Gå til innhold

Fant påkjørt katt i dag

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Pusemor_*
Skrevet

I dag, tidlig i formiddag, gikk jeg tur med hunden min. Midt i veien fant jeg en katt, påkjørt og drept. Våt og pjusket, men ganske hel. Huff, syntes det var ille. Gikk hjem med hunden, hentet spade og eske og tok med meg katten hjem. Gikk litt rundt og ringte på i forskjellige hus og ringte noen, men ingen savnet pusen sin. Har tatt bilder av pus og gravd den ned, men lurer fremdeles på om det er mer jeg kan gjøre. Har også sendt mail til lokal avisa. Blir så forbannet og trist, for de som kjørte på den, må jo ha merket at de traff den. Er ikke lenge siden en annen katt ble funnet påkjørt og drept, da var det bussen som hadde kjørt på. De som kjører kan jo i det minste legge dem i veikanten. Huff, trist start på 2. juledag for meg. Måtte bare dele det med noen. Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så trist.

Jeg har selv katter og kunnne ikke tenke meg noe verre.

Det er bra at du gjorde noe. Det hadde i alle fall hjulpet meg om jeg visste at noen tok seg av kjæledyret mitt og at de prøvde å få kontakt etter en slik ulykke.

Skrevet

Det man strengt tatt bør gjøre, er å ta med det døde dyret til veterinær eller politimyndighet evt. et annet sted (F.eks. dyrebeskyttelsen) som har utstyr for å avlese den chip'en katten evt. har i nakken og som identifiserer eieren.

På den annen side er jo ikke det nødvendigvis helt enkelt å få til på en helligdag som i dag og det er jo grenser for lenge man kan oppbevare et kattelik og når det begynner å råtne er det ikke særlig festlig å frakte det rundt heller. Ikke er det på langt nær sikkert at katten er merket heller.

For øvrig blir jeg også irritert når folk bare lar døde dyr ligge i veibanen, men på den annen side er det forbundet med risiko å bevege seg ut i kjørebanen på sterkt traffikerte steder, så jeg kan også forstå at man velger å la det være. Har man et stort kjøretøy, merker man heller ikke nødvendigvis at man kjører på en katt.

Gjest Silmarill
Skrevet

Veldig trist det du opplevde, og det du gjordet var nok godt ment!

Det man strengt tatt bør gjøre, er å ta med det døde dyret til veterinær eller politimyndighet evt. et annet sted (F.eks. dyrebeskyttelsen) som har utstyr for å avlese den chip'en katten evt. har i nakken og som identifiserer eieren.

Ja,enig med Leo her.

De kan finne ut hvem eieren er, dersom katten er chipet!

Katteeiere ringer også gjerne veivesen, politiet eller dyreforeninger når dem har mistet dyret sitt!

Trist for deg trådstarter at du så dette og du gjordet alt i beste mening :klem: ALLE skjønner vel det , men det er ikke alltid like lurt å grave ned et påkjørt dyr med engang!

På den annen side er jo ikke det nødvendigvis helt enkelt å få til på en helligdag som i dag og det er jo grenser for lenge man kan oppbevare et kattelik og når det begynner å råtne er det ikke særlig festlig å frakte det rundt heller. Ikke er det på langt nær sikkert at katten er merket heller.

For øvrig blir jeg også irritert når folk bare lar døde dyr ligge i veibanen, men på den annen side er det forbundet med risiko å bevege seg ut i kjørebanen på sterkt traffikerte steder, så jeg kan også forstå at man velger å la det være. Har man et stort kjøretøy, merker man heller ikke nødvendigvis at man kjører på en katt.

Enig med Leo!

Det du kan gjøre nå er kanskje å ringe inn til nærmeste dyremottak (inkl. vegvesnet/politi) å si hva du har gjort, så kanskje de treffer på eieren så de kan videreformidle evt. ditt tlf.nr. sånn at du kan vise/forklare hvor pusen er begravd!

Skrevet (endret)

Nå mente ikke jeg at trådstarter hadde gjort noe galt. På en dag som i dag hadde jeg sannsynligvis gjort det samme selv, spesielt siden det er mildvær. Det man imidlertid kan gjøre, hvis man har mage til det, er å finne chip'en i nakken på dyret og skjære den ut før man begraver det. Den sitter like under skinnet, så det er bare et lite snitt med en skarp kniv som skal til. Er ikke dyret merket med chip og/eller øretatovering er det jo ikke så mye annet å gjøre enn å grave det ned uansett.

Uansett er det trådstarter har gjort uendelig mye bedre enn å bare la katten ligge i veien! :klem:

Jeg ville bare gjøre oppmerksom på at når man finner døde katter og hunder, så er etter hvert ganske mange av dem merket og hvis de er noenlunde hele kan man se etter en tatovering i øret eller kjenne etter en "klump" under skinnet i nakken.

Endret av Leo
Gjest Gjest_Pusemor_*
Skrevet

Jeg vet at katter kan være merket. Denne pus var ikke øremerket. Chipet, vet jeg ikke om den var. Men her jeg bor er det ingen til å kontrollere det for meg i dag. Stengt. Politiet bryr seg ikke om påkjørte katter. Jeg har funnet ut hvem som eier pusen (tror jeg). Har ringt på utallige hus i nabolaget og omegn i dag. Og fant til slutt eierne til katten (tror jeg), sier tror, fordi de som har hatt denne katten er litt "snåle". Jeg fikk kun snakke med faren til han som eier 5 katter. Han bor ikke så langt unna meg. Han som eier disse er godt voksen, men bor hjemme. Faren sa at det var godt mulig at det var sønnen sin katt og at han skulle si til han.....Så slengte han døra igjen og forsvant!!! Dette var nesten værre enn å finne katten...Huff....Sønnen hans har ihvertfall 2 slike rød puser, maken til den jeg fant, men de går aldri langt...men 100-200 m ifra, er der jeg fant pusen. Så vi får se. Kommer litt i lokal avisa, kanskje jeg får vite hvem det er sin til slutt.

Dessuten er den gravd ned slik at den lett kan tas opp i løpet av noen dager. Jeg tok også bilder. Har nok gjort det jeg kan uansett.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Dessuten er den gravd ned slik at den lett kan tas opp i løpet av noen dager. Jeg tok også bilder. Har nok gjort det jeg kan uansett.

Det har du også gjort kjære deg :kose:

Så ufint og ufyselig av han mannen da :overrasket: føler med deg der altså! :cry:

Du er et fint og omtenksomt menneske du :)

Endret av Silmarill
Skrevet

Hei igjen. Takk for svar alle sammen. Flott å få litt støtte 2. juledag. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...