Gjest pirjo Skrevet 25. desember 2007 #1 Skrevet 25. desember 2007 Noen som har tips til gode bøker? Er glad i alt av bøker jeg, så sjanger spiller ikke noen rolle...
Gjest *Mim* Skrevet 26. desember 2007 #2 Skrevet 26. desember 2007 Blir litt lettere med en pekepinn... Den lukkede bok av Jette Kaaberbøl.
Scorpina Skrevet 27. desember 2007 #3 Skrevet 27. desember 2007 Liker du krim? (det gjør jeg) Kan anbefale bøkene til Jo Nesbø, Gunnar Staalesen, Unni Lindell, Liza Marklund, Anne Holt, Karin Fossum, Stieg Larsson, Wallander.... Surfe på f.eks bokkilden.no eller bokklubben.no og let God lesing!
Gjest Bond Skrevet 27. desember 2007 #4 Skrevet 27. desember 2007 (endret) Min favoritt kanskje Graham Greene, helt utrolig forteller er han, synes jeg. Han kan skrive alt fra en melankolisk trist kjærlighet til noe spennende til noe som har en varm måte å fortelle en historie om vanlige mennesker som kanskje er ikke så vanlige likevel? Utrolige steder, interessante karakterer, synes jeg. Har selv lest en del, men de siste jeg har lest har vært "Brighton Rock" (veldig kul og veldig spennende, om gjengeliv i Brighton og en unggutt som en leder og en litt rar dame som prøver å lete etter sporene), "Tante Augusta" (en varm og fin historie av en middelaldrende mann og hans gammel tante som er ganske utrolig), "Den tiende mann" (en historie Greene skrev og glemte, men er om en gruppe menn i fengsel som er på vei til å bli drept, og hvordan de trekker lodd og da en 'kjøper' seg fri, og hvordan han da etterpå søker opp familien av den som ble drept i stedet, ganske kort historie, men utrolig interessant) og Greenes selvbiografi (eller en av dem) som var også utrolig interessant å lese. Tidligere har jeg lest også Vår Mann i Havanna på norsk. På engelsk har jeg også hatt noen av hans bøker: The Ministry of Fear, The End of the Affair, The Heart of the Matter. Ja, jeg kan godt si jeg liker Greene Andre favoritt er sikkert Herman Hesse - også mye interessant, men har ikke lest like mange bøker av ham (han har da ikke vært like produktiv som Greene heller). Kan sikkert anbefale Glassperlespillet, men det er ikke noe alle liker (virker kjedelig for noen kanskje?). Steppeulven er jo ganske surrealistisk og interessant, Siddharta er da ganske kort, men jeg likte det utrolig godt da jeg var sånn 17-åring som prøvde å finne veien i livet. Et nytt funn i det siste var Remarque. Hadde jo lest en del tidligere, men trodde det var litt for trist eller litt morbid. Men etter å ha blitt litt eldre synes jeg mye av ham nå. Leste igjen "Tre Kamerater" ikke så lenge siden og syntes det var utrolig bra. Men han er da jo igjen en ganske kjedelig tips. Men kanskje litt mer ukonvensjonell tips - Capek med "Salamanderkrigen". Hvis du likte Orwells 1984 eller Huxleys Vidunderlige Nye Verden, da kan den boken kanskje være ganske kul. Bok som får en til å tenke litt om verden og mennesker. Capek har i tillegg skrevet en del humoristiske kortere historier og, hvis du kan få tak i dem, kan jeg hjertelig anbefale! Annen bok som har alltid vært en av mine favoritter er Jaroslav Haseks "Svejk". Det finnes også på norsk (ikke så veldig ny utgave, men gamle bøker er jo finere uansett), og det er bare helt utrolig underholdene. En ganske tjukken og, men bare bra. Historien er om en ikke så smart soldat Svejk i andre verdenskrig (da medisinisk sett kalt en idiot). Men en gla en, og en som roter seg bort i alle slags morsomme hendelser. En kan også lese mye mellom linjene i den boken, mye av det som ikke ble lov til å si på den tiden. Alt i alt - veldig god underholdning, men hvis du vil, kan du finne mye mer i det. Oh! Nå husket jeg noe - Jerome K. Jerome bøker! Eller i det minst de to kjente - Tre menn i båten og den andre hvor de går på tur med syklene! De begge er helt UTROLIG morsomme. Eller kanskje James Herriots dyrelegehistoriene - utrolig varme og hvordan han beskriver yorkshire-bondene er jo helt fantastisk. Eller Wodehouses Jeeves historiene (har en engelsk tv-serie også etter den). Kanskje ikke de dypeste bøkene de siste, men av og til liker jeg å få en god latter og noe underholdene å lese hvor jeg ikke må tenke for mye. Men jeg vet ikke - kanskje du leter etter noe helt annet? Men jeg vet hvordan det føles å ha lyst for nye navn, trenger det selv av og til og. Litt lei av bare 'klassikere' (selv om de har blitt klassikere for en grunn ). Endret 27. desember 2007 av mrs_bond
petzl Skrevet 27. desember 2007 #5 Skrevet 27. desember 2007 Tilværelsens uutholdelige letthet av Kundera Vanære av Coetzee Da Nietzsche gråt av Yalom Forbrytelse og straff av Dostoevskij Drageløperen av Hosseini Brødrene Karamásov av Dostoevskij Noen forslag.
lolita90 Skrevet 27. desember 2007 #6 Skrevet 27. desember 2007 jeg synes Harry Potter bøkene er fineog spennende... og Ringenes Herre
Gjest Bond Skrevet 27. desember 2007 #7 Skrevet 27. desember 2007 Forbrytelse og straff av Dostoevskij Brødrene Karamásov av Dostoevskij Personlig fikk jeg mye sterkere inntrykk av "Idioten" fra Dostojevski.. men det er jo bare smak, men kan like godt skrive det som en tillegg til liste av Dostojevski. Når det gjelder Kundera, da i tilleg er det en bok jeg elsket - "En spøk". Noe helt utrolig hvordan systemet var der da og hvordan ting gikk så utrolig galt. Men hvis jeg kommer tilbake til Russisk litteratur - Goncharovs "Oblomov" var ganske interessant syntes jeg, vet ikke om det finnes på norsk og? Leste det en stund siden på engelsk, så vet ikke. Turgenev kanskje? Jeg vet at Fedre og Sønner finnes på norsk i det minst, det er ganske interessant, for en som vil vite mer om nihilisme men ikke gidder å lese Nietzsche I tillegg er jo Bulgakov kjempetrendy å like
petzl Skrevet 27. desember 2007 #8 Skrevet 27. desember 2007 Personlig fikk jeg mye sterkere inntrykk av "Idioten" fra Dostojevski.. men det er jo bare smak, men kan like godt skrive det som en tillegg til liste av Dostojevski. Den har jeg ikke lest enda -men den står på den lange lista over alle bøker jeg vil lese.
Anglofil Skrevet 27. desember 2007 #9 Skrevet 27. desember 2007 The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro. Anbefaler forøvrig alle bøkene til Kazuo Ishiguro. Utrolig flotte og jeg oppdager noe nytt ved dem hver eneste gang jeg leser dem. Vil ellers anbefale: North & South av Elizabeth Gaskell Bleak House av Charles Dickens Jane Eyre av Charlotte Brontë Tornefuglene av Colleen McCiullough Daniel Deronda av George Eliot Krig og fred av Lev Tolstoj The Pallisers romanene av Antony Trollope Victoria av Knut Hamsun Elling-bøkene av Ingvar Ambjørnsen (spesielt Elsk meg i morgen) Bridget Jones' dagbok og Bridget Jones på randen av Helen Fielding The Portrait of a Lady av Henry James The Forsyte Saga av John Galsworthy Mvh Yvonne
Gjest pirjo Skrevet 28. desember 2007 #10 Skrevet 28. desember 2007 Ja, her var det flere bøker som var nye for meg, så da gleder jeg meg til å lese noen av de. Tusen takk for tipsene!
Gjest Tulipa Skrevet 28. desember 2007 #11 Skrevet 28. desember 2007 Jeg skal kjøpe meg Espen Olafsen`s bok fra tsunamien i Thailand .. .. har lest endel om ham i det siste og må si at jeg er imponert over hvordan mennesker kan klare å reise seg etter noe sånt.
theamoren Skrevet 28. desember 2007 #12 Skrevet 28. desember 2007 Den har jeg lest! hadde ikke en tåre igjen. :cry: I begynnelsen forklarte han veldig detaljert om det som skjedde under selve tsunamien. fy f... stakkars mennesker interessant å lese om hvordan man takler sorgen og klarer å leve videre..... han var jo nødt, han hadde ansvaret for sin sønn som bare hadde faren sin igjen.
Pusemor Skrevet 30. desember 2007 #13 Skrevet 30. desember 2007 Bienes hemmelig liv Havfruestole Begge disse bøkene er av Sue M. Kid. Den lukkede bok av Jette Kaaberbøl (Tror det var det hun het) Boka til Dagfinn Enerly (fotballspilleren)
Gjest Raptuza Skrevet 10. januar 2008 #14 Skrevet 10. januar 2008 Bibelen på 100 minutter Den røde tråden av Francine Rivers (min favorittroman) Tror du sannheten om deg selv? (sjølvhjelpsbok)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå