert individuelt, kan bare huske en tannlege som forklarte meg noe i den retningen en gang.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Om du kan trekke den eller ikke kommer an på om du i det hele tatt kommer til å få visdomstenner. Hvis tannlegen ser på røntgenbilde at visdomstannen ligger bak der kan det hende den kommer fram hvis tannen din trekkes og deretter kan skyves framover ved hjelp av regulering. Tviler dog på at det er en god løsning. Sannsynligvis trenger du tannen.

Som nevnt over her blir det vondere og dyrere jo lenger du venter, få med deg noen til å holde i hånden, og snakk med tannlegen om at du er redd. Du kan muligens få noen beroligende tabletter, og det hjelper veldig. Så kniper du øynene hardt sammen så du aldri ser sprøyta, å se den nærme seg er etter min mening det verste.

Skrevet

Jeg har trukket den bakerste tanna fordi en udugelig tannlege sa at vi ikke rotfyller tenner med tre røtter. Uansett så lever jeg bra uten den tanna.

Er helt enige med de andre her at jo lenger du venter jo dyrere blir det.

Har et par tenner som har knekt og jeg har gått for den billigste løsningen. Det er faktisk ofte mulig å legge en fylling i stedet for å sette på krone. Mine fyllinger har vart noen år. Aberet er at min tannlege da vil legge amalgan da dette er sterkest. Har vært greit for meg da siden det har vært kostnaden som har vært viktigst.

Skrevet

Snakket med noen andre i går og de sa at når de omtrent hadde knekt like stor del som meg så bare fylte de på noe hvitt og betalte omtrent en tusenlapp. Hvis jeg kjenner godt etter så har jeg omtrent knekt av fronten av den bakerste jekselen da. Får høre med tannlegen på nyåret, håper det ikke blir for mye mas.

Men grunnen til at jeg ikke vet at jeg har fått vidsomsjeksler er rett og slett fordi jeg har den første nå og med den så blir det 7 tenner på venstre side og jeg har bare 6 på høyre side.

Gjest tannlege
Skrevet

Hei!

Du føler selv at du har mistet mye av tannen din, men med tungen kan det kjennes mye mer ut enn det i virkeligheten er. Hullet ditt trenger mao ikke være så stort. Det lureste du gjør er å komme deg til en tannlege, dersom hullet (regner med det er hull der, da det er nok det som er grunnen til at deler av tannen er knekt) ikke er så dypt, legger tannlegene en vanlig fylling. Dersom det er veldig dypt, kan de hende han/hun legger en midertidig fylling som du går med i 2-6 mnd. Dersom tannen er symptomfri da, legges endelig fylling. Er det enda dypere ender det nok med rotfylling.

Hvis du har disse symptomene er sjansen for at det ender med rotfylling stor

1) Smerten henger igjen i tannen dersom du drikker noe varmt

2) Tannen er veldig øm når du kakker på den

3) Hevelse i det området rotspissen er

4) Du våkner på natten av smerter, som kommer uprovosert.

En av disse symptomene alene er ikke nok til å regne med at det blir rotfylling. Og i enkelte tilfeller kan tannen "dø", dvs må rotfylles uten at du har hatt smerter i det hele tatt.

Det at det iser i tannen (dersom det gjør det), kommer av at du har mistet litt av beskyttelsen inn mot nerven iom at deler av tannen er knekt.

Dersom tannen er langt bak kan det være et alternativ å trekke tannen. Men jeg synes alltid det er best å forsøke å rotfylle først. En tann som er trukket er trukket....

Det er veldig varienrende priser på tannlegebehandling, så det er best å høre med tannlegen du bestiller time hos. OG det er heller ikke sikkert du trenger krone på tannen, det får tannlegen din avgjøre. Det kan hende å ender med å bare legge en enkelt fylling. Så ring og bestill time!

Skrevet

Isingen i tanna tror jeg kan komme av at jeg har spist utrolig store mengder godteri i det siste hehe.. Skal bestille time på nyåret.

Gjest Lykkeliky
Skrevet

Jeg hadde trekkt tanna! Jeg trakk tanna bakerst (ved siden av visdomstanna), visdomstanna har nå flytta seg nedover så det er ingen mellomrom der. Visdomstenna er nesten de eneste tenna jeg ikke har hatt hull i, så til alle tannleger som har fortalt meg at "de må du trekke, det blir bare hull..." : BLÆÆÆ!

Da jeg trakk tanna fikk jeg bedøvelse og det gjorde ikke vondt i det heletatt, tok kanskje 2 minutter.

Skrevet

jeg har trukket både visdomstann og en gjeksel. Merker ikke så mye til det. Var en dårlig tann uten emalje - krona løsna etter 12 år...

Men kan du rotfylle så er jo det lettest og mindre vondt enn å trekke.

Gjest Lykkeliky
Skrevet
Men kan du rotfylle så er jo det lettest og mindre vondt enn å trekke.

Kan ikke bli mer uenig med deg i det!! Har gjort begge deler, og trekking merket jeg ikke engang. Timesvis i tannlegestolen med rotfylling derimot var ikke akkurat gøy!

Skrevet (endret)

Problemet er at du hat gått ett år uten å gjøre noe. Når du har knekt av en stor del av tannen, har du mistet emaljelaget på tannen, og du har eksponert dentinet (laget under emaljjen). Dentin er mye mykere enn emalje, og kariesangrep oppstår betydelig raskere.

Smerten kommer enten av at tannen er mer følsom nå som emaljen er borte, eller kariesangrep. Har du ikke fårr karies enda, vil det høyst sansynlig komme over noe mer tid. Hvor dypt hullet er, avgjør om det blir rotfylling eller ikke.

Hvis det er så stort at bakteriene har nådd nerven (ofte det som skjer når det gjør vondt etter så lang tid), må du rotfylle.

Rotfylling gjør normalt sett ikke vondt, du blir bedøvd - så fjerner de nerven (hvis du er veldig betent får du antibiotika, før de fortsetter), når nerven er vekke - er det ingenting som kan gjøre vondt, og dermed går fyllingen kjempefint ;)

Hvis det ikke går til nerven, kommer det helt an på omfanget av frakturen. Hvor mye av tannen som er vekke, og om det er festemuligheter for fylling. Dette må sjekkes hos tannlege. Da blir den enten fylling eller krone - vanligvis.

Jeg ville anbefalt deg å prøve å beholde tannen (hvor mange tenner har du på denne siden?)

Med visdomstennene skal du forøvrig ha 8 tenner på hver side. Men det vil sansynligvis plage deg i ettertid om du skal ha et stort mellomrom mellom to tenner der bak. Du mister en viktig tyggeflate, og hvis du senere ønsker å få denne tilbake er det enten bro (3 ganger så dyrt som ei krone) eller implantat (rundt 25.000, kanskje mer) som er alternativet.

Men det blir for søkt å sitte her og fortelle deg priser og løsninger, så lenge man ikke har sett tannen selv. Ta deg en tur til en tannlege du har hørt positive ting om. De fleste har forståelse for tannlegeskrekk, og tar det i ditt tempo. Ta med deg noen hvis det blir bedre, og husk de kan stoppe når du sier det. Det er du som er sjefen, de er der for å hjelpe deg. Men ikke vent lenger, det blir bare verre.

Endret av Scully

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...