Gå til innhold

Fratrekk for engelsk moms?

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg har funnet en veske på www.mulberry.com som jeg godt kunne tenkt meg. Jeg ser at det inkludert i kjøpesummen er 17 % VAT, som vel er det samme som moms. Vesken koster over 200 kroner, så da må jeg også betale norsk moms.

Reglene er vel sånn at man ikke skal betale moms i begge landene, og da er det vel den engelske momsen som jeg ikke skal betale.

Er det noen som har handlet fra Mulberry eller andre engelske nettbutikker, og som vet hvordan dette fungerer? Kan man la være å betale den engelske momsen når man betaler, eller får man den tilbake etter at man har betalt den norske momsen? Noen med erfaring her?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fjellsippa
Skrevet

Dytter denne opp i håp om at noen av dere har handlet fra England, og vet hvordan man gjør for å få refundert engensk moms.

Skrevet

Min erfaring er at det varierer fra (nett)butikk til (nett)butikk om de trekker fra den britiske momsen eller ikke. Jeg har ikke hørt om ordninger der man kan få refundert utenlandsk moms når man bestiller på nett. (Om man kjøper ting når man er ute og reiser kan man jo få tax refund på flyplassen.)

Jeg ville ganske enkelt sendt en mail til Mulberry og hørt hvordan deres praksis er på dette området.

Gjest Fjellsippa
Skrevet
Min erfaring er at det varierer fra (nett)butikk til (nett)butikk om de trekker fra den britiske momsen eller ikke. Jeg har ikke hørt om ordninger der man kan få refundert utenlandsk moms når man bestiller på nett. (Om man kjøper ting når man er ute og reiser kan man jo få tax refund på flyplassen.)

Jeg ville ganske enkelt sendt en mail til Mulberry og hørt hvordan deres praksis er på dette området.

Jeg har sendt en meil til dem og spurt, men venter på svar. Tenkte at noen her kanskje hadde erfaring med dem.

Leste et sted på internett at man ikke skal betale dobbel moms, altså skal man ha refundert den utenlandske momsen. Men det sto ingenting om hvordan dette gjøres i praksis.

Skrevet

Jo, siden Norge har EØS-avtalen og deltar som en del av de fire friheter skal det ikke betales dobbel moms. Det er imidlertid ikke snakk om refusjon av noen moms, for momsen skal i utgangspunktet ikke legges til i det hele tatt ved eksport.

Så nettbutikken skal fakturere uten moms ved eksport og innrapportere dette til avgiftsmyndighetene i sitt land som eksport med 0% VAT. Så betaler du moms til Norge når varen kommer til Norge.

Det kan hende nettbutikken ikke har rutiner/forståelse/ressurser til å behandle eksportsalg korrekt i forhold til innrapporteringen av avgiften i sitt land.

Kan legge inn nødvendig referanse til EU-direktiv senere hvis du trenger det, har ikke det framfor meg nå.

:)

Skrevet

Det er fri handel i alle andre land i EU, unntatt Norge.

Eks:

Handler du for 1000kr (over 200kr) fra England og bor i Norge. Du betaler både engelsk og norsk moms.

Handler du for 1000kr fra England og bor i Tyskland (eller hvilket som helst annet land i EU). Du betaler engelsk moms.

Skrevet
Det er fri handel i alle andre land i EU, unntatt Norge.

Eks:

Handler du for 1000kr (over 200kr) fra England og bor i Norge. Du betaler både engelsk og norsk moms.

Handler du for 1000kr fra England og bor i Tyskland (eller hvilket som helst annet land i EU). Du betaler engelsk moms.

Dette er jo riv ruskende galt siden Norge som EFTA-land har en avtale med EU (EØS-avtalen) om deltakelse i de fire friheter. EØS-avtalen innebærer implementering av alle de samme EU-direktivene (bortsett fra en vetorett mot implementering som aldri har blitt brukt).

Men nå skal det sies at mange i EU ikke har hørt om EØS-avtalen (naturlig nok).

Skrevet
Dette er jo riv ruskende galt siden Norge som EFTA-land har en avtale med EU (EØS-avtalen) om deltakelse i de fire friheter. EØS-avtalen innebærer implementering av alle de samme EU-direktivene (bortsett fra en vetorett mot implementering som aldri har blitt brukt).

Men nå skal det sies at mange i EU ikke har hørt om EØS-avtalen (naturlig nok).

Det er galt men det er sånn det fungerer.

Gjest Fjellsippa
Skrevet
Jo, siden Norge har EØS-avtalen og deltar som en del av de fire friheter skal det ikke betales dobbel moms. Det er imidlertid ikke snakk om refusjon av noen moms, for momsen skal i utgangspunktet ikke legges til i det hele tatt ved eksport.

Så nettbutikken skal fakturere uten moms ved eksport og innrapportere dette til avgiftsmyndighetene i sitt land som eksport med 0% VAT. Så betaler du moms til Norge når varen kommer til Norge.

Det kan hende nettbutikken ikke har rutiner/forståelse/ressurser til å behandle eksportsalg korrekt i forhold til innrapporteringen av avgiften i sitt land.

Kan legge inn nødvendig referanse til EU-direktiv senere hvis du trenger det, har ikke det framfor meg nå.

:)

Takk for svar gjest.

Det var sånn jeg hadde forstått det etter å ha googlet litt. Jeg har sendt en meil til butikken, så nå gjenstår det å se om de trekker fra avgiften før jeg betaler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...