pusla Skrevet 26. desember 2007 #1 Skrevet 26. desember 2007 Vi blir fire voksne på nyttårsaften og skal spise elgkjøtt til hovedrett. Det jeg funderer på nå er hva jeg skal lage til dessert. Har noen tips til en dessert som kan lages litt tid i forveien og som ikke er altfor "tung"? Forrett tror jeg blir bruschetta, men jeg funderer litt på denne også, så tar gjerne i mot forrett-tips også
Arkana Skrevet 27. desember 2007 #2 Skrevet 27. desember 2007 Vi har hatt crème brûlée noen år og funnet ut at det fungerer utmerket til tunge middager. I tillegg kan den lages dagen før og oppbevares i kjøleskap, så bare drysser du med brunt sukker og karamelliserer.
Gjest nextlife Skrevet 27. desember 2007 #3 Skrevet 27. desember 2007 Vi har hatt crème brûlée noen år og funnet ut at det fungerer utmerket til tunge middager. I tillegg kan den lages dagen før og oppbevares i kjøleskap, så bare drysser du med brunt sukker og karamelliserer. Signerer denne. Dersom du i tillegg serverer en frisk sorbet sammen med Creme bruleèn blir den veldig frisk. Min favorittsorbet til dette bruk er rips/bringebær med litt frisk peppermynte eller sitronmelisse.
snuppelure37 Skrevet 27. desember 2007 #4 Skrevet 27. desember 2007 Jeg syns det er veldig godt med en god hjemmelaget fruktsalat med krydderlake og is til dessert etter elgkjøtt. Krydderlaken gjør fruktsalaten litt mer spennende.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. desember 2007 #5 Skrevet 27. desember 2007 Jeg synes også at en god fruktsalat er det beste etter et tungt måltid, men det skal legges til at jeg har melkeproteinintoleranse så jeg kan ikke spise fløteis eller puddinger. Et annet godt alternativ er lune bær over is. Bjørnebær f.eks.
Brunhilde Skrevet 27. desember 2007 #6 Skrevet 27. desember 2007 Jeg syns creme brulee (eller brent krem) er helt bortkastet å spise. Det smaker jo ingenting? Er enig med de som foreslår fruktsalat. Det er friskt og godt etter en tung hovedrett.
Gjest Eurydike Skrevet 27. desember 2007 #7 Skrevet 27. desember 2007 (endret) Jeg elsker en god crème brûlée! Når den er som den skal er den en enkel, men perfekt kontrast mellom smaken og konsistensen av myk vaniljekrem og knasende knekk/karamellokk. Men at det er en lett dessert er jeg ikke helt enig i - den består jo stort sett av eggeplommer, fløte og sukker. Selv har jeg lurt på å lage crema catalan til nyttårsdessert, dvs smaksatt med sitrus og kanelstang. Ser for meg at den blir litt friskere. Men jeg leter fortsatt etter en oppskrift som ser lovende ut (forslag mottas med takk! ). Ellers kan man også ha friske bær i selve crème brûléen. Edit: endret lenke Endret 27. desember 2007 av Eurydike
Trillrund Skrevet 27. desember 2007 #8 Skrevet 27. desember 2007 Har ikke prøvd denne selv, men den så utrolig deilig ut da Lian laget den på TV. Har kjøpt ingrediensene, så en test er like rundt hjørnet... Bær-dessert Ingredienser: 1\2 vaniljestang 2 dl fløte 4 pasjonsfrukt 100 g hvit sjokolade 200 g søt kondensert melk 1 kg frosne bær Kok opp fløte og vaniljestang. Hakk sjokoladen i grove biter. Hell sjokoladen og kondensert melk i fløten og bland sammen. Bærene taes ut 30 min før servering, legges i glass og hell over sausen.
snexi Skrevet 27. desember 2007 #9 Skrevet 27. desember 2007 Vi spiser fåre-ribbe jul og nyttårsaften, og mannen elsker riskrem, så da lager jeg alltid det. Jeg og ungene spiser som regel iskake siden vi ikke er så glad i riskrem.
Mini_me Skrevet 27. desember 2007 #10 Skrevet 27. desember 2007 Hjemmelaget sjokolademousse med en dæsj congac .... lages tidligere på dagen, serveres med kransekakestenger el vaniljesaus Nydelig!!!
Gjest Lea Skrevet 28. desember 2007 #11 Skrevet 28. desember 2007 Hos oss har fruktsalat blitt en tradisjon på nyttårsaften. Gjerne luksusvarianten. Vi deler stort sett en frisk ananas i to på langs og tar ut innholdet av skallet. Så lager vi fruktsalat av fruktkjøttet blandet med det vi liker best av frukt og bær. Blander i litt hakket sjokolade og hakkede nøtter. Serveres med vaniljesaus eller pisket krem.
pusla Skrevet 28. desember 2007 Forfatter #12 Skrevet 28. desember 2007 Takk for tips, folkens :bukke: Både creme brulee og den bærdesserten som trillund la ut så fristende ut, så de skal prøves til senere. Jeg falt på pannacotta med bringebærsaus denne gangen, mest fordi jeg mangler ildfaste porsjonsformer til creme brulee også er jeg veldig glad i pannacotta.
Gjest Gjest_sandra82_* Skrevet 28. desember 2007 #13 Skrevet 28. desember 2007 Vi skal ha grillet ananas salat til forett, med no chilli og urter...tenkte selv på bruschetta, men er ikke no særlig glad i norske tomater.. til dessert skal vi ha sjokolade fondant, med is og jordbær coulis.. det eneste jeg må gjøre er å steke dem i 15min og rett på tallerken...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå