Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2007 #1 Skrevet 24. desember 2007 I så fall oppskrift og tips.. Har ikke isamaskin..
Meadow Skrevet 25. desember 2007 #2 Skrevet 25. desember 2007 Hjemmelaget is er ok, men jeg synes at kjøpeis er bedre, ihvertfall Royal etc.
Gjest Dolce Skrevet 25. desember 2007 #3 Skrevet 25. desember 2007 Har ikke oppskriften tilgjengelig nå, men jeg har laget sjokolade-, vanilje- og kaffeis etter italiensk oppskrift - og det ble faktisk veldig godt. Sjokoladeisen var definitivt bedre enn vanlig norsk kjøpeis. Om du søker på nettet, finner du helt sikkert diverse isoppskrifter.
Arkana Skrevet 25. desember 2007 #4 Skrevet 25. desember 2007 Ja, hjemmelaget iskrem er betydelig bedre enn kjøpeiskrem. Du trenger ikke iskremmaskin (men det er ikke dyrt), men da blir det litt mer arbeid siden du må røre i iskremen med jevne mellomrom mens den fryser. Jeg bruker som oftest denne grunnoppskriften: 5 dl fløte/melk, 4 eggeplommer og 1,5 dl sukker. Fløte og sukker varmes og piskes gradvis inn i eggeplommene. Hell alt tilbake i kjelen igjen og varm opp under omrøring til blandingen tykner. Hell i en bolle og avkjøl helt før den fryses. Så kan du tilsette akkurat det du ønsker av smakstilsetninger. Noen tilsetter du i fløten mens den varmes (f.eks. vaniljestang, honning, sjokolade, kaffepulver, lakris), andre tilsetter du etter at blandingen er avkjølt (f.eks. hakket sjokolade, nøtter, most/hakket frukt, søt kastanjepuré, biter av kjeks eller kake osv). Frys i iskremmaskin eller hell i en stor boks og sett i fryseren. Rør godt i iskremen hver halve time til den har stivnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå