Gå til innhold

Noen som har gode sparetips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I disse jule- og nyttårstider er det sikkert flere enn meg som har brukt litt flere penger enn man egentlig har råd til! :forvirret: Akkurat som i fjor og året før der og før der og... Men til neste år skal det bli annerledes! Derfor: Hva er deres beste sparetips?? Nå vil jeg være både lur :lur: og føre var!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, f.eks ikke kjøpe noen klær i 2008. Spise mer bønner og linser. Bruke minimalt med strøm. Kvitte seg med tv-en.

Skrevet

Begynne å kjøpe julepresanger tidlig, slik man ikke får alt på ei lønning. Begynn for.eks i januar, når det er mye salg. Kanskje litt vel tidlig, men da har du gooooood tid:)

Ellers så skriv handleliste, og ha innkjøp kun en gang i uka - sparer mye på det.

Slå av strømmen når du ikke er i rommet, skru ned varmekabler etc...

Skrevet

Slå av lys og varme på rom man ikke bruker. Slå ned temp når man er på jobb, bruk tidsinnstilt bryter. Gjøre innkjøp en gang i uka, etter liste. Lag middager og frys ned (kjøp store økoposer av alt . lønnsomt). Bruk beina istedet for bilen. Kjøp julegaver tidlig, gjerne på januar salg - pass også på å kjøpe bursdags gaver på salg. Bytt til sparedusj. Masse man kan gjøre, men det er jo så mange fristelser.....Lykke til.

Skrevet

Det der med julegaver er faktisk lurt. Om man kjøpte en eller to hver måned gjennom året, ville det jo ikke gå så mye av desemberlønna. Og ungene er jo stadig på bursdager, så å handle inn leker, bøker etc på salg er jo også noe å tenke på. Da har man jo et lager hjemme å ta av...

Skrevet

Lag budsjett på det du bruker penger på. Se etter hvor pengene går og unngå å bruke penger på ting du ikke trenger.

Bytt til billigere produkter (f.eks First Price fremfor de vanlige merkevarene).

Ja, bruk beina når det kommer til korte distanser og bruk bussen på lengre distanser (kjøp busskort etc). Det finnes jo også kollektiv løsninger på bil for de som ikke kjører så mye (men skulle gjerne hatt bil i ny og ne).

Kjøp varer på salg, men vær forsiktig med impulskjøp. Når det kommer til klær er det viktig at du liker det veldig godt i butikken, på i prøverommet og når du kommer hjem. Det er også lurt om det kan kombineres med det du allerede har.

Altså, minimer impulskjøp, tenk igjennom hva pengene går til og unngå ting som bare blir husafyll og tar opp skap plass.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har Skandiabanken og der kan jeg lage meg så mange kontoer jeg vil. I tillegg kan man fordele utgiftene i et regnskap som kalles "min økonomi". Dermed kan man se hva pengene har gått til i løpet av et år. Forutsatt at man handler med kort.

Jeg lar lønnen gå inn på en regningskonto og så har jeg en fast overføring til kortkonto hver fredag som er min "tillate" kvote for forbruk neste uke. Dermed har jeg alltid penger til regninger på "lønnskontoen" (som ikke jeg har kort til). Fra denne har jeg også månedlig trekk til fondssparing og til en bufferkonto som jeg skal bygge opp over tid og en feriekonto. Alt foregår helautmagisk uten at jeg ser så mye til det.

Gjest Annbjørg
Skrevet

Mitt nye nyttårsfortsett er å la være å kjøpe ting jeg ikke trenger. Og mottoet mitt her blir da: Hvis jeg ikke trengte det før jeg gikk hjemmefra, trenger jeg det ikke når jeg er på butikken heller... :D Altså, jeg skal hovedsaklig kjøpe inn ting jeg VET at jeg TRENGER.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_mIa_*
Skrevet

Hei :) satt å søkte litt etter sparetips, så tenke jeg kunne spørre i denn tråden istenden for å lage en ny :)

Er det noen som vet om noen gode sider med mange sparetips? Bor alene nå, så har det litt trangt med økonomien..

Jeg har fått en del gode tips fra denne bloggen: http://www.hostean.com/~hanspett/pengerilomma/

Og fra din side: http://www.dinside.com/php/art.php?id=344617

Er rart hvor mye en kan spare på sparetips som en aldri har tenkt over :)

Skrevet

Takk til alle dere for mange gode tips!

Jeg har i alle fall lært noe i dag!

Skrevet

Jeg har også lært noe! Synes det også er smart det å handle inn gaver litt dann og vann, både til bursdager og jul. Ellers må jeg prøve å bli flinkere og unngå de nesten daglige turene innom matbutikken.... UKEMENY!!!

Skrevet

På nettsiden www.tilbudsweb.no ligger mange tilbudsaviser samlet. Der kan du sjekke tilbud på matvarer, møbler, elektriske artikler osv når det passer deg, samtidig som du kan henge opp Nei takk til uadressert reklame på postkassen din. Da blir du ikke fristet i tide og utide, får med deg de relevante tilbudene for deg, og sparer miljøet for kilovis med reklamepapir i måneden.

Skrevet (endret)

Sammenlikn kilopris på det du kjøper. F eks. kan kokt skinke fra gilde se mye og billig ut, men sjekker du kiloprisen ser du at det pr kg er dyrere.

Bruk opp ting. Det er ett av mine beste tips. Visste dere at de har regnet ut at vi kaster opp til 20% av det som er igjen i flasker og tuber? Jeg klipper i to og bruker opp alt på tubene og flaskene. Man må bite tennene sammen for ikke å kjøpe en ny lotion eller sånne småting.

Ta med mat eller kaffe på skolen eller på jobb. Jeg har knekkebrød og kaffeglass stående i mitt skap. Å kjøpe tre kopper kaffe om dagen, ja det blir fort penger. Alle monner drar..

Sett av penger til de tingene som skal betales i perioden jan/feb. Tv-lisens, veiavgift, forsikring, husleie, strøm. (Sikkert flere).

I stedet for å sette av akkurat det man trenger til regninger pr. mnd, sett av mesteparten av lønna, og la det som står igjen være det du kan "tulle bort" på cafe med venninner, byturer, klesshopping osv. Vi har 4000 kr hver til dill og dall, resten på sparekonto. Venninna mi fikk sjokk, for hun kunne ikke overleve uten å handle for minst 8000 kr i måneden. JEG fikk sjokk over å høre det.

Jeg har byttet fra Telenor til OneCall som er utrolig mye billigere. Betalte før minst 600 kr i telefon. Nå ligger regningene mine i snitt på 200 kr.

Ja, og vi bruker IKKE kredittkort!

Dette fungerer for oss, vi har så vi klarer oss veldig bra, enda jeg for tiden er student uten studielån.

Endret av Kitsune
Gjest Raptuza
Skrevet

Handla maten på Rema. Då betalar du mindre enn f.eks på Meny.

Skrevet
I disse jule- og nyttårstider er det sikkert flere enn meg som har brukt litt flere penger enn man egentlig har råd til! :forvirret: Akkurat som i fjor og året før der og før der og... Men til neste år skal det bli annerledes! Derfor: Hva er deres beste sparetips?? Nå vil jeg være både lur :lur: og føre var!!

Å betale inn for mye skatt er en fin måte å spare penger på. :)

Skrevet
Handla maten på Rema. Då betalar du mindre enn f.eks på Meny.

Og så har man Kiwi, som igjen er rimeligere enn Rema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...