Gå til innhold

Salmer og marsjer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvilke salmer og marsjer har dere valgt folkens? Vi sliter litt der, salmeboken er ikke den som er flittigst i bruk hos oss.

Når det gjelder marsjer blir vi ikke helt enige; min kjære ønsker å ha de to mest kjente Mendehlsons og Wagners Lohengrin. Det synes jeg blir litt for tradisjonelt og kunne tenke meg å bytte ut den ene med f.eks Purcells trumpet tune.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ha Canon in D major som prosesjonsmarsj, Trumpet Tune ( Purcell ) som inngangsmarsj og en marsj som bestefaren min har skrevet som utgangsmarsj.

Salmene har vi ikke bestemt helt ennå,

men jeg tipper en av dem blir Kjærlighet fra Gud.

Skrevet

Inngang: En som min kjære har komponert (er komponist og musiker...)

Utgang: En som organisten (venn av familien og dyktig komponist) har komponert

Salmer: "Guds godhet sang i sinnet", "Lær meg å kjenne dine veie" og "Å Gud velsigna desse to"

I tillegg skal vi ha ytterlige 2 musikkstykker. For mange virker nok dette mye, men musikk betyr så mye for oss begge, og vi er ikke av de parene som haster ut av kirken for å komme på fest. For oss er selve seremonien viktig - det er jo her vi blir gift!!! Så vi vil gjøre denne minneverdig og flott.

Legger til at min kjære også har komponert et av disse musikkstykkene.

Jeg gleder meg veldig, og kommer nok til å kjempe med tårene når jeg skal gå opp til alteret med den flotte komposisjonen til min kjære rungende utover..... :grine:

Skal ha en dyktig trompetist som solist.

Gjest stardust
Skrevet

Kan ikke skryte på meg at vi har alt helt klart ennå, men sånn ser det ut til at det blir foreløbig: Trumpet Voluntary av J. Clarke og Purpose av Nordraak som inn og utgangsmarsjer. Eller i motsatt rekkefølge, det har vi ikke tenkt igjennom helt...

Salmer blir mest sannsynlig disse: Å leva det er å elska, Kjærlighet fra Gud, og Kom og hør et gledens ord (tonen til Amazing Grace).

Jeg hadde egentlig en super link som jeg ikke får opp akkurat nå, men du kan kanskje prøve litt senere.... :forvirra: Der hadde de ihvertfall melodiene på mange salmer og bryllupsmarsjer inne..... du får sjekke. :blunke:

http://www.orkdalsmenighetene.no/vigsel/index.htm

Skrevet

Vi skal nok ha Brudemarsj fra Øre som innmarsj og Brudemarsj av Jan Magne Førde som utmarsj. (Eller omvendt... litt usikkert...) Disse skal spilles av en venn av oss som er en svært dyktig trompetist! (Sammen med orgelet).

Salmer: 'Stor er din trofasthet', 'Vi rekker våre hender frem' og 'Deg være ære'. Tror vi. Dette er sanger som sier mye, syns vi, og som er lette å synge med på. (Kjekt at det blir litt sang også da...)

I tillegg skal en av gjestene synge en solosang til eget pianoakkompagnement.

-Jeg gleder meg!!! :D Er overbevist om at seremonien i kirka blir det virkelig STORE denne dagen!

PS: Tror det er viktig å velge musikk ut fra deres egen stil og smak, og ikke nødvendigvis etter hva andre råder dere til etc. -Musikk er veldig personlig!

Gjest Anonymous
Skrevet

Inn: Bryllups-intrada

Ut: Bryllupsmarsj fra Romsdalen

Salmer: Den blomstertid nå kommer og Deilig er jorden

Solistinnslag x 2

Skulle jeg valgt en mer typisk bryllupssalme, måtte det blitt Å leva, det er å elska. Fikk overdose Kjærlighet fra Gud på ungdomsskolen.

Skrevet

Kjapt og greit kopiert fra programmet vi skal ha i kirken:

Inngang

Fra en midtsommernattsdrøm, F. Mendelssohn

Ave Maria

Innstiftelse av ekteskapet

Ekteskapet inngås

669 Kjærlighet fra Gud

Vers

Vers

Vers

Tekst: J.N.L. Schjørring 1854

Skriftlesning

Tale

Forbønn

223 Kjærlighet er lysets kilde

Vers

Vers

Vers

Tekst: N. F. S. Grundtvig, 1853

Velsignelse

Utgang

PS: Min kjære fikk ordne med musikk i kirken, festen også. Han er mer musikalsk enn meg. Måtte pushes litt, men med 1 dags lånetid på salmeboken fra kirkekontoret ble det fart i sakene :-)

Hvordan er det forresten med disse programmene som brukes i kirken? Er det vanlig å lage dem selv, eller ønsker kirken å gjøre dette?

Designer som jeg er, har jeg fotografert kirken og laget et enkelt, rustent (antikk) utseende på forsiden. Resten er bare tekst (4 sider totalt, A4 delt vertikalt). Skrifttypen på overskriftene er LaBrit og Monotype Corsiva på resten. Vi har kjøpt inn gylne, litt antikk buklete ark, med en bitteliten rosa (rosa er helt tilfeldig blitt vår farge for bryllupet) stripe øverst - altså veldig nøytrale.

Skrevet

14062003 - Syns deres kirkeprogram hørtes meget gjennomførte og flotte ut! Det er veldig vanlig at man lager disse selv - det skal vi også gjøre. Mulig vi får dem trykket på trykkeri - det spørs om vi skal ha fargebilde på forsiden eller ikke... Men som sagt - deres hørtes lekre ut! :D

Skrevet
14062003 - Syns deres kirkeprogram hørtes meget gjennomførte og flotte ut!

Åååh, nå ble jeg stolt nå!

:oops:

Forsåvidt litt rørt også. Er det hormonene mine som spiller meg et lite følelsespuss eller er jeg bare glad for å få litt annerkjennelse for småpirkingen med enkelte detaljer? (http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=29836)

Mulig vi får dem trykket på trykkeri - det spørs om vi skal ha fargebilde på forsiden eller ikke... Men som sagt - deres hørtes lekre ut! :D

Min kjære er så heldig å ha tilgang til en fargeprinter på jobben. Som system-, data-, nettverksansvarlig blir det ofte sene kvelder og da invitasjonene skulle skrives, besøkte jeg ham og printet mens han jobbet. Vi har bare brukt egne ark - foruten på testprintene.

:hoppe:

Dilemmaet (sikkert feilskrevet) er nå om bli-kjent-kortene og bordkortene skal skrives for hånd eller i samme skrifttype som alt annet på PC...

Skrevet
Dilemmaet (sikkert feilskrevet) er nå om bli-kjent-kortene og bordkortene skal skrives for hånd eller i samme skrifttype som alt annet på PC...

Hva er bli - kjent - kortene??

Skrevet

Inngang: Bryllupsintrada av Johan Varen Ugland

Sang 1: Å leva det er å elska

Solistinnslag på seljefløyte

Sang 2: Gje meg handa di, ven

Utgang: Brudemarsj av Jan Magne Førde

(Endelig har jeg bestemt meg, Pip!!)

Bare 5 dager igjen!! Hurra!!

Har forøvrig også laget kirkeprogrammene selv, på kremgult papir, brettet på langs, med fargebilde av oss på forsiden og "programmet" inni.

:D PUFF

Gjest Embla i.i.
Skrevet

Vi hadde "Purpose" som inntogsmarsj (heter det det?). Den er fin også var det den mine foreldre giftet seg til..

Skrevet
Hva er bli - kjent - kortene??

Vel, på grunn av at gjestene ikke kjenner hverandre og at det blir dødtid mellom vielse og middag (når vi fotograferes) har vi valgt å lage det vi midlertidig kaller jeopardy. Det blir delt ut kort med et spørsmål på til noen og kort med tilsvarende svar på til de andre. På den måten må gjestene snakke sammen for å finne sin bordkavaler. Spørsmålene skal være enkle å finne svar på, men samtidig så vanskelige at de må samtale for å finne svaret/spørsmålet til sitt kort.

Noen eksempler:

Brudens fødselsår

Brudgommens fødselsår

Forlovelsesdato

Brudens forlover

Brudgommens forlover

Nåværende bostedskommune

Innkjøpssted brudekjole

Dager fra forlovelse til vielse

.

.

.

Skrevet

Vel, på grunn av at gjestene ikke kjenner hverandre og at det blir dødtid mellom vielse og middag (når vi fotograferes) har vi valgt å lage det vi midlertidig kaller jeopardy. Det blir delt ut kort med et spørsmål på til noen og kort med tilsvarende svar på til de andre. På den måten må gjestene snakke sammen for å finne sin bordkavaler. Spørsmålene skal være enkle å finne svar på, men samtidig så vanskelige at de må samtale for å finne svaret/spørsmålet til sitt kort.

Noen eksempler:

Brudens fødselsår

Brudgommens fødselsår

Forlovelsesdato

Brudens forlover

Brudgommens forlover

Nåværende bostedskommune

Innkjøpssted brudekjole

Dager fra forlovelse til vielse

.

.

.

Gurimalla....

Ikke ta det ille opp ....

men jeg er VELDIG GLAD for at jeg ikke er invitert i bryllupet ditt....

Jeg kan ikke FORDRA å være nødt til å snakke med fremmede så jeg hadde mest sannsynlig reist hjem igjen....

Skrevet

Vi skal ha "Bruremarsj" av Jan Magne Førde til inngangen. Salmene vi skal ha blir "Åleva, det er å elska" og "Kom og hør et gledens ord". Til utgangen skal søsteren til sambo synge "When a man loves a woman".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...