Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2007 #41 Skrevet 26. desember 2007 At ambulansen kom og dro igjen uten å ta hen med på legevakta? At de kalte den skadde mannen for en gris ? At de undersøkte mannen veldig dårlig (om de i det hele tatt undersøkte han) ? Eller er det Legevakta og Ullevål Sykehus sin egen granskning som ikke gir riktig bilde av det som skjedde ? Kansje det er video opptakene som er manipulert ? Fint om du kunne gi en bedre beskrivelse av hva som du mener var løgner. Det synes åpenbart at ambulansepersonellet gjorde en grov medisinsk feilbedømning. Som nevnt av andre i denne tråden, har dette også skjedd med etniske nordmenn, og det trenger ikke være uttrykk for rasisme. Det er likevel høyst kritikkverdig. Det er ordbruken til ambulansepersonellet, bl.a. bruk av betegnelsen "gris" som viser rasistiske holdninger. Det blir interessant å se hva granskningen av episoden ender opp med. Jeg er redd for at rasistiske holdninger er alminnelig i helsevesenet som ellers i samfunnet. Dette fører til diskriminering av innvandrere og av norskfødte som ikke "ser norske ut". En liknende diskriminering er det nylig vist at helsevesenet utsetter bl.a. rusbrukere for. Et annet eksempel på forskjellsbehandling i helsevesenet er at sykdommer som er alminneligst hos menn prioriteres framfor sykdommer som er alminnelige hos kvinner, m.a.o. er godt eksempel på kvinnediskriminering. Det er på tide at diskriminering i alle avskygninger i helsevesenet blir belyst, slik at en kan komme uvesenet til livs og oppnå at alle mennesker vises samme respekt av helsearbeiderne.
Jalp Skrevet 26. desember 2007 #42 Skrevet 26. desember 2007 Jeg synes det er merkelig at så mange hvite nordmenn benekter at det finnes noen som helst form for rasisme f.eks. i Politiet, mens såpass mange med utenlandsk bakgrunn/utseende opplever at det faktisk er det. Nå sier ikke jeg at dette er en institusjonell rasisme styrt fra høyeste hold i Politiet, men jeg utelukker ikke at det er rasister på gatenivå i Politiet. Noe jeg synes er skremmende fordi politiet jo nettopp er ment å hjelpe alle. Uansett situasjon, hudfarge, legning etc. Nå sier jeg heller ikke at politiet var rasistiske i Sofienbergsaken, kanskje de bare var for dårlig til å innformere om at de faktisk hadde bestilt en bil, eller at dette ble borte i kaoset. Allikevel synes jeg ikke det er merkelig at mange av de som faktisk opplever rasisme til vanlig lettere stempler ting som rasistisk enn oss andre. Forøvrig er jeg enig i innlegget til Far til to. Jeg antar at det finnes diskriminerende holdninger som f.eks. rasisme hos enkeltindivid i politietaten. Antakeligvis er det likevel mindre rasisme i politiet enn det er i rsten av samfunnet, fordi man er mer bevisst på dette og konsekvendene av det. Jeg er imidlertid helt sikker på at det er langt mindre rasisme i politet enn det er hos innvandrere genrerelt. For eksempel i visse Somaliske miljø. Politiet skal hjelpe alle, men nesten alle som arbeider innenfor operatitve avdelinger i Politiet, har opplevd å bli kalt rasist av innvandrere. Synes du det er OK at nesten alle politifolk bare skal finne seg i dette? Spesielt når det er ubegrunnet? I forbindelse med saken i Sofienberg-parken er det nå antakeligvis slik at "Årets nordmann" og ambulansepersonellet er de som har begått feil. Årets nordmann forventer at ambulansepersonellet skal be om unnskyldning, men hun er ikke såpass at hun kan be politifolkene om unnskyldning selv. Hvor mye respekt kan folk som feilaktig beskylder andre for å være rasister egentlig forvente å få?
Gjest Silmarill Skrevet 26. desember 2007 #43 Skrevet 26. desember 2007 (endret) Veldig bra at "årets nordmann" pris gikk til henne - hvem ellers skulle fått den? JEG kanskje???? Jeg har jo gjort masse jeg, for kjente og ukjente for både dyr og mennesker.... (svarte katter tom) ja, det har jeg..... Jeg mener hun som lyder navnet Nora Brockhstedt fortjente den prisen gudene vet foruten en fin sangkariere hva hun har gjort, men flink og gammel er a! Det er det mange som er! Kohinoor skal ha all ære for at det ble satt søkelys på HELSEVEENET,men hun hengte seg opp i rasisme som sannsynlig ikke var til stedet og derfor fortjener hun kanskje ikke denne prisen!!!Men den var heller ikke ufortjent! Jeg skrev ikke at det var sånn, men jeg skrev sannsynlig ikke....Mener at prisen ikke ble gitt til feil person uansett....Det er bare det at det er så mange som fortjener den prisen så kanskje den bør avskaffes.... Endret 26. desember 2007 av Silmarill
Jalp Skrevet 26. desember 2007 #44 Skrevet 26. desember 2007 Og så er det ellers slik at politiet generelt har stor grad av tillit i det norske samfunnet. Spesielt i innvandrermiljøene, skal vi tro Dagsrevyen og en artikkel jeg leste på internett nylig. Det har selvfølgelig sammenheng med at politiet faktisk har svært høy kvalitet på det arbeidet de gjør i det daglige. De yrkesgruppene som har minst tillit her i landet, er advokater og journalister. Og pussig nok så er det jo disse yrkesgruppene som vanligvis setter dagsorden når det gjelder å kritisere politiet. Derfor kan man i det minste si at virkelighetsoppfatningen til folk flest ikke stemmer overens med den virkelighetsoppfatningen media og advokater skal ha oss til å tro eksisterer.
Gjest Wolfmoon Skrevet 26. desember 2007 #45 Skrevet 26. desember 2007 Helt enig med deg Jalp, det er mest sannsynlig færre rasister i politiet enn befolkningen ellers. Desverre så har de politifolkene som er rasister mye mer makt enn rasister flest, derfor synes jeg det er viktigere å ha fokus på rasisme i politiet og lignende etater enn ellers. Selvsagt skal man ta rasisme på alvor ellers også, men når det er maktpersoner som utøver rasisme så er dette fokuset enda viktigere. For all del, jeg mener ikke at man skal akseptere at folk ubegrunnet blir kalt rasister. Men hvis slike anklager ikke blir etterforsket, så skaper ikke dette tillitt. Ellers skal jeg for all del være enig i at også i diverse innvandrer miljøer er det mye rasisme, og det er viktig at også denne bekjempes hvis vi skal få til en vellykket integrering. Ellers er jeg enig med Silmarill i at tittelen "årets nordmann" kanskje burde avskaffes, rett og slett fordi det er for mange som fortjener tittelen.
Jalp Skrevet 26. desember 2007 #46 Skrevet 26. desember 2007 Ellers er jeg enig med Silmarill i at tittelen "årets nordmann" kanskje burde avskaffes, rett og slett fordi det er for mange som fortjener tittelen. Man skal vel ta med i betraktningen her at det er tidsskriftet Ny Tid som står bak kåringen. Ny Tid er et marginalisert venstreradikalt tidsskrift som ikke har forankring i befolkningen som helhelt. Feministen Martine Aurdal er vel redaktør. Ikke noe organ for folk flest, med andre ord.
Kamikatze Skrevet 27. desember 2007 #47 Skrevet 27. desember 2007 Kohinoor har et dritgenialt navn. Bortsett fra det viste hun seg forutinntatt. Kaller det for rassisme, at noen ikke digger å bli pisset på. Hun går til verbalangrep mot ambulansepersonell som sliter daglig for å hjelpe folk i nød, ofte med psykiske ettervirkninger som takk, og stigmatiserer hele yrkesgrupper. Hun utnytter sin nyetablerte mediaposisjon til å promotere egen virksomhet. Hun høres da like dobbeltmoralistisk og bråsint ut som alle oss andre nordmenn, så jeg ser ingen problem med tittelen. Akkurat som i Robinsonekspedisjonen og annen surreality. De dyktigste og hederligste kommer seg sjelden til finalen. Gjorde de det, burde heller hun der somaliske tøtta som hadde mot til å arbeide høylytt mot omskjæring av kvinner, heller fått tittelen.
Gjest Wolfmoon Skrevet 27. desember 2007 #48 Skrevet 27. desember 2007 Man skal vel ta med i betraktningen her at det er tidsskriftet Ny Tid som står bak kåringen. Ny Tid er et marginalisert venstreradikalt tidsskrift som ikke har forankring i befolkningen som helhelt. Feministen Martine Aurdal er vel redaktør. Ikke noe organ for folk flest, med andre ord. Det kan du si, men jeg er ikke så mye mer enig med VG sin kåring heller jeg da. Og jeg mener med hånden på hjertet at slike kåringer kan avskaffes.
Tulipanpiken Skrevet 27. desember 2007 #49 Skrevet 27. desember 2007 Var det ikke Ny Tid som hadde foretatt denne kåringen da? Ny Tid er et venstreradikalt tidsskrift. Jeg synes ikke denne kåringen er riktig. Jeg har forståelse for at hun har vært og er i en vanskelig situasjon, men hun har samtidig beskyldt politifolk for å være rasister, noe som grundig er tilbakevist. Altså er påstndene grunnløse, og jeg synes hun burte være stor nok til å be om unnskyldning for dette, nå i ettertid. Nå var det jo for øvrig mange,- også her inne på dette forumet, som enkelt og greit konkluderte med at politifolkene hadde opptrådt rasistsk i denne situasjonen. Helt grunnløst, og ingen av dem har vært såpass at de har kunnet innrømme at de hadde tatt feil. Realiteten er beklageligvis at politifolk svært ofte blir kallt rasister. Helt uten grunn. Det er en form for rasisme det også, og i mine øyne er derfor Kohinoor en av dem som bør ta et oppgjør med egne fordommer. Advokat Raja, som anmeldte disse to tjenestemennene er selvfølgelig helt usynlig og borte vekk fra denne saken. Nå har han jo gått på to sviende nederlag både i denne saken og i Obiora-saken. At han ikke er så stor at han kan be om unnskyldning når det viser seg at han har tatt feil, er ikke så forbausende. Han er og blir en tragedie-profittør av verste sort. Veldig godt skrevet, og jeg er enig med deg i alt du har sagt i tråden så langt!
mysan Skrevet 27. desember 2007 #50 Skrevet 27. desember 2007 Men en annen ting som jeg ikke skjønner..... Her i høst, på Robinson på tv3, ble en samisk dame kalt bl.a. "satans samekjærring". Hvor ble det av oppropene og demonstrasjonstogene mot rasisme da?? Hørte ingenting jeg... Ikke jeg heller. Mulig det ble noe, som en eller annen påpekte her, men det ville antakelig blitt mer om hun var fra Afrika enn Alta. Ellers, etter å ha lest litt frem og tilbake om denne saken, så heller jeg mer til at de tok ham for å være rusmisbruker og at det var et større problem for dem enn at han var mørk. Jeg har selv en datter som har blitt møtt av både politiet og ambulansepersonell på mindre hyggelige måter fordi hun har vært ruset. Rusmisbrukerne står atskillig lavere på stigen for respekt enn de mørkhudete, tro meg, men at disse jages rundt i byen, legges i bakken og dyttes hit og dit, er det ikke mange som bryr seg om.
talin Skrevet 1. januar 2008 #51 Skrevet 1. januar 2008 Så vi deler nå ut prisen til løgnere. Løgn fordi han kom til skade for å måtte late vannet. Pen måte å si at han pisset på folk.
mysan Skrevet 1. januar 2008 #52 Skrevet 1. januar 2008 At man plutselig tisser når man er så skadet som han var der og da, er faktisk ikke veldig rart, og det i seg selv burde tent en varsellampe hos ambullansepersonellet, ikke gitt en reaksjon som det de kom med. Problemet deres var at de trodde han var en narkis, og dem bryr man seg ikke mye om. Ja, man gir dem Naloxon hvis det dreier seg om overdose, ellers gjør man så lite man kan.
talin Skrevet 1. januar 2008 #53 Skrevet 1. januar 2008 At man plutselig tisser når man er så skadet som han var der og da, er faktisk ikke veldig rart, og det i seg selv burde tent en varsellampe hos ambullansepersonellet, ikke gitt en reaksjon som det de kom med. Det er en stor forskjell på å late vanne og å åpne smekke å begynne å pisse på folk. Så når folk begynner å pisse på deg så er det en meget forståelig reaksjon å kalle individet for en gris.
mysan Skrevet 1. januar 2008 #54 Skrevet 1. januar 2008 Var du der, så du så at det var sånn det foregikk? Uansett vil jeg si at det kan forklares med at fyren var alvorlig skadet. Brudd på hjerneskallen er ikke akkurat et skrubbsår... Skal man kalle folk for jævla svin om de tisser på seg i søvne også? De er jo ikke akkurat bevisst.
Kamikatze Skrevet 1. januar 2008 #55 Skrevet 1. januar 2008 (endret) (...)Skal man kalle folk for jævla svin om de tisser på seg i søvne også? De er jo ikke akkurat bevisst. Det er forskjell mellom ufrivillig vannlating, som følge av manglende motorikk, og det å åpne smekken for å pisse på folk som skal hjelpe deg. Å utbryte:"svin" idet man føler noe varmt og vått oppetter foten, når man oppdager hva som forårsaker det, er en impulsreaksjon. En naturlig reaksjon som Kohinoor blåser helt ut av proposjoner. Vanlige mennesker ville sannsynligvis brukt mye sterkere uttrykk. Ikke rart at ambulansepersonell kan bli frustrert der og da, når de kommer for å hjelpe en mann som "er bevisstløs", og opplever en som tilsynelatende er oppegående nok til å jakte på dem med vannstrålen. Det er sikkert ikke første gangen ambulansefolk har sett blodige mennesker, som har fått på trynet på grunn av irriterende oppførsel under rus. Og jeg kan ikke bebreide dem for at de sammenligner denne sitiasjonen med alle de liknende de har vært i, der det dreide seg om rus, behovet var en plasterlapp, mens ønsket var morfinet bak i sykebilen. At det ble begått en vurderingsfeil fra ambulansepersonellets side, er hevet over en hver tvil. De er mennesker, ikke guder. Heller ikke neurokirurgiske eksperter. En feilvurdering av situasjonen, ikke rasisme. Om et mannfolk hadde åpnet smekken og pisset etter meg, hadde nok mine kraftsalver fremmanet store krigstyper i løssalgstabloidene. Det gjør meg ikke til rasist. Selv om jeg hadde brukt hele vokabularets fargespekter i affekt. På meg virker det merkelig at det er ambulansefolka som blir utropt til de store skurkene her. Hvorfor legger hun sånn vekt på hjelpernes feil? Hva med de som slo ham ned, i første omgang? Var ikke de rasistisk nok, for henne? Er det bare meg som finner denne skjeivfokuseringen litt snål, og dermed sitter igjen med en følelse av at dama er av den sorten forutinntatt bråsinte, som kan hoppe i strupen på meg, fordi jeg nå brukte ordet "sorten", istedenfor "typen"? I sum synes jeg ikke man bør hedres for å være forutinntatt og rope rasisme der det ikke finns noen. Spesielt hvis det tar fokus bort fra der hvor den virkelig finns. Rettet: stavefeil Endret 1. januar 2008 av Kamikatze
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2008 #56 Skrevet 1. januar 2008 Var du der, så du så at det var sånn det foregikk? Veldig dårlig debatteknikk Mysan. Vedkommende var nok ikke der, da hadde det nok vært informert om i svaret. Situasjonen har vært forklart i media tidligere. Les deg litt opp på saken, så vil du kanskje få med deg den infoen. Uansett vil jeg si at det kan forklares med at fyren var alvorlig skadet. Det er ikke tvil om at fyren var hardt skadet, men heldigvis ikke så alvorlig at det ser ut som at han får varige men. Skadeomfanget vet vi i ettertid. Ingen kunne vite det da ambulansepersonalet kom med sin spontanreaksjon da situasjonen oppstod. Ambulansepersonellet er også mennesker (tro det eller ei), de er til og med mennsker som feiler (tro det eller ei). Husker jeg ikke helt feil, er du snar til å tilgi mennesker rundt deg som begår feil på feil, men ukjente mennesker skal visst være feilfri..eller? Skal man kalle folk for jævla svin om de tisser på seg i søvne også? Du har noen merkelige eksempler. Hva har dette med saken å gjøre? Absolutt ingenting. Antageligvis forsøker du å få frem at vedkommende ikke var bevisst sin handling og at ambulansepersonellet burde ta hensyn til dette, men hvordan kunne ambulansepersonellet vite det utfra hvordan han agerte på åstedet. De er jo ikke akkurat bevisst. Og igjen - når et menneske reiser seg opp, går noen skritt, drar ned buskesmekken og tisser - er da den første reaksjonen man har at dette er et menneske som ikke er bevisst?
mysan Skrevet 1. januar 2008 #57 Skrevet 1. januar 2008 Jeg skjønner hva dere sier, men jeg kan ikke si jeg husker å ha lest noe sted at han var oppreist, dro ned smekken og tisset på ambulansefolket. Sist jeg leste noe om saken stod det at han tisset på seg...
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2008 #58 Skrevet 1. januar 2008 Jeg skjønner hva dere sier, men jeg kan ikke si jeg husker å ha lest noe sted at han var oppreist, dro ned smekken og tisset på ambulansefolket. Sist jeg leste noe om saken stod det at han tisset på seg... Hvis man skal bli tatt seriøst i diskusjoner, bør man være informert.
mysan Skrevet 2. januar 2008 #59 Skrevet 2. januar 2008 Sant nok, men jeg har altså lest om saken, men at han lå nede, at ambulansefolket prøvde å få ham på bena og at han tisset på seg. Hvis forklaringen er endret i senere tid, har jeg ikke lest det. Noen andre som kan bekrefte at han faktisk åpnet smekken, dro frem snoppen og tisset på dem? Link til artikkel f.eks.?
Gjest Wolfmoon Skrevet 2. januar 2008 #60 Skrevet 2. januar 2008 Såvidt jeg husker så reiste han seg opp og dro ned buksa og tisset ja, men da hadde han alt tisset på seg. Sykepleiere på stedet informerte imidlertid om at han hadde slått hodet, og at han virket utenfor. Man kan si hva man vil om urineringen, jeg mener at det bør behandles som et symptom, men ifølge vitner var det første ambulansepersonalet sa da de kom til stedet "Bare la han ligge der å sprelle, det gjør ingenting det". Kommentaren var rettet til en sykepleier som prøvde å informere ambulansepersonalet om hva som hadde skjedd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå