Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg et par råd fra dere kostholdseksperter her inne.... :) Jeg trener karate, og har en del stevner jeg skal på framover sommeren og høsten. Jeg har tidligere vært i vektklasse +54, men skal nå ned en vektklasse. Jeg trener styrke 3 ganger i uken i tillegg til karaten. Problemet er kostholdet mitt. Er usikker på hva/hvor mye jeg bør spise for å minske fettet mest mulig, men beholde muskelmassen. Jeg er ikke tykk, men har noe fett jeg kan bli kvitt for å komme ned en vektklase. Vet jeg må spise proteiner, men konkret hva.....??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Proteinrik mat:

Egg, rent kjøtt og ren fisk av alle slag, erter, bønner og belgfrukter, soyaproteinprodukter, magre melkeprodukter (1/2 liter sk. mel inneholder faktisk 17 g. proteiner), cottage cheese. Peanøtter og mandler inneholder mye proteiner og er også stappfulle av mineraler. Men de er også svært energirike så ikke for mye slik mat kanskje.

Proteinrik mat metter mest i forhold til energiinnholdet av de tre næringsgruppene (fett, karbo, protein), så da slår du på en måte to fluer i en smekk. Dessuten består muskler for det meste av protein så for å beholde dem må du spise proteiner.

Spis deg mett og legg hovedvekten på proteinrike matkilder. Ta litt mindre av karbohydratrike matkilder som kornprodukter, poteter, ris, stivelsesholdige grønnsaker og søte frukter. Sukker og fint/søtt bakverk holder du deg helt unna.

Generelt vil jeg vel si at å gå ned fra 54 kilo som jo allerede er en lav vekt for de fleste ikke er tilrådelig, men du spurte ikke om min mening om det...

Skrevet

Takk for svar Petruska! Jeg skal ikke gå ned så mange kilo, 5-6. Skal ned på ca 53,5. Kommer nok til å tjene på å gå ned en vektklasse i forhold til prestasjon i klassen, da jeg er av de letteste og minste i min klasse nå (er ikke alltid like hensiktsmessig å gå mot en som er 20 kg tyngre enn deg....).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...