Gå til innhold

El Gouna - Egypt

Anbefalte innlegg

Gjest El Gouna - Egypt
Skrevet

Skal reise sammen med samboeren min til Egypt- El Gouna , Hotell Rhianna Inn i februar. Noen som har tips om reisen, hva man br få med seg osv ? Evt vært på hotellet, og erfaringer med det.

Har også lest om blandede følelser med å ta buss til Cairo. At de heller bestiller flybilletter innenlands fra Hurghada til Cairo.

Tips mottas med takk! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei! Jeg var i El Gouna sammen med samboeren min for noen år siden. Vi bodde på et annet hotell.

For det første spis på Captains Inn, steak house som ligger i marinaen! De har fantastisk mat og et salatbord som er helt utrolig (og som er helt trygt å spise) Det koster 5-10 kroner med drosje rundt i byen. Anbefales på det varmeste, drømmer om maten der ennå!

For det andre, skal dere på stranden reis på et hotell som heter Møvenpick, det går båter dit, IKKE reis på den andre stranden, den er ikke noe fin!

For det tredje tror jeg ikke det er noe problem å ta busser. jeg har gjort dette selv to ganger og de skandidnaviska landene har alltid politieskorte med bussene. Men om dere ikke vil dette, ta fly for dere må få med dere kairo!

For det fjerde REIS PÅ SNORKELTURER, det er helt uuutrolig. Noen av verdens fineste rev finnes rett utenfor El Gouna og profesjonelle dykkere fra hele verden reiser hit. Vi opplevde både delfiner, sverdfisk og hai.

For det femte, reis ikke til Hurghada, det var fryktelig. God tur!

Skrevet

Snorkling: Bryggen i nærheten av (til høyre for) Sheraton gir bra, men ikke fantastisk snorkling. Det går også båter som dere kan bestille fra hotellene til revene litt lenger ute i Rødehavet. Dette er fantastisk, men avogtil er arrangøren litt for opptatt av å komme over mest mulig distanse i løpet av kort tid (mye svømming. lite avslapning med fiskene)

Mat: Mange hyggelige (og rimelige) restauranter både ved bryggen og i sentrum.

Hurghada: Dere bør absolutt ta turen dit. Ta El Guana bus company sine busser. Ja, det er slitsomt i gamlebyen, men man drar ikke til Egypt uten å oppleve dette....

Cairo: Anbefaler fly t/r samme dag. Anbefaler at dere satser på små grupper.

Luxor: Anbefaler buss t/r samme dag. Alle skal kjøre i conoi- ikke kun skandinaviske turister som antydet ovenfor. En slitsom, men rewarding tur. Anbefaler litt større grupper (dere vil ikke kjøre denne turen i en minibuss!!)

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for tips!:) Det bli utrolig spennende å dra dit. Noe annet en det typiske sydenland... Noe man kan bli mektig lei av også!

Skrevet

Dere bør forresten arrangere evt. turer til Cairo og/eller Luxor på forhand for å sikre at det er ledige plasser samt at det er et fornuftig arrangement.

Skrevet
Tusen takk for tips!:) Det bli utrolig spennende å dra dit. Noe annet en det typiske sydenland... Noe man kan bli mektig lei av også!

Her må jeg dessverre skuffe deg. El Gouna er en "turistboble".

Hvis du drar til Hurghada, ser du mer av det "ekte" Egypt, det er en stygg og skitten by - men hvis du er ute etter noe annet enn det typiske "syden" så er det et greit tips. Det fine med Hurghada er at det er utrolig lite mas fra selgere. Det gikk helt fint å si "nei takk" og gå videre uten at det ble noen big deal, og det setter jeg pris på.

Hvis dere hiver dere på noen av turene, så vil dere også oppleve mer - det beste med hele turen syntes jeg var å ta bussen til Luxor - altså ikke selve Luxor, men bussturen dit. Da så vi litt av hverdagen til egypterne uten dette voldsomme turistfokuset.

Lite hygienetips: sedlene er fulle av bakterier, så ha med våtservietter og vask hendene hver gang du har tatt i dem.

God tur. :)

Skrevet

Men hvordan er temp. der nede når det er vinter ? Sies så mye når jeg leser rundt om kring på nettet.

Skrevet

Sannsynligvis litt kaldt i Rødehavet, omtrent som en norsk sommer. Fine temperaturer på land.

Skrevet

Jeg har vært i el Gouna. Bodde på Three Corners Ocean View som var ett alletiders hotell. All iclusive.

Men - El Gouna er en kunstig "by". Det var opprinnelig laget for rike Egyptere, men ble visst ikke suksess og ble dermed åpnet for vanlige turister (ble vi fortalt av vår guide)

Vi fikk veldig billige billetter, og det var eneste grunnen til at vi reiste dit samt å få sol, varme og avslapning. Det fikk vi. Restaurantene bortover havneområdet er veldig hyggelige og serverer god mat.

Ut over dette har jeg dessverre ikke noe positivt å si om Egypt/El Gouna, så jeg stopper der.

Smak og behag.

God ferie - håper dere blir fornøyde!

Skrevet

Hva har dere gjort med valuta ?

Vekslet før dere har dratt dit ? Eller for eks. på Gardermoen ? :)

Å hvilken valuta har dere brukt, som har vært i Egypt.

Tusen takk for mange svar:)

Skrevet

Vil absolutt anbefale egyptiske pund. Blir fort veldig dyrt dersom du skal bruke euro eller dollar.

Jeg mener å hugse at det er flere minibanker i El Guana. Noen andre kan sikkert bekrefte.

NB! Ikke kjøp mat på flyplassen i Hurghada. Den er beryktet...(man blir dårlig. i tillegg er det veldig dyrt)

Gjest Kristy
Skrevet
Dere bør forresten arrangere evt. turer til Cairo og/eller Luxor på forhand for å sikre at det er ledige plasser samt at det er et fornuftig arrangement.

Jeg anbefaler å heller ordne tur til Cairo og/eller Luxor på egenhånd enn å bli med på en organisert tur. Det går busser både til Luxor og til Cairo fra Hurghada, og det trenger ikke forhåndsbestilles. Prisen er selvsagt en brøkdel av hva det koster m charterselskapene. I påsken 2006 kostet bussen fra hurghada til luxor 20 kroner. Flott hotell i Luxor (midt i byen, takterrasse m svømmebasseng og utsikt over Nilen..)80 kroner for et dobbeltrom. Fordelen er at man slipper å komme til severdighetene sammen med tusenvis av andre. Charterselskapene ankommer nemlig serverdighetene omtrent samtidig.

Dessuten opplever man veldig mye mer når man reiser sånn. Og det føltes ikke skummelt i det hele tatt. Nattog fra Luxor til Cairo anbefales. Dette bør bestilles på forhånd

Skrevet

God ide, men hugs at det (ihvertfall offisielt) er begrensninger på antall utlendinger på bussene (angivelig pga sikkerhet). Mulig dette har blitt endret i det siste?

Skrevet

Det hørtes mer firstene ut å dra til Cairo på egenhånd, enn å gjøre det gjennom selskapene.

Tenkte å bestille flybiletter til Cairo, før vi drar nedover.. Sjekket litt på priser, men det var ikke så billig som jeg trodde!

Skrevet

Bare for å forberede deg.. Vær oppmeksom på at INGENTING i El Gouna er ekte. Byen er KUN bygd opp for turisme, og alt er tilrettelagt for turisme. Så skal du oppleve et ekte Egypt er nok ikke el gouna det beste valget. Har selv vært der med min samboer, og vi storkoste oss, men vi var også lite i el gouna. Det er rent og pent der, men overhodet ikke spennende. Da må til andre steder :)

Skrevet

Skjønner! Men denne gangen er ikke vi ut etter å oppleve noe spesielt annet en en tur til Cairo. Dette blir en ferie fra jobb å mas i kalde Norge, med sol å bad i Egypt. Så om ikke El Guana er den plassen man besøker for å oppleve noe, så tror jeg det er en plass man kan slappe av å nyte ferien!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...