Gå til innhold

Hva slags maskin skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg skal kjøpe meg enten en foodprocessor eller en kjøkkenmaskin, men sliter litt med å finne ut hva jeg bør kjøpe. Kanskje noen kan komme med tips.

Mine behov:

• bake brød, gjerne deiger med ca. 1 kilo mel
  • finmale feks nøtter
  • raspe grønnsaker, fint og grovt
  • blande (jeg er vegetarianer og lager en del veggisburgere, feks, der man maler nøtter og moser bønner og river grønnsaker og til slutt blander sammen)
  • mose (feks. kikerter som blir til hummus, eller tomater, hvitløk og chili til deilige salsaer)

Jeg spiser mye grønnsaker, og har i dag en litt vel overbelastet stakkars stavmikser, som jeg sikkert kommer til å fortsette å bruke til å jevne supper med.

Håper noen har råd å komme med, og gjerne med spesifikke merker og modeller og sine erfaringer med disse.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en Braun K3000 som vi fikk til bryllupet, og den er jeg veldig fornøyd med! Kjenner andre med den også, som er kjempefornøyd. Litt dyr kanskje, vet ikke hva prisene ligger på vanligvis.

Fra elkjop.no:

Kombimaskin på 950 watt og mye utstyr.

Unik 3-bollers kjøkkenmaskin med forseglete spesialboller; eltebolle, foodprocessorbolle og hurtigmikser. Elte-/miksebolle i rustfritt stål med eltekrok, visp og grovvisp for elting av deig, miksing av kakedeiger, mosing av poteter, visping av krem ol. Foodprocessorbolle med kniv og rive/snitte skiver fra Sabatier til hakking av f.eks kjøtt, fisk, mandler etc. Riving og snitting av grønnsaker, ost, frukt o.l. Hurtigmikserbolle i glass med kniv for hakking av nøtter, grønnsaker, kjøtt, fisk, milkshake etc. Kraftigste på markedet med 950 Watt. Regulerbar hastighet og automatisk momenttrinn. Ny eltebolle i rustfritt stål; avtagbart påfyllingsrør, nye håndtak, nytt lokk og beskyttelsesdeksel for giret. Enkel å bruke: forbedret bryter med tydeligere instruksjoner. Enkel å rengjøre: oppvaskmaskinsikre boller og tilbehør (ikke gir til visp og eltekrok).

Skrevet

Takk for tipset, gjest. Jeg har hørt både og om den maskinen du har. Noen er veldig misfornøyd med bakebollen, og mener det er vanskelig å få ut deigen. Hvordan opplever du det? Eller ev. andre som har denne maskinen?

Gjest hyggelig
Skrevet

jeg har en kenwood major kjøkkenmaskin som kan brukes til det meste. den har en blender på toppen som er fin å male mandler i, kappe løk, grønnsaker, lage smoothies osv.

den har en 8 (?) liters bolle til brødbakst o.l. pluss en ekstra bolle som er like stor som kan brukes til hva som helst.

på obs koster en slik kjøkkenmaskin ca 2500kr.

kenwood anbefales! :)

jeg er også fornøyd med min kenwood foodprocessor som har mange funksjoner. den kosta 400kroner.

Skrevet (endret)

Takk for tipset, hyggelig!

Kenwood har jeg hørt mye bra om, men sånn jeg har forstått må man kjøpe "ekstrapakker" med feks grønnsakskutter, det følger altså ikke med i basispakka?

Da kan det jo fort bli dyrt.

Endret av hanneko
Skrevet

Kenwood er virkelig til å anbefale..Som du sier,kan bli litt dyrt..men det er skikkelig kvalitet!!Jeg har en gammel som jeg fikk av mamma..den er faktisk 16år!!! :fnise: men er like bra som ny..Har mange venner som har kenwood,og aldri hørt et eneste dårlig ord om den..deres er nyere vel å merke :ler:

Gjest hyggelig
Skrevet

med min fulgte det med kjøttkvern, blender, ekstra bolle (som sagt), lokk til å ha over bollen, et knippe forskjellige dingster til å blande ting med. feks en rundvisp til kaker, en "K" formet til ehmm husker ikke.. og en slags krok til elting av deig.

jeg har faktisk testet ut alle funksjonene- og er godt fornøyd:) litt kjipt at man må kjøpe annet ekstrautstyr, men det går jo kanskje an å gå til innkjøp av en god kokkekniv isteden. billigere det :D men da er kanskje vitsen med å kjøpe kjøkkenmaskin borte... hehe ;)

håper du finner en bra en i allefall! :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Ser det finnes kenwood major titanium 1200 kw på pixmania til 3900. Noen som har erfaringer med dette ?. På Elkjøp koster samme maskin 6000 kroner

• 1 år senere...
Skrevet

Har lest og funderte lenge på kjøkkenmaskin. Har ein anelse om at Kenwood gjerne er bra (er ganske mange som bort i mot sverger til Kenwood), men at dei flyter på namnet.

Kenwood med liten og stor motor er jo heller ikkje det same. Skal ein ha Kenwood med skikkeleg motor (1000w eller over) så koster den fort over 4500kr.

Har fundert mykje over ein Bosch MUM6N22. Den skal ha ein kapasitet på 4 kg, og har bollevolum på over 6,2 liter. Den koster ca. 2500-3000kr

Skal ein klare tilsvarende med Kenwood må ein opp rundt 4500-5000kr i pris. Eg tenker litt som så at viss det er slik at Kenwood er bittelitt betre enn Boschen, men den er 1/3 dyrare enn Boschen så er det ikkje verdt dei ekstra pengene. Trur bestemor mi har hatt Bosch dei siste åra og har vore fornøyd.

Mor mi har ein gamal Electrolux som er super til elting av deig. Den klarer 3 brød på ein gang og har blitt brukt til baking i mange år utan at motoren har tatt kvelden. Den virker også ganske bra. Kjøttkverna har også vore i bruk ein del og har fungert bra.

Til alle desse finnes ein del ekstrautstyr som kan skaffes.

Trur i grunn me har bestemt oss for Bosch...?

Skrevet

jeg er skeptisk til bosch. dyrt og vansklig å få tak i deler til den.

Selv har jeg en magimix som jeg elsker. Passer til det du nevner i innlegget dit. Den har også en saftsentrifuge del så man kan lage fersk jucie :)

Ellers ser jeg at k3000 braun er nevnt, den koster jo vanligvis over 3000kr mener jeg å huske, men så den på tilbud hos jernia til 1799 kr nå.

Skrevet

Tviler på det er verre enn å høre om butikken kan få inn delene. Med mikser, eltekrok og kjøttkvern er det uansett ikkje mykje ekstra me føler behov for. Kanskje pølsehorn og grønnsakskutter. Det går sikkert an å finne ekstrautstyret på nett også.

Skrevet

Sett kontra produkter fra braun/kenwood så er reservedeler fra bosch dyrere.

produkter fra braun/kenwood kan man også bare bestille direkte fra

www.servicecompaniet.no

(ja, butikkene kan så klart skaffe..men det koster mer enn andre maskiner.. grønnsakskutter ville jeg ha hatt med var det jeg som skulle ha hatt en maskin. og det vil tydligiv ts også.. men har bosch maskinen alle de delene du trenger så spiller det ingen rolle)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...