Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 27. desember 2007 #1 Skrevet 27. desember 2007 Jeg har nå fått tilsendt skattekort for 2008, med tabelltrekk. Har ikke hatt fast jobb de tidligere årene, men har det fra andre januar, og på skattekortet mitt står det at beregnet inntekt er ca. 120 tusen mindre enn det det kommer til å være. Må jeg få fikset det når jeg har tabelltrekk, eller har det ikke noe å si? *blond*
Gjest allium Skrevet 27. desember 2007 #2 Skrevet 27. desember 2007 Det har ikke noe å si, så lenge renteinntekter og fradrag er korrekt.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. desember 2007 #3 Skrevet 27. desember 2007 Du kan sjekke det selv ved å gå inn på www. skatteetaten.no og søke om nytt skattekort. Der legger du inn alle opplysninger. Hvis skattekortet kommer ut med det samme trenger du ikke trykke send på søknaden, hvis du derimot får høyere skatt (noe som f.eks. vil være tilfelle dersom de 120.000 ekstra gjør at du krysser toppskattgrensen) bør du søke om nytt kort.
Gjest allium Skrevet 27. desember 2007 #4 Skrevet 27. desember 2007 Du kan sjekke det selv ved å gå inn på www. skatteetaten.no og søke om nytt skattekort. Der legger du inn alle opplysninger. Hvis skattekortet kommer ut med det samme trenger du ikke trykke send på søknaden, hvis du derimot får høyere skatt (noe som f.eks. vil være tilfelle dersom de 120.000 ekstra gjør at du krysser toppskattgrensen) bør du søke om nytt kort. Det spiller ingen rolle om man krysser toppskattgrensen. Tabelltrekk tar høyde for det. Det eneste som bestemmer hvilken tabell man får, er fradrag, og inntekter som skal beskattes, og som det ikke er skattetrekk på (f.eks. bankrenter).
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 27. desember 2007 #5 Skrevet 27. desember 2007 Da tviler jeg på at jeg trenger det, da jeg har en formue på under 1000 kroner, og ingen lån, barn, bil eller no sånt
Lotten Skrevet 27. desember 2007 #6 Skrevet 27. desember 2007 Det spiller ingen rolle om man krysser toppskattgrensen. Tabelltrekk tar høyde for det. Det eneste som bestemmer hvilken tabell man får, er fradrag, og inntekter som skal beskattes, og som det ikke er skattetrekk på (f.eks. bankrenter). Men trekkprosenten for biinntekter påvirkes av om forventet lønnsinntekt er over toppskattgrunnlaget. Mange arbeidsgivere trekker f.eks overtidsbetaling etter prosent. Under toppskattgrunnlaget er trekkprosenten 36, over toppskattgrunnlaget er den 45. Så det kan være nødvendig å korrigere lønnsinntekt på skattekortet for å få riktig prosentsats.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2007 #7 Skrevet 30. desember 2007 Problemet med slikt er at for mange som lever fra hånd til munn kan slikt medføre en baksmell på skatten som kan bli et mareritt. Så si ifra til skatteetaten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå