Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Velfjortjent! Hun stod på for alle som blir urettferdig behandlet! Hun stod fram å kjempet for sin mann som faktisk lå for døden!

Så den norske jenten som ledd nøyaktig samme skjebnen som mannen hennes ble rettferdig behandlet? Hele denne saken er viser hvordan utrykket rasist er blidt ødelagt at disse såkalte antirasistene.

Altså en gjeng individer og grupper som er med på å ødellege for relasjonene i mellom norske og nye norske individer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tråden er ryddet.

Lillebøll-mod

Så å påpeke at rasisme kan gå begge veier er ikke tillat?

Skrevet

Og jeg lot meg begeistre av Kenneth Lysell som var en av de to som kjørte bak den bilen som ble rammet av en veibombe i Afghanistan.

Han stod frem på tv for noen dager siden, og jeg må tillate meg å su at jeg opplevde ham som svært reflektert med et stort samfunnsengasjement.

Men er så mange som har fortjent årets navn, mennesker som har stått på for andre uten tanke for seg selv eller sine nærmeste.

Skrevet
Velfjortjent! Hun stod på for alle som blir urettferdig behandlet! Hun stod fram å kjempet for sin mann som faktisk lå for døden!

Hun var standhaftig og sterk!

Jeg er helt enig i at tildelingen var rettmessig fortjent.

Det er flott at noen tar til orde mot de rasistiske holdninger som regjerer i store deler av det norske samfunnet og som hindrer nordmenn med ikkeeuropeisk bakgrunn å kunne leve i landet på lik linje med de som har norske forfedre.

Det er viktig at noen opponerer når politi og helsevesen opptrer rasistisk. Det er klart etter denne og andre saker som Obiorasaken, at det norske rettsvesenet ikke gir innvandrerne den beskyttelse de har krav på. Samtidig er det åpenbart at Spesialenheten for politisaker er uegnet til sin oppgave, da alt for mange i etaten har bindinger til politiet fra tidligere.

At 88,5% av politifolk har opplevd beskyldninger om rasisme mens kun et ørlite mindretall av disse beskyldningene erkjennes av politifolkene som rettmessige, viser med all ønskelig tydelighet at rasistiske holdninger er alminnelig i politiet, men at de ikke klarer å innse dette selv.

Det er viktig å få kartlagt om dette er tilfelle i like stor grad i helsevesenet. Episoden fra Sofienbergparken tyder på at holdningene slett ikke er bedre der. En må derfor anmode om at all rasistisk ytring, spesielt fra offentlighetspersoner, anmeldes slik at holdningene bringes frem i lyset og de skyldige straffes. Ofre for rasisme i helsevesenet må få rett til pasientskadeerstatning fra NPE, da rasisme her kan lede til både fysiske og psykiske skader.

Skrevet

Så igjen ser vi hvordan disse såkalte anti rasistene igjen og igjen terper om rasisme bare det skjer noe med personer av ikke hvit opprinnelse. Men så lenge det samme skjer med personer av hvit opprinnelse så er de stumme som østers; en kan virkelig lure på hvem som er de virkelige rasistene.

For tross alt hvis de mener at det er galt at en persone ikke får lege behandling så må de også reagere når personer av hvit opprinnelse blir nektet lege behandlig. Noe som de ikke gjorde da en hvit jente ble overlatt til seg selv av ambulanse personalet; igjen en kan virkelig lure på hvem rasistene er.

Skrevet
Så igjen ser vi hvordan disse såkalte anti rasistene igjen og igjen terper om rasisme bare det skjer noe med personer av ikke hvit opprinnelse. Men så lenge det samme skjer med personer av hvit opprinnelse så er de stumme som østers; en kan virkelig lure på hvem som er de virkelige rasistene.

For tross alt hvis de mener at det er galt at en persone ikke får lege behandling så må de også reagere når personer av hvit opprinnelse blir nektet lege behandlig. Noe som de ikke gjorde da en hvit jente ble overlatt til seg selv av ambulanse personalet; igjen en kan virkelig lure på hvem rasistene er.

Dette var IKKE rasisme!!!!!!!!

I raporten sto det at det var rasistiske overtoner..

Dei som var der er ikke rasister... beklager men det er sannheten...

ja dei handla feil, men det var ikke pga rasisme...

Slike ting har hendt med hvite også...

Feil skjer... og tro meg... dei har virkelig måtta betalt for det...

Finnes så mange fantastiske mennesker i dette landet som hadde fortjent denne prisen i stede for kohinor...

Det MÅ det vere lov å mene... og det fult lov å vere uenig med meg..

Skrevet

Saken i Sofienbergparken er satt sammen så merkelig.

Etter hva jeg husker, så var årsaken til at ambulansepersonellet begynte å reagere negativt, at den som var slått ned reiste seg opp og gikk bort til ambulansen og pisset på den. Han oppførte seg med andre ord provoserende, og da bør man forstå at det kom en reaksjon fra ambulansepersonellet.

Jeg sier ikke at en sånn opptreden forsvarer rasisme, men jeg sier at saken blir rimelig feil fremstilt.

Jeg synes tildelingen av prisen er helt feil, og håper andre medieorgan har integritet nok til å foreta andre valg.

Prisvinneren brukte til og med saken for å promotere seg selv som artist, og det STINKER det av lang vei.

Skrevet

Den damen der får i alle fall ikke min respekt. Hun burde nesten vært beskyttet mot sin egen dumhet.

Skrevet
Den damen der får i alle fall ikke min respekt. Hun burde nesten vært beskyttet mot sin egen dumhet.

:jepp: Så enig så enig...

Skrevet

Hadde noe tilsvarende skjedd mot en jøde hadde det utvilsomt blitt beskrevet som jødehets. Sannsynligvis hadde Israels ambasade forlangt mediadekning og krevd at kongen gikk ut og ba om unskyldning samtidig som de ville påstått at det er terrorisetr som får gå fritt i Norge.

Denne damen åpnet for innsyn i hvordan ambulansetjenesten håndterer enkelte individer. Hun fikk også ledelsen ved Ullevål Sykehus til å gjøre en intern granskning. Og hun fikk politikere til å se med nye øyne på hvordan enkelte grupper blir behandlet. Også Politiet gikk gjennom sine rutiner.

Jeg synes uhun fortjener denne oppmerksomheten.

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Jeg synes det er merkelig at så mange hvite nordmenn benekter at det finnes noen som helst form for rasisme f.eks. i Politiet, mens såpass mange med utenlandsk bakgrunn/utseende opplever at det faktisk er det.

Nå sier ikke jeg at dette er en institusjonell rasisme styrt fra høyeste hold i Politiet, men jeg utelukker ikke at det er rasister på gatenivå i Politiet. Noe jeg synes er skremmende fordi politiet jo nettopp er ment å hjelpe alle. Uansett situasjon, hudfarge, legning etc.

Nå sier jeg heller ikke at politiet var rasistiske i Sofienbergsaken, kanskje de bare var for dårlig til å innformere om at de faktisk hadde bestilt en bil, eller at dette ble borte i kaoset. Allikevel synes jeg ikke det er merkelig at mange av de som faktisk opplever rasisme til vanlig lettere stempler ting som rasistisk enn oss andre.

Forøvrig er jeg enig i innlegget til Far til to.

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Men en annen ting som jeg ikke skjønner..... Her i høst, på Robinson på tv3, ble en samisk dame kalt bl.a. "satans samekjærring". Hvor ble det av oppropene og demonstrasjonstogene mot rasisme da?? Hørte ingenting jeg...

Skrevet
Ja nemlig... hun har sørget for at ALLE dei flotte menneskene som jobber i poleti, ambulanse og generelt i helsevesene blir fremstilt som rasister...

Man skal være bra enkel/sneverfor å oppfatte dette slik. Det du skriver er vel heller et bevis på at det var på sin plass at saken ble satt fokus på.

Skrevet (endret)

At ambulansen kom og dro igjen uten å ta hen med på legevakta?

At de kalte den skadde mannen for en gris ?

At de undersøkte mannen veldig dårlig (om de i det hele tatt undersøkte han) ?

Eller er det Legevakta og Ullevål Sykehus sin egen granskning som ikke gir riktig bilde av det som skjedde ?

Kansje det er video opptakene som er manipulert ?

Fint om du kunne gi en bedre beskrivelse av hva som du mener var løgner.

Endret av lillebøll
Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)
Men en annen ting som jeg ikke skjønner..... Her i høst, på Robinson på tv3, ble en samisk dame kalt bl.a. "satans samekjærring". Hvor ble det av oppropene og demonstrasjonstogene mot rasisme da?? Hørte ingenting jeg...

Dette har da vært oppe til diskusjon!? Jeg har hørt om episoden og mange reaksjoner rundt det jeg, og jeg har aldri sett en episode av Robinson engang.

Og til dere som mener at hun brukte episoden til å promotere cd'n sin, så skjønner jeg at vi er på to forskjellige planeter når det gjelder tiltro til mennesker. Og jeg tror ikke vi noen gang kommer til å bli enige i akkurat denne saken. Herregud, mannen hennes var livstruende skadet og dere mener hun bruker tida på å tenke ut muligheter for å promotere cd'n sin?

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Ingen har benektet at det ble gjort en medisinsk feilvurdering. Dessverre skjer det noen ganger. Hodeskader kan utvikle seg gradvis og symptomer kan mangle på et tidlig tidspunkt. Etnisk norske med hodeskader har også blitt feilvurdert og avvist av helsepersonell. Kohinoors sak var basert på at hennes samboer ble utsatt for rasisme. Etterfoskningen har ikke påvist rasisme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...