Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2007 #1 Skrevet 25. desember 2007 Hvorfor sier alle Kohinoor når de prater om Mari Kohinoor Nordberg? Hvorfor ikke hele navnet eller bare Nordberg? Man sier jo ofte bare etternavnet til andre og er ikke Nordberg hennes etternavn? Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2007 #2 Skrevet 25. desember 2007 Hvorfor sier alle Kohinoor når de prater om Mari Kohinoor Nordberg? Hvorfor ikke hele navnet eller bare Nordberg? Man sier jo ofte bare etternavnet til andre og er ikke Nordberg hennes etternavn? Noen som vet? Fordi Kohinoor er artistnavnet, og da passer det kanskje bra med promoteringen av karrieren å linke de to sakene?
Gjest StockDama Skrevet 25. desember 2007 #3 Skrevet 25. desember 2007 Fordi Kohinoor er artistnavnet, og da passer det kanskje bra med promoteringen av karrieren å linke de to sakene? Tror det er noe i det... Akkurat som de sier aqua lena, selv når hun ikke var i aqua og gjorde ting som hadde nada med musikken hennes å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 25. desember 2007 #4 Skrevet 25. desember 2007 Ok, da skjønner jeg. Visste ikke at hun var artist
LilleCanCan Skrevet 25. desember 2007 #5 Skrevet 25. desember 2007 Det høres vel så mye mer kulere og eksotisk ut.
Gjest Tabby Skrevet 25. desember 2007 #7 Skrevet 25. desember 2007 Tråden er ryddet, se reglene. Tabby, mod
Klossmajor Skrevet 5. juli 2020 #8 Skrevet 5. juli 2020 (endret) Nå er Kohinoor Nordberg i farta igjen med rasisme-anklager rettet mot hennes 12 år gamle datters lærerinne på Bryn skole i Oslo, fordi læreren angivelig hevder "neger" og "nigger" er to vidt forskjellige ord og "neger" er et helt normalt begrep å bruke. En lærer skal ikke oppføre seg slik i en mangfoldig skole, mener dattera som forteller at hun og medelever begynte å argumentere mot læreren, hvorpå de stormet vi ut av klasserommet for å få tak i en annen lærer for å klage da deres lærerinne ikke ville krangle med dem. En kommentar på Facebook som maner til forsoning besvarer Kohinoor Nordberg spydig med "Beklager jeg så på profilen din og skjønte nå at du har en åpenbar diagnose. Jeg beklager. Ha en fin dag!" https://www.utrop.no/nyheter/nytt/222025/ Endret 5. juli 2020 av Klossmajor 3
jabx Skrevet 5. juli 2020 #9 Skrevet 5. juli 2020 Vel, de ønsker ikke å bli kalt "n..." så hvorfor ikke respektere det og la være å bruke ordet? Ikke at jeg har så mye til overs for KN generelt, men i denne saken har hun vel et poeng. 2
Klossmajor Skrevet 6. juli 2020 #10 Skrevet 6. juli 2020 Har Kohinoor og datteren et poeng? I motsetning til lærerinnen kan jeg ikke se at de presenterer noe særlig til argumenter. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2020 #11 Skrevet 6. juli 2020 Neger og nigger er jo to ulike ord? Kun det siste er ment nedsettende. Anonymkode: eb6d2...8cf 2
jabx Skrevet 9. juli 2020 #12 Skrevet 9. juli 2020 På 6.7.2020 den 14.26, AnonymBruker skrev: Neger og nigger er jo to ulike ord? Kun det siste er ment nedsettende. Anonymkode: eb6d2...8cf Nei, begge anses nå for å være nedsettende. Det siste er kanskje litt verre, men det betyr ikke at det første bør brukes.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #13 Skrevet 9. juli 2020 Mannen hennes omtalte Norge for et white-trash samfunn: https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1167996.ece Så det er nok rasisme å ta tak i i egne rekker.. Anonymkode: c0192...053 5
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #14 Skrevet 9. juli 2020 Jeg er av dem som mener "svart" har verre klang enn "neger". Men for å ikke være vrang, bruker jeg ikke neger når noen med mørk hud hører det (og stort sett ikke ellers heller). Det er likevel riktig å påpeke at for mange nordmenn er neger et verdinøytralt ord, selv om det finnes negativt ladete sammenstillingsord, som negerarbeid. Men naturligvis kan det være noen som bruker ordet nedlatende, på samme måte som ordet jøde blir brukt nedsettende av noen. Vi har vel likevel ikke tenkt å fjerne ordet jøde fra ordboka, og min personlige mening er at det bør være på samme måte med neger. Anonymkode: 55365...1eb 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2020 #15 Skrevet 9. juli 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mannen hennes omtalte Norge for et white-trash samfunn: https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1167996.ece Så det er nok rasisme å ta tak i i egne rekker.. Anonymkode: c0192...053 Så er det det med å se bjelken i sitt eget øye... Tviler på at den familien evner det. Anonymkode: 98b6d...8ce 3
The Kitten Skrevet 9. juli 2020 #16 Skrevet 9. juli 2020 3 timer siden, jabx skrev: Nei, begge anses nå for å være nedsettende. Det siste er kanskje litt verre, men det betyr ikke at det første bør brukes. Jeg spurte en venn fra Etiopia om han anser «neger» for å være nedlatende. Han sa nei, så det er ikke alle som er så hårsåre. 2
Klossmajor Skrevet 10. juli 2020 #17 Skrevet 10. juli 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Mannen hennes omtalte Norge for et white-trash samfunn: https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1167996.ece Så det er nok rasisme å ta tak i i egne rekker.. Anonymkode: c0192...053 Også interessant i den artikkelen fra 2008 er hvem Adresseavisa har henvendt seg til for å kommentere saken. Den gang var tydeligvis SOS Rasisme fortsatt ansett som stuerene nok til at media fant de passende å spørre, i tillegg til de sedvanlige uttalelsene fra Antirasistisk Senter. Legg merke til hvor mye mer balansert Antirasistisk Senter uttalte seg i forhold til SOS Rasisme. Siden da er SOS Rasisme blitt delegitimert i denne type debatter fordi de anses å seile under falsk flagg. Situasjonen med SOS Rasisme gjentar seg nå i forbindelse med Black Lives Matter, der det samme bildet tegner seg stadig tydeligere om organisasjonen bak Black Lives Matter. 2
jabx Skrevet 18. juli 2020 #18 Skrevet 18. juli 2020 På 10.7.2020 den 1.14, The Kitten skrev: Jeg spurte en venn fra Etiopia om han anser «neger» for å være nedlatende. Han sa nei, så det er ikke alle som er så hårsåre. Er man hårsår om man anser det andre ordet for å være nedlatende også?
The Kitten Skrevet 18. juli 2020 #19 Skrevet 18. juli 2020 6 minutter siden, jabx skrev: Er man hårsår om man anser det andre ordet for å være nedlatende også? Det kommer jo helt an på.
jabx Skrevet 19. juli 2020 #20 Skrevet 19. juli 2020 (endret) 23 timer siden, The Kitten skrev: Det kommer jo helt an på. Hvorfor kommer det an på bare når det gjelder det ene ordet men ikke det andre? Hvem har bestemt dette? (Hva kommer det an på?) Endret 19. juli 2020 av jabx
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå