Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min samboer og jeg feirer jul hver for oss med våre familier.

Han har bare to søstre, ingen mor og far.

Forholdet mellom svigerinnen og svogeren min og meg(min samboers søster og hennes mann) har lenge vært dårlig. Av hvilke grunner er uvisst.

Min samboer fikk en kjempe fin gave (klær) av de til jul. Jeg fikk ingenting. Jeg ga til dem.

Hvordan ville du reagert på det?

Jeg er kjempe frustrert, lei meg og sint.

Endret av macha
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest lillebøll
Skrevet

Blir ikke lei meg for gaver jeg ikke får, bare kjempeglad for de jeg får.

Skrevet

både ja og nei egentlig.

Hvis man ikke har kontakt med de, og ikke feirer jul med de, er det jo ikke så rart. men alikevel burde de husket deg.

I hvertfall burde de satt ditt navn på hans gave. og gitt han en gave til dere begge.

men det er vanskelig det der

Skrevet

Kan tenke meg at dette er mer flaut og vanseklig for dem når de har fått av deg, men ikke ga tilbake. De står igjen som mindremenn, pinlig for dem, du bør heve deg over det.

Gjest rikkerikke
Skrevet
Blir ikke lei meg for gaver jeg ikke får, bare kjempeglad for de jeg får

Signerer denne jeg. Skjønner jo skuffelsen din, men det er jo ikke mye å gjøre med. Om du ikke vet årsaken til at de misliker deg hadde jeg spurt sambo om han kunne forsøke å finne ut av det salik at du i alle fall kan vite hva du kan forvente deg.

Skrevet

Hvis dere har et veldig dårlig forhold og dere ikke feirer jul sammen, hadde jeg nok ikke tenkt så mye over det. Siden du har gitt de gave har du i allefall oppført deg anstendig, "straff nok" det på en måte...

På generelt grunnlag tenker jeg vel at julegaver bør komme fra hjertet og ikke av plikt.

Skrevet

Jeg tror jeg hadde vært like glad med det når kontakten er dårlig.

Skrevet

hadde ike villet hatt gave fra noen som misliker meg. Da er ikke gaven gitt av hjertet, men av plikt.

Skrevet

Jeg skjønner deg.. Men ikke pga av gaven, men at man blir "glemt" i slike høytider er sårende... Man føler seg utstøtt og uønsket.

Skrevet
Kan tenke meg at dette er mer flaut og vanseklig for dem når de har fått av deg, men ikke ga tilbake. De står igjen som mindremenn, pinlig for dem, du bør heve deg over det.

:jepp: Helt enig!

Skrevet

Det er ikke alltid lett å vite hvem man skal (bør) gi julegave til. Selv følger jeg følgende enkle regel: "Jeg gir julegave til de jeg skal feire jul sammen med og i tillegg nære familiemedlemmer som ikke er med på feiringen).

Dilemmaet kommer dersom man tilfeldigvis får julegave av en venn etc. som man ikke feirer sammen med. Da blir man stående og føle at man har vært smålig etc. Heldigvis har jeg ikke opplevd dette selv ennå.

Det er mulig at søsteren til samboeren til TS ikke regnet med å få noen julegave av henne. Det feiret jo ikke jul sammen og var ikke akkurat gode venner. At TS allikevel ga søsteren julegave viser bare at TS er mer omtenksom enn folk flest. Jeg ville ikke reagert på at jeg ikke fikk noen julegave av en jeg ikke feiret sammen med, såfremt ikke denne personen var en nær kjødelig slektning. Selv da ville jeg ikke gjort noe ut av det. Jeg ville bare trukket konklusjonen av denne slektningen ikke synes noe særlig om meg.

Hadde TS feiret jul sammen med søsteren til samboeren så ville det vært mer merkelig om hun ikke hadde fått julegave, men jeg ville ikke tenkt så mye på det om det hadde skjedd meg. Det viktigste er å være sammen med dem man er glad i og kunne glede andre med å GI gaver de setter pris på.

Så mitt råd til TS er å ikke tenke så mye på at hun ikke fikk julegave av søsteren og heller tenke på at hun selv var omtenksom og gledet en slektning av samboeren sin. Det tror jeg samboeren til TS satte pris på også.

Skrevet

Jeg overraskes med jevne mellomrom av gavene jeg får og fra hvem jeg får dem fra. Min bestemor blant annet har i årevis vært flink til å gi gaver jeg ikke har vært særlig begeistret over. Til gjengjeld har hun gitt mine fettre og kusiner flotte gaver jeg bare kunne drømme om da jeg var på deres alder.

Generelt er den uskrevne regelen i familien at du gir til den du får fra (dette blir det også gitt beskjed om på forhånd). Jeg gir dermed gaver til personer jeg knapt nok har sett på årevis og som jeg kanskje deler tre ord med i året. Mens andre som jeg har mer kontakt med ikke får gaver i det hele tatt.

I år ble alt litt snudd på hode. De gavene jeg ble mest takknemlig for (fordi at jeg trengte dem) kom fra personer som vanglivis ikke gir slike gaver. Mens de jeg virkelig forventet noe fra ikke gav meg noe spesielt i det hele tatt.

Min far var spesielt skuffende i år. Ikke fordi at han ikke gav meg noe, men fordi at hans familie har så mye selv (mine foreldre er skilte). Like før jul satt de å skrøt om alle pengene de hadde, at barnebarna (min "stemor" sine) måtte jo få 1000 kr hver (det var viktig at de fikk like mye hver), om turen til Syden som de skulle på til påske osv (med billetter til 4000 kr stykke). Det jeg fikk i år fra dem var hjemmelaget julepålegg og en julestjerne (som jeg måtte ut å bestille selv fordi at min "stemor" ikke orket). Jeg kunne jo ikke få så mye fordi at foreldrene til disse barna ikke fikk noe (men de er begge i relativt godt betalte jobber).

Alt i alt er jeg ikke misfornøyd med det jeg fikk i det hele tatt. Jeg bare håper at de som fikk gaver av meg ble glade. For meg er det like viktig.

Mest av alt er jeg glad at jeg har folk som tenker på meg og er glad i meg. Om de gav meg gave i år, betyr ikke så mye.

Skrevet

Jeg utveksler ikke gaver med mine svigersøsken. Det hender at vi skriver på navna slik at det blir en form for fellesgave, men de/vi får ikke egen gave. Har aldri falt meg inn å bli fornærmet for det, håper ikke de blir det heller. Det tok noen år før svigermor/-far begynte å skrive navnet mitt på gaven til mannen også. Jeg får ennå ingen egen gave, og savner det ikke :)

Gjest Varsia - utlogget
Skrevet
Jeg ville bare trukket konklusjonen av denne slektningen ikke synes noe særlig om meg.

Hmm, lignende uttalelser synes jeg å se mange steder. Synes det er trist at folk skal trekke sånne konklusjoner bare fordi de ikke får gaver. Det er mange nære venner jeg ikke har fått gave til, og ikke har gitt gave til, men jeg går da ikke rundt og tror at de ikke syns noe om meg av den grunn. Noen mennesker (som meg) har dessverre ikke god nok gaveteft til å gi alle de er glad i gaver, -eller råd. Eller mulighet. Vi har alle forskjellig syn på dette med gaver og hvem man gir til, derfor syns jeg man skal være uhyre forsiktig med å tolke noen ting som helst.

Ikke legg for mye mening i gavene (eventuelt fraværet av gavene), - det er faktisk bare materielle ting!

Jeg håper inderlig bestevenninna mi fremdeles er glad i meg selv om hun ikke fikk julegave i fjor, og årets gave blir forsinket. Er hun typisk KGer blir hun vel sikkert det...?

Gjest puselabb
Skrevet

Jeg hadde nok ikke blitt så veldig overrasket i og med at dere har et dårlig forhold. Det at du har gitt dem gave er jo bare positivt, det viser at du oppfører deg litt mer voksent, men jeg synes ikke du kan forvente noe tilbake. Kanskje til neste år... De er antagelig flaue for dette med gaven.

Skrevet
Hmm, lignende uttalelser synes jeg å se mange steder. Synes det er trist at folk skal trekke sånne konklusjoner bare fordi de ikke får gaver. Det er mange nære venner jeg ikke har fått gave til, og ikke har gitt gave til, men jeg går da ikke rundt og tror at de ikke syns noe om meg av den grunn. Noen mennesker (som meg) har dessverre ikke god nok gaveteft til å gi alle de er glad i gaver, -eller råd. Eller mulighet. Vi har alle forskjellig syn på dette med gaver og hvem man gir til, derfor syns jeg man skal være uhyre forsiktig med å tolke noen ting som helst.

Ikke legg for mye mening i gavene (eventuelt fraværet av gavene), - det er faktisk bare materielle ting!

Jeg håper inderlig bestevenninna mi fremdeles er glad i meg selv om hun ikke fikk julegave i fjor, og årets gave blir forsinket. Er hun typisk KGer blir hun vel sikkert det...?

Jeg skrev det i kontekst av at man ikke fikk noen gave fra en NÆR SLEKTNING, slik som foreldre, søsken etc.

Jeg har aldri fått julegaver av venner og forventer det ikke heller. Det er helt ok.

Jeg feirer jo ikke jul sammen med dem.

Men det er klart at om søsteren min ikke ga meg julegave så ville jeg lurt på hvorfor. Vi har jo gitt hverandre julegaver i årevis. DA ville det vært naturlig å tenke at hun ikke synes noe særlig om meg fordi hun er skuffet over, forbannet på et eller annet som vedrører meg.

Jeg er helt enig med deg at det å få julegaver ikke er det viktigste og at man ikke skal legge for mye i hva slags gave man får.

Skrevet (endret)

Jeg fikk ikke heller fra min kjæres søster og mann, men gidder ikke å bli lei meg av den grunn. Kan jo være mange grunner til at de ikke gir.

Endret av Elize

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...