Gå til innhold

Kanin eller Chincilla?

Valentina

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg et kjæledyr, men vet ikke hva jeg skal velge av kanin eller chincilla...

Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg har hatt kanin, men det er enormt mye styr og krever en del plass. En kanin bør ha god plass, ordentlig utebur på sommeren og få løpe fritt innimellom. Dessuten blir det mye rot og lukt av sagflisa, høyet og maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chincillaer er jo kjempesøte, emn søler masse de også. Ville nok skaffet meg en katt hvis det er et alternativ. De har litt mer personlighet og vil gi deg mye mer...

Men hund er jo det beste da... (har selv verdens beste venn i hunden min)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann

æ ahr hatt cinchilla da og synnes det er fantastisk dyr men de krever mye av dæ så har du til , plass og masse tålmod så er chinchillaen et fantastisk dyr å ha..

lykke til12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kjæresten min har Chinchilla, Mickey. Den var både deprimert og mistet hår fordi han ikke hadde tid til å kose med han. Nå som vi er kommet inn i livet demmers er Mickey kjempesosial. Jeg har pusekatt, som jeg må ta med når jeg er der, og pusen og Mickey er bestevenner.

Det er skikkelig kos å ha en liten, herlig hårete en som stikker nesen sin frem hver gang man er i nærheten av 'godteskuffen' hans. Megasøt!

Men som noen sa.. de søler masse. Også må man huske at de er nattdyr, har behov for relativt høye store bur fordi de hopper rundt. Mickey bråker ganske masse når han er våken, men han står i stua så det er ikke noe problem for oss. Det største problemet vårt akkurat nå er at han har en pinne han sitter på langt oppe i buret, og om dagen når han sover så detter han ned av den. Jeg har holdt på å få hjerteinfarkt opptil flere ganger! icon_biggrin.gif

Har hatt kanin også, men jeg ville anbefalt Chincilla.

Maggie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe erfaring med chinchilla, men kanin. Det er innmari mye jobb, og jeg skal aldri ha det igjen... Du må ordne buret ofte (2-3 ganger i uka) De søler, biter på ledninger (ja, de må være ute å løpe). Dessuten må de ha ganske store bur. men, joda de er koselige altså.

(dette er skrevet av en dyrevenn!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kan ha kaninen ute, så slipper du lukt og søl inne. Vi har kaniner ute hele året. Har to barn som koser med dem, går tur, hopper osv. Synes ikke de krever så mye av oss. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Chincillaen er mer som en katt hvist den får nokk oppmerksomhet og lukter ikke så mye som en kanin.....

Kaninen krever mindre av deg men lukter og griser....

Hær er en link om Chincillaer:

http://www.ahs.hist.no/~lse/chin.html

Hær er noen om kaniner:

http://home.nvg.org/~ingviljo/

http://www.pogostick.net/~ogellein/Elisabe...th/favorite.htm

http://www.rabbit.org/

Kansje det kan hjeplpe deg og velge....

Lykketil12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar!

I dag var jeg innom dyrebutikken, og der var det altså en kjempesøt dvergvedder. Ja, så klarte jeg selvfølgelig ikke gå fra den da...

Så i hele kveld har jeg sittet og studert en nysgjerrig og vilter kanin. Tror den begynner å slå seg til ro nå...håper det iallefall. Altså: jeg angrer ikke, men alikevel takk for svarene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere kaniner, og han jeg har nå, bor midt i stua!

Han har en egen innhegning hvor han kan løpe fritt rundt, og kassa hans til å gjøre fra seg i.

Det lukter ikke, han søler litt, men det gjør de fleste dyr.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

har selv chinchilla og har hatt kanin, det helle kommer an på hva du søker. Har du ikke mulighet for ute bur er nok ikke kanin det beste valget. Begge dyrene krever mye oppmerksomhet, men det gjør alle dyr. Chinchilla lever nok lenger enn kanin. det som er gøy er at du kan lage ditt eget bur til hvilketsomhelst dyr du velger. Jeg anbefaler å gå i dyreforetning å kjøp bøker om begge da finner du det rette til deg.

Jeg ville valgt chinchilla fordi de er så søte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Annonse

Gjest Ny gjest

Jeg har hatt kanin og har cincilla. En chinchilla er veldig allergivennlig i motsetning til kanin, det er mye jobb med begge dyrene,men jeg ville foreslå chincilla ettersom jeg vil si de er litt lettere å holde. Men en chincilla har mange behov i forhold til kanin, den trenger hoppebrett og grener vanlig for og høy, gnagepinner og vitaminer. Men så for man er inne i dette er det et herlig og morsomt dyr som hopper humoristisk rundt og koser masse, mens kaninen ofte bare ligger der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...