Gå til innhold

Male eller beise furumøbler?

monja

Anbefalte innlegg

Nå har vi bare furumøbler i heimen og jeg er litt lei av dem ja....Men jeg vil ikke begynne å kjøpe masse nytt heller så jeg vurderer å enten male dem eggehvite eller å beise dem mørke..... Men hva hadde dere gjort?

Vi snakker her om stuemøbler, skap, stuebord, TV bord, kjøpmannsdisk, spisebord....ja, i det hele tatt.

Veggene er i lys farge (Dun) og lister er eggehvite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Morgan le Fay

Personlig hadde jeg nok beiset eller malt dem i en mørk, glansfull brunfarge, men jeg er glad i mørke møbler mot lyse vegger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi malte kjøpmannsdisken vår eggehvit og den ble kjempefin. Den står på kjøkkenet og der passet det best med en lys farge (har hvit kjøkkeninnredning). Vi har også noen furumøbler på stua som vi har tenkt å beise. Disse kommer vi til å velge en brunfarge siden vi har noen andre mørke møbler der. Den mørke fargen står også godt til de lyse veggene (skygge).

Endret av Alison
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig koselig med mørke møbler. Vi brukte lakkbeis på våre furu møbler. Fargen var mørk brun. Det ble veldig bra! Og siden det er lakk så er den jo holdbar også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er møblene lakket må man nok dessverre pusse de først... (drit jobb!!).

Mine møbler var ikke lakket, så jeg bare vasket de grundig med tre rens (tror det var det det het).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Er møblene lakket må man nok dessverre pusse de først... (drit jobb!!).

Mine møbler var ikke lakket, så jeg bare vasket de grundig med tre rens (tror det var det det het).

Det var det jeg fryktet ja ... :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay

Du trenger ikke pusse først. Vi har akkurat malt en lakkert furutrapp, og det vi gjorde (etter råd fra butikken) var (1) vaske med kraftvask (2) rubbe ned overflaten lett med sandpapir (3) heftgrunn og (4) to strøk maling. Resultatet ble utmerket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bare meg_*

Det jeg har av furumøbler (en kjøpmannsdisk og en skjenk) har jeg malt hvitt i den blankeste maling jeg fikk tak i.. Kjempefint!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som blir finest avhenger av innredningen for øvrig. Personlig synes jeg mørkt treverk i rom som for øvrig er lyse er fint. Min erfaring er dessuten at møbler som blir utsatt for en del slitasje som f.eks. bordplater og stolben ikke holder seg pene særlig lenge dersom de males. Sjenker, skap etc, kan fint males, men for å få et fint resultat kreves det at man er nøye med både pussing, grunning og maling og alt i alt tar det mye tid dersom man vil ha et vellykket resultat som ikke ser "hjemmemalt" ut.

Beis er imidlertid avhengig av å kunne trekke inn i treverket og er det tidligere behandlet med lakk eller "lut", kan man risikere at beisen ikke trekker inn og i beste fall blir liggende bare som et ujevnt lag utenpå som kan tørkes av med en klut. Skal man beise, må f.eks. all lakk være helt fjernet og det kan være en formidabel jobb!

Jeg har etter hvert pusset opp en del gamle møbler og min favoritt er denne lakken som ser ut som beis, men som er både mye mer slitesterkt, fester godt selv om møbelet f.eks. er lakkert tidligere og som er mye enklere å få jevn. Jeg tynner lakken med ca. 40% whitesprit i første strøk, pusser godt og fortsetter med to - tre strøk tynnet med 10 - 20% whitesprit og pusser lett over med fint (Jeg bruker våtslipepapir i korning 600). sandpapir mellom hvert strøk. Det lukter litt, men lakken tørker i løpet av et par timer i normal romtemperatur. Vil du ha en ekstra slitesterk og/eller blank overflate kan du bruke fargeløs matt eller blank lakk til slutt. Resultatet blir faktisk like bra som bildene i brosjyren jeg linket til viser dersom man gjør som beskrevet. Det eneste man bør være oppmerksom på er at lakken er ganske "seig" og må rulles/pensles ganske grundig før den blir jevn. Til gjengjeld renner den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Klippet mye nyttig info

Jeg må ha det inn med te-skje dessverre ...

Hva gjør du med et møbel som allerede er lakkert? Pusser det ned først eller lakker rett oppå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du med et møbel som allerede er lakkert? Pusser det ned først eller lakker rett oppå?

Hvis lakken er noenlunde uskadd, pusser jeg over med fint sandpapir for å gi bedre feste for den nye lakken, fjerner støvet med støvsuger og/eller en fuktig klut og lakkerer oppå den gamle lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg sitter akkurat å tenker på det samme ang å male stuemøblene mine. Jeg har tenkt litt på sort matt, noen som har gjort det med furumøbler?

Jeg har også Dun på veggene, men har vurdert litt å male de i eggeskallhvit.

Noen som har bilder av noen møbler de har forandret til brunt, hvit eller gjerne sort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har malt våre, og det ble kjempefint. Grunnet først, og så malte jeg med interiørmaling, oljebasert. Byttet ut knottene på dørene også, med noen fine jeg fant på jernia. Ser ut som et helt nytt møbel. Vi malte de i latte, og det ble veldig pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter akkurat å tenker på det samme ang å male stuemøblene mine. Jeg har tenkt litt på sort matt, noen som har gjort det med furumøbler?

Ja, men jeg har ikke brukt ren sort siden jeg synes det blir for "hardt". I stedet har jeg brukt fargen "Yin" (NCS 8502-G94Y) fra Jotun som er svært mørk gråbrun og er noe i nærheten av det som gjerne kalles antikksort.

Noen som har bilder av noen møbler de har forandret til brunt, hvit eller gjerne sort?
Jeg har en del bilder liggende i et album som du kan få link til hvis du registrerer deg og sender meg en PM.

Malte møbler kan for øvrig bli veldig fine, men det krever mye arbeid å få et pent resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...