Mann35 Skrevet 23. desember 2007 #1 Skrevet 23. desember 2007 Er det fordi hun ropte rasisme i Sofienbergparken og tidsskriftet føler at vi andre må gi henne et "plaster" på såret? Ambulansefolkene gjorde ikke jobben sin, men var det en rasistisk bakgrunn for det? Politimennene som var på stedet ble også kalt rasister og anmeldt for tjenesteforsømmelse, men frikjent. Jeg skjønner ikke at det å rope rasisme i tide og utide skal gjøre at folk fortjener å kalles "årets nordmann"?
Gjest Knikk Skrevet 23. desember 2007 #2 Skrevet 23. desember 2007 Eh.. Er vel kanskje det at hun ikke brautet i vilden sky om rasisme, men la saken frem på en veldig saklig måte som gjør at hun fortjener prisen. Til å være i den situasjonen hun var, så forholdt hun seg veldig rolig og profesjonelt.
Gjest Gjest Skrevet 23. desember 2007 #3 Skrevet 23. desember 2007 Klart hun var i en vanskelig situasjon. Sikkert ikke lett å forholde seg saklig og rolig i en slik situasjon. Det klarte hun heller ikke. I ettertid har det kommet frem at hennes anklager ikke var riktige. Det burde både hun og media tatt konsekvensen av. Synes det er pinlig at hun ikke har beklaget sine uriktige anklager om rasisme.
Gjest Gjest_tulla_* Skrevet 23. desember 2007 #4 Skrevet 23. desember 2007 Jeg synest denne kåringen er helt tåpelig... Jeg har ikke sansen for hvordan hun har brukt denne saken til å bli en rasisme sak. Jeg synest hun ikke fortjener tittelen årets nordmann... Denne saken har en helt annen side en det som har kommet frem i media. Bare så synd vi alle ikke får vite alt.. Jeg sier bare en ting... IKKE tro på alt som blir skreve og sagt...
Mini_me Skrevet 23. desember 2007 #5 Skrevet 23. desember 2007 Hun sang da veldig fint på TV i kveld!
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2007 #6 Skrevet 24. desember 2007 Jeg synest denne kåringen er helt tåpelig... Jeg har ikke sansen for hvordan hun har brukt denne saken til å bli en rasisme sak. Jeg synest hun ikke fortjener tittelen årets nordmann... Denne saken har en helt annen side en det som har kommet frem i media. Bare så synd vi alle ikke får vite alt.. Jeg sier bare en ting... IKKE tro på alt som blir skreve og sagt... Jeg likte heller ikke denne kåringen. Kan ikke helt forstå hva som har gjort henne fortjent til prisen som ÅRETS nordmann. Husker jeg feil, eller var det høy promo-aktivitet rundt karrieren hennes etter hendelsen i Sofienbergparken?
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2007 #7 Skrevet 24. desember 2007 Hva er det som er skrevet og sagt som ikke stemmer med virkeligheten?
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2007 #8 Skrevet 24. desember 2007 http://www.spesialenheten.no/docs/070456-anonymisert.pdf http://www.nrk.no/contentfile/file/1.4019921!469845.pdf
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 24. desember 2007 #9 Skrevet 24. desember 2007 Jeg tror dessverre anmeldelsen bare er en av mange faktor som fører til enda større avstand mellom "minoritetsgrupper" og "ola donk". Jeg syns ikke noe om at hun er kåret til årets normann. Hun har bare ført ulike grupper enda mer fra hverandre.
Gjest Wolfmoon Skrevet 24. desember 2007 #11 Skrevet 24. desember 2007 Jeg tror dessverre anmeldelsen bare er en av mange faktor som fører til enda større avstand mellom "minoritetsgrupper" og "ola donk". Jeg syns ikke noe om at hun er kåret til årets normann. Hun har bare ført ulike grupper enda mer fra hverandre. Lenger fra hverandre? Mange innvandrergrupper har følt seg veldig langt vekk fra nordmenn veldig lenge. Mange nordmenn lever derimot fortsatt i uvitenhet om all hverdagsrasismen som foregår. Nå ble det vel også konkludert i rapporten fra sykehuset at ambulansepersonalets handlinger hadde rasistiske undertoner såvidt jeg husker. Hadde det vært greit at denne saken ikke ble undersøkt og tatt opp i media overhodet, når dette ble konklusjonen?
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2007 #12 Skrevet 24. desember 2007 Jante, jante... Jante? Hvorfor det? Fordi vi synes det er litt merkelig at det triste hun og samboeren skal rettferdiggjøre at hun ble kåret til ÅRETS nordmann? Leit det de opplevde, og veldig fint at det går så mye bedre med samboeren, MEN det er mange som fortjener tittelen langt mer enn henne. Dette har ikke noe med Janteloven å gjøre *Mim', og du er fornuftig nok til å forstå det. Du må ha forspist det på krumkaker. God jul.
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2007 #13 Skrevet 24. desember 2007 Nå ble det vel også konkludert i rapporten fra sykehuset at ambulansepersonalets handlinger hadde rasistiske undertoner såvidt jeg husker. Hadde det vært greit at denne saken ikke ble undersøkt og tatt opp i media overhodet, når dette ble konklusjonen? Politiet ble frikjent. Saken med amblansepersonellet er ennå ikke avsluttet. Helsetilsynet i Oslo og Akershus uttalte at ambulansepersonellets uttalelser kan forstås med rasistiske overtoner. Det ble ikke konkludert i rapporten at ambulansepersonellets handlinger hadde rasistiske undertoner/overtoner.
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2007 #14 Skrevet 24. desember 2007 Ordene som kunne forstås med rasistiske overtoner var: "din jævla gris". Dette ble sagt fordi han urinerte på skoen og buksa til en av ambulansefolkene. Utsagnet må ikke tas ut av sammenhengen. Man skal selvsagt ALDRI si noe slikt til en pasient. Man skal tåle å bli urinert på. Men er dette rasistisk?
talin Skrevet 24. desember 2007 #15 Skrevet 24. desember 2007 Men er dette rasistisk? Selvsagt, da hørt med ørene til de såkalte antirasistene, er alt som blir sagt av etniske nordmenn rasistisk.
Gjest Nei til rasisme Skrevet 24. desember 2007 #16 Skrevet 24. desember 2007 Ingen har lov til å si "din jævla gris" til en mørkhudet. Dette kan vi ikke godta i her i landet. Jeg syns hun har gjort en fantastisk jobb, og jeg tror dette er et viktig bidrag til å stoppe hverdagsrasismen. Det politi- og ambulansesvina har gjort er en skam for nasjonen.
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2007 #17 Skrevet 24. desember 2007 Ingen har lov til å si "din jævla gris" til en mørkhudet. Enig i at slik språkbruk ikke skal forekomme. Men er det verre å si "din jævla gris" til en mørkhudet som står og urinerer på deg enn til en lyshudet som står og urinerer på deg? De feilvurderte situasjonen og trodde han gjorde det med vilje fordi han var ruset. Jeg mener det var rett å fokusere å språkbruken til ambulansepersonellet og på feilvurderingen. Men jeg mener at dette ikke er en rasismesak. Jeg hadde hatt mer respekt for Kohinoor hvis hun kjempet en sak for alle som blir utsatt for vold og for alle som blir feilvurdert av helsepersonell. Hun kunne kjempet for bedre rutiner og mer ressurser til helse og politi istedet for å anklage hjelperne for rasisme. Dessverre fikk hun med seg både politikere og media i sin svertekampanje mot offentlige ansatte i politi og helsevesen. Jeg er enig med en over her i at denne saken og Kohinoors rasismeanklager har bygget flere murer enn broer.
Jalp Skrevet 24. desember 2007 #18 Skrevet 24. desember 2007 Var det ikke Ny Tid som hadde foretatt denne kåringen da? Ny Tid er et venstreradikalt tidsskrift. Jeg synes ikke denne kåringen er riktig. Jeg har forståelse for at hun har vært og er i en vanskelig situasjon, men hun har samtidig beskyldt politifolk for å være rasister, noe som grundig er tilbakevist. Altså er påstndene grunnløse, og jeg synes hun burte være stor nok til å be om unnskyldning for dette, nå i ettertid. Nå var det jo for øvrig mange,- også her inne på dette forumet, som enkelt og greit konkluderte med at politifolkene hadde opptrådt rasistsk i denne situasjonen. Helt grunnløst, og ingen av dem har vært såpass at de har kunnet innrømme at de hadde tatt feil. Realiteten er beklageligvis at politifolk svært ofte blir kallt rasister. Helt uten grunn. Det er en form for rasisme det også, og i mine øyne er derfor Kohinoor en av dem som bør ta et oppgjør med egne fordommer. Advokat Raja, som anmeldte disse to tjenestemennene er selvfølgelig helt usynlig og borte vekk fra denne saken. Nå har han jo gått på to sviende nederlag både i denne saken og i Obiora-saken. At han ikke er så stor at han kan be om unnskyldning når det viser seg at han har tatt feil, er ikke så forbausende. Han er og blir en tragedie-profittør av verste sort.
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2007 #19 Skrevet 24. desember 2007 Enig i at slik språkbruk ikke skal forekomme. Men er det verre å si "din jævla gris" til en mørkhudet som står og urinerer på deg enn til en lyshudet som står og urinerer på deg? De feilvurderte situasjonen og trodde han gjorde det med vilje fordi han var ruset. Jeg mener det var rett å fokusere å språkbruken til ambulansepersonellet og på feilvurderingen. Men jeg mener at dette ikke er en rasismesak. Jeg hadde hatt mer respekt for Kohinoor hvis hun kjempet en sak for alle som blir utsatt for vold og for alle som blir feilvurdert av helsepersonell. Hun kunne kjempet for bedre rutiner og mer ressurser til helse og politi istedet for å anklage hjelperne for rasisme. Dessverre fikk hun med seg både politikere og media i sin svertekampanje mot offentlige ansatte i politi og helsevesen. Jeg er enig med en over her i at denne saken og Kohinoors rasismeanklager har bygget flere murer enn broer. Ja nemlig... hun har sørget for at ALLE dei flotte menneskene som jobber i poleti, ambulanse og generelt i helsevesene blir fremstilt som rasister... At hun fikk denne saken til å bli en rasisme sak har gjort hverdagen til alle dei ambulanse folka mye tøffere. Dei har fått en helt jævlig hverdag til tider og jeg frykter at om dette blir verre så er det snart ingen som vil jobbe innen desse områdene lengre. Jeg synest ikke det er noe morro å vite at dei jeg kjenner som jobber innen politi og ambulanse har fått en mye farligere hverdag... Dei har blitt trua flere ganger etter denne saken... og slikt er tøft... Derfor mener jeg at hun IKKE fortjener denne tittelen... jeg har ingen respekt for henne i det hele tatt... Og det må det vere lov å si... uten at man skal bli stempla av andre fordi.. Jeg kunna brukt mange andre utrykk for å utrykke min irritasjon over denne kåringen, men det velger jeg å la vere... for om jeg gjør blir jeg stempla rasist... Jeg er bare en realist....
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2007 #20 Skrevet 24. desember 2007 Velfjortjent! Hun stod på for alle som blir urettferdig behandlet! Hun stod fram å kjempet for sin mann som faktisk lå for døden! Hun var standhaftig og sterk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå