Gjest Acapella Skrevet 26. desember 2007 #1 Skrevet 26. desember 2007 Fikk en etterlengtet symaskin i julegave i år!! Men jeg har aldri hatt en før, og trenger noe lett å øve meg på.. Forslag? Noen som har linker med oppskrifter?? Jeg har venninner som har laget seg skjørt, men jeg tenkte å begynne med en litt enklere modell siden jeg ikke har peeeeiling på noe! Tips? Fyr løs!!
aline Skrevet 26. desember 2007 #2 Skrevet 26. desember 2007 vet ikke om noen gratis mønstre, men dra på en sømbutikk/stoffbutikk, så har de mønstre der, av alle typer. Der følger det også med veiledning for hvordan du bruker mønsteret og syr det sammen. bortsett fra det, så er vel ikke skjørt gjerne relativt enkelt å sy, om du ikke skal ha med glidelås og linning og slikt da. (ikke at det er ufattelig vanskelig heller, men en større utfordring ja.)
Gjest Acapella Skrevet 26. desember 2007 #3 Skrevet 26. desember 2007 Ok, har du kanskje tips til andre lette ting å sy? Har ikke barn, så smikker og enkle A-kjoler blir ikke aktuelt å prøve seg på helt enda.. Men tar mer enn gjerne imot tips til lette ting å sy!
aline Skrevet 26. desember 2007 #5 Skrevet 26. desember 2007 gardiner er ikke nødvendigvis enkelt fordi de er så store, men duker, puter/putetrekk, enkle vesker etc etc. også kan det være lurt å bare sy og prøve seg frem, uten at det trenger å bli noe du bruker, men om du aldri har sydd på maskin før, så er det mye å prøve ut. husk alltid sømrom, jeg ville aldri hatt mindre en 1 cm. også lønner det seg stort sett å tråkle ting først, selv om det er kjedelig, så blir stort sett ting finere om man ikke har sydd mye på frihånd fra før da ihvertfall. (jeg har gått sømlinje i to år, kun sydd, og sydd mye etterpå også, men tråkler stort sett alt jeg syr uansett, rett og slett fordi jeg da ser hvordan det blir før jeg syr, også vet jeg at det faktisk blir sånn.)
Gjest itla Skrevet 26. desember 2007 #6 Skrevet 26. desember 2007 Det går også an å kjøpe seg et nummer av Burda på Narvesen, evt. Easy Fashion-bladene (også fra Burda) som kommer en gang i halvåret (tror det kommer et nytt nå snart). Mange forskjellige mønstre, og særlig i Easy Fashion er fremgangsmåten godt beskrevet. Det ligger også noen få gratis nedlastbare mønstre på Burdas nettsider.
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. desember 2007 #7 Skrevet 27. desember 2007 Bladet Kreative kvinner har en del som ikke er helt uoverkommerlig. Det kommer ut ca. en gang i måneden. Det har dessverre slått seg sammen med Hobbyidéer, noe som har gått kraftig på bekostning av sømdelen, men de har likevel noen mønstre hver gang. Sammenlignet med de mønstrene jeg har kjøpt i sømbutikker, syns jeg disse er mer oppdaterte (moderne), samt billigere. For bladet betaler man 59,90 for flere mønstre, i motsetning til de 80,- og oppover man må betale for hvert enkelt mønster der jeg har kjøpt mønstre tidligere. Det avhenger jo av at man finner noe man liker selvsagt, men hvis man er det, er det en del å spare på å kjøpe mønstre gjennom blader (som også Burda, som er nevnt tidligere).
Aurela Skrevet 29. desember 2007 #8 Skrevet 29. desember 2007 Disse mønstrene er dog ikke gratise, men man kan se på hvordan de deler opp tøystykkene og slikt.. Sitter innimellom og drømmer på slike sider Her kommer hvertfall en
Catzy Skrevet 29. desember 2007 #9 Skrevet 29. desember 2007 Du kan finne en del gratis mønster på http://www.burdastyle.com/patterns (Sorter på most downloaded, så får du opp de som er gratis.) På det norske forumet sykroken.net kan du finne en del oppskrifter og tips, i tillegg til at du kan spørre og få svar. Du må registrere deg for å få tilgang til innholdet. God stemning er det i hvertfall. Hvis du har lyst på masse inspirasjon, og ikke er redd for engelsk, kan du også sjekke forumet Craftster.org. Der er det masse tutorials, fra superenkle ting til ganske avanserte greier. Ellers kan du kanskje finne noe bra på disse sidene: http://ohelene.net/syselv.html http://www.ottobredesign.com/ http://fitzpatterns.myshopify.com/collections/free/ http://www.sewingfreebies.com/
Grooo Skrevet 1. januar 2008 #10 Skrevet 1. januar 2008 BIBLIOTEKET! Biblioteket har masser av bøker og bladet med mønstre.
Gjest Sara H. Skrevet 1. mai 2009 #11 Skrevet 1. mai 2009 BIBLIOTEKET! Biblioteket har masser av bøker og bladet med mønstre. Unskuld meg, jeg er helt nytt begynner. Skulle spørre angoende mønstre fra biblioteket ja. Jeg er helt ikke sikker på,men de bøkane som er i biblioteket med møntra er dem lett å bruke? Har de liksom en stor arg med mønster som er alerede teinet eller? Hvordan er det? Har du mullighet å forklare meg som begynner fra nol:( Mange takk
Gjest Sara H. Skrevet 2. mai 2009 #12 Skrevet 2. mai 2009 Unskuld meg, jeg er helt nytt begynner. Skulle spørre angoende mønstre fra biblioteket ja. Jeg er helt ikke sikker på,men de bøkane som er i biblioteket med møntra er dem lett å bruke? Har de liksom en stor arg med mønster som er alerede teinet eller? Hvordan er det? Har du mullighet å forklare meg som begynner fra nol:( Mange takk vil ingen hjelpe meg med svar?
Gjest Gjest_Tessa_* Skrevet 22. september 2009 #13 Skrevet 22. september 2009 Fikk en etterlengtet symaskin i julegave i år!! Men jeg har aldri hatt en før, og trenger noe lett å øve meg på.. Forslag? Noen som har linker med oppskrifter?? Jeg har venninner som har laget seg skjørt, men jeg tenkte å begynne med en litt enklere modell siden jeg ikke har peeeeiling på noe! Tips? Fyr løs!! Er en del små gratismønstre på ottobre
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2009 #14 Skrevet 25. september 2009 Jeg er helt nybegynner, men har meldt meg på sykurs for å lære basis. Det aller første vi begynte med var handlebag. Det var ganske enkelt og god trening på å lære å kjenne teknikken og maskinen. Du finner oppskrift på Grønn Hverdags hjemmesider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå