Duracella Skrevet 27. desember 2007 #1 Skrevet 27. desember 2007 (endret) Jeg får stadig flere henvendelser om folk som gjerne vil ha meg til å lage malerier til dem... Og flere nevner med en gang: "Jeg betaler!" Vel, hva skal jeg ta i betaling? Hvordan regner jeg ut betaling? - i forhold til arb.timer, vanskelighet, lerret, malinga... Jeg bruker en del timer på et stort maleri (som er det de fleste ønsker seg), og jeg maler enten på tøylerret eller kryssfiner ++ Jeg har null peil på hvor mye jeg skal ta meg betalt, hvorfor jeg skal ta meg så og så mye betalt etc.. Noen som kan har erfaring med slikt her og vil hjelpe meg blir jeg gla Endret 27. desember 2007 av Duracella
Gjest Blondie65 Skrevet 27. desember 2007 #2 Skrevet 27. desember 2007 Jeg får stadig flere henvendelser om folk som gjerne vil ha meg til å lage malerier til dem... Og flere nevner med en gang: "Jeg betaler!" Vel, hva skal jeg ta i betaling? Hvordan regner jeg ut betaling? - i forhold til arb.timer, vanskelighet, lerret, malinga... Jeg bruker en del timer på et stort maleri (som er det de fleste ønsker seg), og jeg maler enten på tøylerret eller kryssfiner ++ Jeg har null peil på hvor mye jeg skal ta meg betalt, hvorfor jeg skal ta meg så og så mye betalt etc.. Noen som kan har erfaring med slikt her og vil hjelpe meg blir jeg gla Ta materialkostnaden og gang med 4 eller 5. Hvis du vil gjøre dette "hvitt" er det enkelt å sette opp et enkeltpersonsforetak - du kan tjene inntil 50.000/år uten å måtte betale mva av inntekten og du kan trekke fra hver eneste utgift du har på dette fra på skatten. Du betaler bare 28% skatt av disse inntektene.
Duracella Skrevet 27. desember 2007 Forfatter #3 Skrevet 27. desember 2007 Takk for svar, Blondie65 ! Det blir nok svart. Jeg er student, så det vil ikke bli storproduksjon liksom. Driver du med dette selv eller? Hmm, det med å gange materialkostnadene med 4 eller 5, er det på en måte for å få en viss medregning av arbeidstimene? Eller er det bare en generell "regel" å gå etter?
Gjest Blondie65 Skrevet 27. desember 2007 #4 Skrevet 27. desember 2007 Takk for svar, Blondie65 ! Det blir nok svart. Jeg er student, så det vil ikke bli storproduksjon liksom. Driver du med dette selv eller? Hmm, det med å gange materialkostnadene med 4 eller 5, er det på en måte for å få en viss medregning av arbeidstimene? Eller er det bare en generell "regel" å gå etter? Jeg maler ikke selv nei. Men jeg har et enkeltpersonsforetak som jeg samler en del biinntekter i. 4 eller 5 gangen er en kalkyle som er vanlig brukt ved andre varer. Da slipper du å telle timer brukt (noe som kan være vanskelig siden det blir litt her og litt der, sikkert). Jeg skjønte ikke hvorfor du ikke kan ha firma når du er student, det er bare et spørsmål om du skal betale skatt eller ei. Alt for mange tror at det å samle småinntekter i et legalt selskap er en heft og en byrde, men det er ikke det. Du trenger ikke egenkapital eller noe slikt, men du må jo betale skatt. Og det er i grunnen det hele.
punkyB Skrevet 27. desember 2007 #5 Skrevet 27. desember 2007 Hva med å sjekke hva tilsvarende bilder går for ? Dette kan du gjøre ved å sjekke hjemmesider, oppsøke gallerier , sjekke annonser osv. eks. http://www.gallerimarkveien.com/priser.php
Duracella Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #6 Skrevet 28. desember 2007 Ja, det kan jeg gjøre. Men har så lett for å tenke at SLIK en pris kan jo ikke jeg ta...
Gjest Gjest Skrevet 28. desember 2007 #7 Skrevet 28. desember 2007 Å gange materialkostnadene med fire eller fem er litt vanskelig når det gjelder kunst og håndverk synes jeg. F eks er jeg tegner selv, og et ark pluss blekk- eller blyantkostnader og "penneslitasje" blir jo bare 4-5 kroner, hvilket vil si at jeg burde selge tegningene mine for 20 kroner. Pluss evt rammekostnad - i grunn blir dette eneste utgift av merkbar størrelse om du får profesjonell innramming, men en IKEA-ramme er jo ike så dyr at det blir noe å tjene ... Nå er jeg utdannet og får betalt bestemte summer for oppdrag, så jeg tar gjerne delvis utgangspunkt i dette når jeg selger originaler. Men det ER veldig vanskelig - første gang jeg skulle sette pris på endel av mine ting tror jeg jeg endret prisene med flere hundrelapper basert på rare tanker i hodet mitt, og etterpå fikk jeg tilbakemeldinger på at jeg burde øke prisene..! Jeg har også økt prisen litt i takt med etterspørsel og deltakelse ved mer anerkjente utstillinger, og en av mine tanker er at jeg ikke gidder selge for enhver pris, samtidig som jeg gjerne vil at de som vil ha noe av meg skal ha råd til det... Som uetablert, usolgt og uutdannet (? jeg vet ikke om du studerer noe relevant) er det heller ikke rimelig å legge seg på samme prisnivå som profesjonelle, men det er ingen grunn til å selge seg altfor billig heller. Om du får så lite at du tenker at du like gjerne kunne beholdt bildet selv framfor å ta deg bryderiet med å lage det, ramme det inn etc - da bør du f eks øke prisen. Dessuten har jeg inntrykk av at om man priser seg altfor lavt (la oss si 150 kr for et maleri i A4-str), lurer folk på hvorfor du selger så billig, synes du ikke tingene dine er bra selv..? Om du priser for høyt vil ingen - eller få - kjøpe, da er du like langt. Det du kan gjøre er som andre har nevnt å sjekke prisene til folk i samme situasjon/med ca samme bakgrunn og nivå som deg, og ta omtrent den prisen. Det finnes mange ulike gallerier, sikkert også på nettet, med hhv profesjonelle og amatørutøvere, du finner kanskje noen du kan sammenlikne deg med.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. desember 2007 #8 Skrevet 28. desember 2007 Nå nevnte vel Duracella at det var snakk om lerret og de vet jeg koster fra 100-150 og oppover. Det var egentlig det jeg hadde i bakhodet med den prisen.
Gjest Tulipa Skrevet 29. desember 2007 #9 Skrevet 29. desember 2007 Så lenge du holder deg godt under prisen som anerkjente kunstnere tar så er vel alt greit .. ? Jeg har nemlig sett amatørmalere ta det jeg kaller urimelig høye priser på sine malerier .. min mening er at det må være forskjell på utdannede og ikke utdannede kunstnere ...
Duracella Skrevet 29. desember 2007 Forfatter #10 Skrevet 29. desember 2007 Jeg har 3 år videregående kunst-utdanning 2 år høyskole kunstutdanning Men ingen formell kunstner-tittel. Ennå? Hehe Hva tror dere om det?
Gjest Maleglad Skrevet 30. desember 2007 #11 Skrevet 30. desember 2007 Jeg har 3 år videregående kunst-utdanning 2 år høyskole kunstutdanning Men ingen formell kunstner-tittel. Ennå? Hehe Hva tror dere om det? Jeg er ihvertfall imponert. Så gøy! :-D Finnes det formelle kunsttitler? Jeg har ett års kunstskole samt at jeg har vært elev av en maler tre år. Visste ikke at det var egne tittler innenfor faget utenom bachelor osv. Jeg er en glad amatør og jeg priser som regel etter hva jeg tror kjøper har råd til. Hvis jeg stiller ut, så tar jeg mellom 300 kr (små) til 2.000 (større). Skikkelig store malerier lager jeg sjeldent. Hadde vært gøy å se noen av bildene dine Duracella!
Duracella Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #12 Skrevet 30. desember 2007 Jeg er ihvertfall imponert. Så gøy! :-D Finnes det formelle kunsttitler? Jeg har ett års kunstskole samt at jeg har vært elev av en maler tre år. Visste ikke at det var egne tittler innenfor faget utenom bachelor osv. Jeg er en glad amatør og jeg priser som regel etter hva jeg tror kjøper har råd til. Hvis jeg stiller ut, så tar jeg mellom 300 kr (små) til 2.000 (større). Skikkelig store malerier lager jeg sjeldent. Hadde vært gøy å se noen av bildene dine Duracella! :-) Den formelle kunstner-tittelen kommer vel når man er mer anerkjent, det var slik jeg mente det. Jeg kjenner flere som kaller seg kunstnere, utn relevant utdanning. Folk kaller meg kunstner også... Når man KAN kalle seg kunstner, og virkelig ER det, det skulle jeg gjerne hatt et svar på Noen bilder? Ja, kanskje det Hva mener du med skikkelig store malerier da?
Gjest Maleglad Skrevet 30. desember 2007 #13 Skrevet 30. desember 2007 Hva mener du med skikkelig store malerier da? Ja, nei, hva mente jeg? :-) Alt som er større enn 2 meter? Jeg har en gang tatt 4000 for et bilde som var 1,5 x 1 meter. Syntes det var rimelig med tanke på både tid og materialer. Kan du ikke spørre noen du studerer med da? Jeg synes det er veldig vanskelig å prisesette selv, og jeg har altså ikke like lang utdannelse som deg. Stiller du ut? Kanskje i samarbeid med skole?
Duracella Skrevet 31. desember 2007 Forfatter #14 Skrevet 31. desember 2007 Ja, jeg har jo flere flinke lærere som driver med slikt til daglig som jeg kunne spurt Er nok en del utstillinger innen og på skolen ja, men that's it for min del da..
Kara W Skrevet 31. desember 2007 #15 Skrevet 31. desember 2007 (endret) Da jeg gikk på skole lærte jeg at man skulle finne seg en passende timepris, gange med antall timer og legge til materialkostnadene. Man skal ta seg betalt for arbeidet sitt! Selv om det "bare" er et maleri. Som noen over her nevnte /var det Blondie65?) så lurer folk gjerne på hva som er galt hvis du tar for lav pris. De setter ikke skikkelig pris på maleriet (fordi de føler at du ikke gjør det), og det blir bare en ting de kan kaste når de er lei av den. De har bedt deg om et maleri, og forventer da at du jobber skikkelig med det, og dermed må du også ta deg betalt deretter. Det jeg gjorde når jeg skulle begynne å prise mine ting (og det er vanskelig!), var å først se meg om etter hva lignende ting gikk for, og gjøre meg opp en mening om hva jeg trodde jeg kunne ta (jeg er jo ikke så annerkjent som den personen, men jeg er ihvertfall mye flinkere enn den! osv, og trekke fra masse for min lave selvtillit). Så tok jeg materialkostnader og ganget med timer (begynte med 100,- timen) og det stemte ganske godt med mine første, lave estimater. Etterhvert som jeg har mer tiltro til meg selv (og innser at jeg jobber mange flere timer enn jeg tar betalt for!) så har jeg økt timeprisen min til 200,-, men da gir jeg også alt for at kunden skal bli fornøyd. Det blir liksom en enkstra motivasjon "OK, jeg kan ta den prisen, men da må jeg også gjøre meg fortjent til den og kan ikke slurve". Hvis du vil leve av dette etterhvert, eller ihvertfall ha den som en hyggelig biintekt må du begynne å ta deg betalt med en gang. Hvis venner og "kundegruppen" din er vandt til å betale 500,- for et bilde og du en dag bestemmer deg for at "nå er jeg kunstner" og tar 5.000,- for det samme bildet, så vil du miste mange kunder (og det er utrolig vanskelig å øke prisen så mye selv). Men hvis du begynner med en pris du føler det er verdt å jobbe for, og så gradvis øker etterhvert som selvtilitten øker, så vil også andre synes at dine bilder øker i verdi. En annen ting læreren min minnet meg på, var at den tiden du brukte i kundemøte, til å lete frem inspirasjon, handle inn materialer osv. også er arbeid, ikke bare den tiden du står der med en pensel i hånden. Hvis du vil leve av dette, må du ta med den tiden i beregningen. Men nettop der synes jeg grensen mellom en "kunstner" og en "amatør" går. Så tenk på hva du føler at du er og hva du har lyst til å bli. Håper dette hjalp litt. Prising av eget verk er utrolig vanskelig, særlig for oss kvinner. Lykke til videre! Og post gjerne noen bilder vi kan få se på. Endret 31. desember 2007 av Kara W
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå