Gå til innhold

Hva skal jeg servere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til lørdag får jeg 4 stk foreldre på besøk og jeg aner ikke hva jeg skal servere :vetikke:

Den ene liker ikke rød fisk, de andre er eksperter på pinnekjøtt så det tør jeg ikke. Ribbe spiste vi på julaften, og kalkun blir det på nyttårsafen så det blir litt feil det også...

Jeg ønsker et festmåltid, ikke noe "vanlig". Hvit fisk er et alternativ, men jeg er som oftest ikke så glad i det. Men om det finnes noen vanvittig gode oppskrifter kan det hende jeg tør prøve. Ellers synes jeg kanskje at en helt vanlig stek er litt kjedelig..

Hva skal jeg finne på? Jeg trenger også dessert tips...

:vetikke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med koldtbord og hjemmelaget karamellpudding til dessert?

Skrevet

Vi har en veldig liten leilighet så koldtbord blir bare knot. I tillegg skal alle sammen på 1-2 koldtbord innen lørdag så jeg tror det blir kjedelig. Karamellpuddingen har jeg servert to av foreldrene tidligere i desember, og alle sammen fikk det i fjor så jeg synes kanskje jeg bør prøve meg på noe annet...

Skrevet

Hva med en god, hjemmelaget gryterett? Du kan bruke det kjøttet du har tilgang på, men viltkjøtt er jo godt, da. Server med ris eller potetmos.

I disse juletider blir det mye søtt, så fruktsalat til dessert synes jeg er godt.

Skrevet

Slik jeg forstår deg, ønsker du å lage skikkelig festmat.

Hva med helstekt indrefilet med tilbehør? Feks gratinerte poteter, lune mais, brokkoli, blomkål. Bearnaise- eller peppersaus til, og deilig rødvin til den som ønsker det.

Dessert kan være iskake eller fruktsalat med krem.....

Skrevet

Lammelår! den stemmer jeg for! Genial og enkel festmat

Tapas

Fylt svinefilet

Viltkjøtt (ikke gryte) men helstekt kjøtt feks hjort

kan skrive mer om tilbehør, og oppskrifter hvis du trenger ;)

Gjest Eurydike
Skrevet

Kveite med Sandefjordsmør, poteter og grønnsaker synes jeg er et godt alternativ hvis du vil servere hvit fisk. Med en god hvitvin til. Vi skal ha det til middag i dag (fast 1. juledagsmeny). Kveite er en skikkelig festfisk!

Et annet godt alternativ er andebryst. Jeg laget feksandebryst med bjørnebær til nyttår i fjor - det var veldig godt, og ikke for komplisert. Jeg hadde kokte aspargesbønner og ovnsbakte mandelpotetbåter til. :)

Skrevet
Til lørdag får jeg 4 stk foreldre på besøk og jeg aner ikke hva jeg skal servere :vetikke:

Den ene liker ikke rød fisk, de andre er eksperter på pinnekjøtt så det tør jeg ikke. Ribbe spiste vi på julaften, og kalkun blir det på nyttårsafen så det blir litt feil det også...

Jeg ønsker et festmåltid, ikke noe "vanlig". Hvit fisk er et alternativ, men jeg er som oftest ikke så glad i det. Men om det finnes noen vanvittig gode oppskrifter kan det hende jeg tør prøve. Ellers synes jeg kanskje at en helt vanlig stek er litt kjedelig..

Hva skal jeg finne på? Jeg trenger også dessert tips...

:vetikke:

Steik er ikke kjedelig!

Gni steiken inn med salt og pepper.

Svi den av over det hele i steikepanna.

Legg den i en stekepose og inn i ovnen på 65 grader før du legger deg kvelden i forveien.

Ta den ut av ovnen en time før servering.

Hell av kraften.

Pakk i aluminiumsfolie og rull inn i et par store badehåndkler så den holder på varmen.

Lag god saus av kraften.

Server med poteter, erter, gulrøtter og broccoli til.

Skjær opp steiken i skiver og server.

Når du steiker steiken så lenge, og på så lav tempratur, blir den så mør at den kan spises med sugerør.

Og server da for all del karamellpudding, hjemmelaget. Om de fikk det tidligere i desember og en gang i fjor jul er da ingen grunn til å ikke servere det. Karamellpudding er godt!!

Gjest rikkerikke
Skrevet

Et tips til dessert fra meg. Jeg foreslår pavlova. Laget det i går med stort hell. For de som evt. ikke vet er det marengsbunn (kan fint lages noen dager i forveien) med vaniljekrem (blanding av ferdigkjøpt og litt krem) med masse frisk frukt på toppen (kiwi bringebær, blåbær eller hva annet men liker). Det ble en vinner hos oss. Så deilig å kombinere desert og kake :-)

Skrevet
Et tips til dessert fra meg. Jeg foreslår pavlova. Laget det i går med stort hell. For de som evt. ikke vet er det marengsbunn (kan fint lages noen dager i forveien) med vaniljekrem (blanding av ferdigkjøpt og litt krem) med masse frisk frukt på toppen (kiwi bringebær, blåbær eller hva annet men liker). Det ble en vinner hos oss. Så deilig å kombinere desert og kake :-)

Den desserten høres rett og slett ikke god ut.

Gjest rikkerikke
Skrevet

Godt du får sagt din mening. Jeg ser kanskje ikke helt poenget med kommentaren din. Hva som smaker godt er vel ikke noe man noen gang blir enige om, men ts ønsket tips for å ha noe å velge mellom, ikke våre tanker om hva vi liker og ikke eller....

Skrevet

Takk for mange gode forslag! Det blir visst pinnekjøtt likevel for to av foreldrene og oss selv ønsker dette veldig høyt. Og om jeg ikke får laget det akkurat slik som eksperten selv gjør så gjør det ingenting :)

Men jeg skal huske på alle de gode forslagene her!

Når det gjelder dessert er jeg fremdeles usikker. Pavlova er veldig godt, men jeg synes egentlig det er en sommerdessert? Jeg tenkte litt på den desesrten de hadde laget på nrk på det lillejulaften programmet. (noen som fikk det med seg?) Det var omtrent som tilslørte bondepiker, bare med mango og pasjonsfrukt. Jeg skal i allefall tenke på den. Evt kanskje sjokoladefondant med vaniljeis og bærsaus?

Skrevet

jeg stemmer for pavlova! lekkert, ikke bare til sommer.

evt tilslørte bondepiker, det er jo også nydelig. og hvem lager det nå til dags?! hvis det er gamliser som kommer så synes de kanskje det er ekstra stas også!? :)

Skrevet
jeg stemmer for pavlova! lekkert, ikke bare til sommer.

evt tilslørte bondepiker, det er jo også nydelig. og hvem lager det nå til dags?! hvis det er gamliser som kommer så synes de kanskje det er ekstra stas også!? :)

Ja jeg tenkte litt på det. Evt den moderne versjonen de hadde på nrk! Jeg er ikke spesielt glad i sånne epledesserter selv nemlig.

Gjest Dallandra
Skrevet (endret)

Hva med noe så tradisjonelt som multekrem? Eller sviskekompott? Kanskje kjedelige greier men...

Sjokoladefondue? Evt fruktbiter ferdig dyppet i sjokolade, ferdig servert på tallerken til hver enkelt? Eller porsjons-ostekake med gelelokk?

Eller tiramisu?? Jeg har en god oppskrift du kan få!

Endret av Dallandra
Skrevet

Multekrem med krumkaker til passer jo godt nå i jula. Ellers er trollkrem godt. Personlig er jeg veldig glad i smuldrepai med epler (eller annen frukt/bær) og is eller pisket krem til, men mulig det er litt mer høstdessert...

Skrevet
Jeg tenkte litt på den desesrten de hadde laget på nrk på det lillejulaften programmet. (noen som fikk det med seg?) Det var omtrent som tilslørte bondepiker, bare med mango og pasjonsfrukt.

Tenkte på den jeg også da jeg leste her, men klarer ikke å finne oppskrift noen steder. Om du (eller noen andre) finner oppskrifta, så hyl ut værsåsnill for den kunne jeg tenke meg å lage til nyttårsaften :)

Skrevet

Det synes jeg den gjør!

:spise:

Hadde tenkt å lage den selv til mitt selskap i morgen, men fant ut at det ble for mye pes siden jeg skal jobbe på dagen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...