Gjest Gjest_Beate_* Skrevet 27. desember 2007 #1 Skrevet 27. desember 2007 Har en far som etter mange års hardt arbeid, omsider har nådd sitt mål; å bli kjemperik. Han har i perioder vært rik, og andre perioder vært helt blakk. Nå har ting løsnet, og han håver inn penger (Vi snakker titalls millioner...) Han har et lite barn med en kvinne (som er et par år eldre enn meg...). Det er slutt mellom disse for lenge siden, og det er han som har hovedomsorg for dette barnet (min halvbror), og er en veldig god far for ham. Har nå fått vite (og bekreftet) at han har kjøpt et hus til x'en til 4 mill, samt skaffet henne en butikk, fordi dette var noe hun hadde lyst på og fordi hun ikke lenger vil/kan ha den jobben hun har hatt, og ønsket å starte opp med noe helt nytt... Min halvbror har de dyreste merkeklær, og får det "beste av alt". Min far har kjøpt flere nye biler til seg selv, samt tar mange dyre ferier i løpet av året (bl.a. to ganger til Seychellene i år) . I min oppvekst var min far sjelden til stede, fordi han nettopp var så opptatt av å bli rik (var alltid på jobb/reise). Min bror og jeg har ikke fått merke noe til dette... Jeg har to små barn, er nyutdannet og sliter litt økonomisk...Dvs. klarer alle regninger, men har lite ekstra. Min bror er student, og har stort sett stipend og lån å leve på... Kjenner at det stikker i missunnelse av at det ikke drypper noe på meg. Min far har sagt at hvis det kniper veldig, kan jeg få låne penger av ham. Jeg lånte litt i tiden mellom studieslutt og første lønn, men alt dette har han fått tilbake. Jeg flyttet hjemmefra for ti år siden, og har ikke fått noe siden (unntak: bursdagsgaver/jul) Min mann mener jeg ikke skal henge meg opp i dette, og at vi klarer oss helt fint uten hjelp... Og at min far ikke "plikter" å hjelpe oss. (vi har aldri mottatt noe hjelp fra hans familie heller). Jeg merker i alle fall at jeg er missunnelig på at han kan dele så mye med andre, men ikke sine egne (voksne) barn, som faktisk kan trenge litt økonomisk hjelp... Er jeg smålig som tenker sånn? Merker at jeg blir sur i julebesøk når han legger ut om alt han har kjøpt, skal kjøpe, reise/har reist, alt hva min halvbror har fått etc...
bella domina Skrevet 27. desember 2007 #2 Skrevet 27. desember 2007 Faren din var ikke rik da du var liten, så å bli misunnelig på halvbroren din er litt urettferdig mot junior rett og slett, og kan ødelegge ditt forhold til ham. Tenk på det. Det er ikke lett å være barn av en riking heller... At faren din gir penger til din ex antar jeg har mer å gjøre med hans ansvar for henne, og det hun har rett til i forhold til at hun var sammen med ham da han la grunnlaget for sin rikdom og slik sett har vært delaktig i at han i dag har blitt rik. Så misunnelse der kan fort være fånyttes og litt "feil" i forhold til at hun faktisk har ytt en del til hans rikdom. Jeg syns følelsen din er helt relevant og lovlig. Du er ingen dårlig datter pga den. Men samtidig mener jeg man ikke har krav på pengene til sine foreldre, og at alle har plikt til å klare seg selv. Innrette seg slik at man økonomisk klarer sine egne forpliktelser uten ytelser fra foreldre eller arv i sikte. Faren din har jobbet hardt og lenge for å få til dette. Det er ikke noe som er kommet gratis til ham. Kanskje vil han at dere skal få det til selv. Kanskje ser han at dere klarer dere fint uten hans hjelp, for det gjør dere jo selv om det er trangt. Kanskje reflekterer han over at han selv har hatt det trangt, og at det er en god lærepenge alle bør få med seg. Det ville ikke være så rart? Jeg er nok litt enig med din mann, klar dere selv. Det er en god følelse det. Om du surner i julebesøkene, syns jeg godt du kan si til ham at du syns det er litt trist å høre på alt han kjøper til sitt minste barn og seg selv, fordi du ikke kan gi det samme til dine barn. Det kan han ha godt av å høre, og han bør nok bremse litt på å snakke om forbruket sitt sammen med alle som har mye mindre enn ham. Det skaper sjelden annet enn misunnelse, og det bør han lære seg. Samtidig som det er lov å være stolt over å ha lykkes også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå