Gjest usikker gjest TS Skrevet 27. desember 2007 #41 Del Skrevet 27. desember 2007 Jeg har gitt bort "2 små griser" i år jeg - og fått takk av alle som fikk. Et par stk skjønte ikke hva dette gikk ut på og jeg forklarte. Og da fikk jeg en stor takk i tillegg, fordi dette synes de var en flott gave. Som noen her i tråden sier; "man takker for gaven - selv om man ikke liker det man får". Noe annet er da mangel på vanlig folkeskikk. Du takker for gaven du fikk, også kan dere diskutere "opplegget" for neste års gaver ved en annen anledning. Ikke for å være ufin, men siden du selv konkluderer med at man skal takke selv om man ikke liker det man får: Er du sikker på at takken du fikk for "2 små griser" var oppriktig ment? Du sier at flere ikke helt skjønte hva det var Mange her har oppfordret meg til å takke venninnen min pent for gaven, og i en sånn situasjon kunne det faktisk vært henne som hadde skrevet innlegg her og fortalt om hvor takknemlig jeg var for hennes "gave"...... Falskt, synes jeg. Jeg liker bedre å være ærlig. Og jeg er ikke fornærmet fordi jeg ikke fikk en dyr gave av henne. Men selvfølgelig ble jeg litt skuffet over å ikke få en personlig oppmerksomhet siden jeg selv hadde brukt mye tid og omtanke på innholdet i hennes gavekurv, slik at hun skulle få en deilig og velfortjent pause i den stressende hverdagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kykkelikokos Skrevet 27. desember 2007 #42 Del Skrevet 27. desember 2007 Vel, for alt du vet så har hun lagt mye omtanke i gaven din også. Du sier selv at du gir en del til veldedige formål. Kanskje hun trodde du ville sette pris på en slik julegave av henne? Hvis du kjøper en gave til en du er glad i, og gaven ikke faller i smak, synes du da det er kjempeviktig å være så dødsens ærlig at du sårer den personen slik at det rett og slett ikke er noe kjekt å gi deg gaver lenger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 27. desember 2007 #43 Del Skrevet 27. desember 2007 (endret) Jeg syns i bunn og grunn at man skal bidra til veldedighet selv, og ikke få sine venner til å gjøre det for en. Enig, og dette synes jeg er det viktigste når det gjelder slike gaver. Hvis man så gjerne vil gi til veldedighet og er så opptatt av disse gode sakene synes jeg pengene bør komme av egen lomme, at man bør "ofre" noe eget, og ikke "ta av" andres julegaver fordi man ikke egentlig vil ta av penger man skal bruke på seg selv. Når det er sagt er det i mine øyne en selvfølge å takke for gaver man har fått, om det så er den verste gaven du kunne tenke deg. Det er normal folkeskikk. Endret 27. desember 2007 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 27. desember 2007 #44 Del Skrevet 27. desember 2007 Jeg synes det er direkte smålig å føle seg snytt for en gave i denne situasjonen. Man kan si at man ikke kan styre følelsene sine, men hvis en slik veldedig gave får deg til å føle så sterkt, er det på tide å revurdere holdningene sine. Nei, du får ikke noe personlig ut av en slik gave, som man vanligvis gjør med julegaver - men er det ikke fint å tenke på at noen har det litt bedre fordi de pengene gikk til dem i stedet for en håndkrem eller et duftlys til deg? En annen ting jeg reagerer på er kommentarene om at "hvem som helst kan ha skrevet på en lapp at pengene er gitt til et godt formål". Snakk om å mistenkeliggjøre folk! Ja, det er greit å kose seg i julen og å gi fine gaver til hverandre, men det er også lov å gjøre en god gjerning mot noen som ikke har det så bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest usikker gjest TS Skrevet 27. desember 2007 #45 Del Skrevet 27. desember 2007 Hvis du kjøper en gave til en du er glad i, og gaven ikke faller i smak, synes du da det er kjempeviktig å være så dødsens ærlig at du sårer den personen slik at det rett og slett ikke er noe kjekt å gi deg gaver lenger? Jeg skal være "dødsens ærlig", men som tidligere nevnt her i tråden vil jeg si at jeg setter veldig stor pris at hun gir penger til veldedige formål, men at jeg synes det er feil å gi et slikt bidrag under påskudd å være en julegave til andre - bortsett i fra hvis det er avtalt på forhånd. Da bør det vel bli riktig: Da har jeg takket på vegne av den organisasjonen som har fått gaven, - og samtidig sagt fra at jeg har vanskeligheter med å se at gaven har noe med meg å gjøre. Det er dødsens ærlig, og jeg tror faktisk ikke hun blir såret. Kanskje litt overrasket, men ikke såret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 27. desember 2007 #46 Del Skrevet 27. desember 2007 Jeg synes fremdeles det er litt frekt. Ville heller sagt at det var en hyggelig ide, kanskje vi skal gjøre det til en tradisjon - og så svelge en kamel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 27. desember 2007 #47 Del Skrevet 27. desember 2007 Hvor ble det av ideen om at man gir gaver for å glede andre, og ikke for å få noe tilbake? Virker som det går mer ut på å sammenligne gaver og priser, hvor ble det å sette pris på hverandre av opp i alt dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kykkelikokos Skrevet 27. desember 2007 #48 Del Skrevet 27. desember 2007 Jeg skjønner heller ikke poenget med å være så dødsens ærlig. Menmen, hver sin smak. Jeg er glad du ikke er min venninne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. desember 2007 #49 Del Skrevet 27. desember 2007 Jeg syns det er rart å si fra til venninnen om at du ikke likte gaven. Jeg er vant til å takke pent uansett hva man får. Hun mente det jo godt, og hun vil nok føle seg ganske dum hvis hun får høre hva du mener om gaven. Som voksne mennesker skjønner jeg ikke at gaver fra venner kan være så viktig at man må si fra når man er misfornøyd. Jeg syns det høres litt barnslig ut. Når det er sagt, så tror jeg ikke at jeg ville gitt det som eneste gave til noen. Blant vennene mine har vi uansett valgt å kutte ned på gaver, og jeg gir til de nærmeste venninnene. Jeg er dessuten mer opptatt av å gi jevnt resten av året enn at man på død og liv må gi veldedige gaver til alle til jul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 27. desember 2007 #50 Del Skrevet 27. desember 2007 Personlig setter jeg mer pris på at det ligger en gave under treet hvor det står Til: *** Fra: ***, enn selve gaven. Det er liksom det å se at man er inkludert i juleplanleggingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 27. desember 2007 #51 Del Skrevet 27. desember 2007 En annen ting jeg reagerer på er kommentarene om at "hvem som helst kan ha skrevet på en lapp at pengene er gitt til et godt formål". Snakk om å mistenkeliggjøre folk! Vet ikke om dette var sikta til meg, siden jeg skrev noe om at jeg lurte på om lappen var et "bevis" fra organisasjonen, eller bare en lapp fra venninnen. Da mente jeg ikke å mistenkliggjøre venninna, men gav bare uttrykk for at jeg synes det var en veldig lite "ordentlig" måte å gjøre det på, dersom lappen oppi esken ikke var lapp fra organisasjonen med "du har bidratt med xxx kroner til xxx organisasjonen" eller noe i den retning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 27. desember 2007 #52 Del Skrevet 27. desember 2007 Siktet ikke til noen spesielle, tror det er flere som har nevnt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 27. desember 2007 #53 Del Skrevet 27. desember 2007 Hvor ble det av ideen om at man gir gaver for å glede andre, og ikke for å få noe tilbake? Virker som det går mer ut på å sammenligne gaver og priser, hvor ble det å sette pris på hverandre av opp i alt dette? Det var vel poenget, at ts ikke følte at hun ble satt pris på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 27. desember 2007 #54 Del Skrevet 27. desember 2007 Siktet ikke til noen spesielle, tror det er flere som har nevnt det. Sikkert, men jeg mente i alle fall ikke at jeg trodde venninna bare hadde skrevet en lapp og ikke gitt til noen org. i det hele tatt, hvis det var det du trodde... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 27. desember 2007 #55 Del Skrevet 27. desember 2007 Det var vel poenget, at ts ikke følte at hun ble satt pris på? Må man ha materielle ting for å føle at man blir satt pris på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 27. desember 2007 #56 Del Skrevet 27. desember 2007 Må man ha materielle ting for å føle at man blir satt pris på? Selvfølgelig ikke. Det tror jeg ikke ts mente heller, var kanskje mer det at det ikke var avtalt og at hun trodde hun skulle få en gave? At det kanskje var litt lite gjennomtenkt av venninna med den skoesken? Jeg vet ikke, jeg er ikke ts... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StockDama Skrevet 27. desember 2007 #57 Del Skrevet 27. desember 2007 I år ga jeg en geiteskjorte og en høneskjorte fra Gaver med mening sia, skjortene er jo kjempesøte, og de som fikk dem var oppriktig glade for å få de.. jeg donerer penger resten av året, så er ikke pga skyldsfølelse, men jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal kjøpe til de to, så da fikk de det. Og det gikk godt inn, så alle er fornøyde, og en fin organisasjon har fått litt ekstra penger. At dama pakket det inn i en stor eske gjorde det vel kanskje litt surt, kunne nøyd seg med en konvolutt ellernoe. Men man måler ikke gavene man gir med gavene man får, da må man isåfall på forhånd bestemme prisklasse, gruppe og størrelse før man kjøper til hverandre, og det dreper da virkelig mye av spenninga? Gode intensjoner, gjort på en litt klønete måte kanskje, men ikke noe å bli sur for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest usikker gjest TS Skrevet 27. desember 2007 #58 Del Skrevet 27. desember 2007 Hvor ble det av ideen om at man gir gaver for å glede andre, og ikke for å få noe tilbake? Virker som det går mer ut på å sammenligne gaver og priser, hvor ble det å sette pris på hverandre av opp i alt dette? Akkurat. Selv om du kanskje ikke mente dette innlegget positivt overfor meg, så oppsummerer det helt greit poenget. Dersom hun hadde gitt meg et fint julekort med en personlig hilsen til meg (og i sitt eget navn donert penger til veldedighet, uansett om hun hadde fortalt det til meg eller ei) - ja, da hadde jeg følt at hun satte pris på meg og ville glede meg med sin julehilsen. Og jeg hadde ikke målt det opp mot min gave til henne. Jeg tror endel misforstår meg i denne tråden. Jeg er ikke opptatt av hvor store og dyre gavene skal være. Jeg har mer enn nok med ting og tang og tull og tøys i skapene. Men jeg synes hennes såkalte gave til meg var lite gjennomtenkt og svært upersonlig. Dessuten - hvis jeg i morgen kveld skal ukritisk takke og bukke for hennes såkalte gave til meg, tror jeg at hun uansett kommer til å merke at det ikke er ekte. Jeg er ikke god nok skuespiller til å lyve så godt. Jeg vil også foreslå at hvis hun vil fortsette med dette de neste årene, går det helt greit uten skoeske Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 27. desember 2007 #59 Del Skrevet 27. desember 2007 Selvfølgelig ikke. Det tror jeg ikke ts mente heller, var kanskje mer det at det ikke var avtalt og at hun trodde hun skulle få en gave? At det kanskje var litt lite gjennomtenkt av venninna med den skoesken? Jeg vet ikke, jeg er ikke ts... Høres ut som TS er opptatt av veldedighet, så da er det vel ikke så rart at venninnen trodde TS ville sette pris på en veldedighetsgave? I tillegg kan jo slike gaver være et opprør mot forbrukersamfunnet vi lever i. Jeg ville aldri gitt en slik gave selv, men jeg bryr meg heller ikke så mye om hva jeg får av venninner, det viktigste er jo at de er venn med meg og at jeg vil vise dem at jeg setter pris på det. Uavhengig av om jeg får noen gave tilbake eller ikke, jeg gir gave for å vise de at jeg setter pris på at de er der for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kykkelikokos Skrevet 27. desember 2007 #60 Del Skrevet 27. desember 2007 Noen er tydeligvis veldig bortskjemt hva angår å få "perfekte" gaver når de ikke klarer å si takk på en normal og høflig måte uten at giver skjønner at gaven ikke falt helt i smak. Jeg får ofte gaver jeg ikke synes er helt supre, men jeg synes da ikke det er så utrolig vanskelig å ikke la det skinne igjennom likevel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå