Gjest Mzfire Skrevet 20. april 2003 #1 Skrevet 20. april 2003 Jeg har alltid vært glad i sukker. :D Kan huske jeg spiste godis fra jeg var 3 år. Siden det har jeg alltid spist masse godt. Som følge av det har jeg også vært lubben under oppveksten min. Spiste sjokolade og godt når jeg ville. En skulle jo tro at en blir lei, ikke sant? Men nei da. Har heller aldri klart å spare godis. Blitt spist opp med en gang. Nå som jeg er voksen er jeg fortsatt like avhengi av sukker. Det gir meg en rus og energi. Jeg trøster meg med det. Men nå vil jeg slutte med å spise godis. Har sagt at jeg skal slutte flere ganger, men har ikke klart det. Prøvde å ta kron tabletter, men jeg syns ikke de funka jeg. Har klart å holde meg unna da jeg begynte å slanke meg etter jul. Men da måtte jeg kutte ut all sukker. Ikke brus en gang. Da gikk det. Men av gammel vane spiste jeg godis på lørdag fordet, enda jeg egentlig ikke ville ha. Nå har det sklidd ut igjen. Og nå sitter jeg her og tenker at nå får jeg jaggu meg kutte ut og skjerpe meg. Tror jeg vil klare det. Men hva annet skal en kose seg med? :o
be happy! Skrevet 20. april 2003 #2 Skrevet 20. april 2003 vi trenger alle sukker, men i moderate mengder. da jeg var liten, spiste jeg vel mer snop enn mat.....men nå er jeg faktisk blitt lei snop, jeg kan gjerne kjøpe et kilo smågodt, men når jeg kommer hjem og setter meg i sofaen og skal begynne å spise har jeg virkelig ikke lyst på! det du kan prøve er å spise en banan, eller kjeks eller noe annet når du har lyst på sjokolade eller annet snop. lykke til
Gjest Kira Skrevet 20. april 2003 #3 Skrevet 20. april 2003 Sukker, ja. Huff - blir ofte for mye. Men én ting skal jeg ha! Jeg ville ikke spise sukkerbiter som lita! :D
RoadQueen Skrevet 20. april 2003 #4 Skrevet 20. april 2003 Jeg har alltid vært glad i og spist mye snop. Et par tre sjokoladeplater var vekk på et lite øyeblikk. Spiste sjokolade hver eneste dag; sjokoholiker... Jeg har heldigvis et aktivt yrke og fritid så vekten har ikke vært så veldig plaget av denne manien, men i januar bestemte jeg meg for at nå var det nok. Og det var det. Har skeiet ut med ca 1 - 2 sjokoladeplater i måneden. Og det går helt fint. Nå har jeg ikke lyst på sjokolade lenger i vesentlig grad. Kan spise et par tre biter av en plate og spare resten til en annen dag noe som var utopisk før jeg bestemate meg for å slutte å spise sjokolade. Det går an - for min del er det et spørsmål om å ta beslutningen og være sta nok til å holde den. Og jeg er sta - spør bare min kjære; stakkars...
Gjest Vega Skrevet 20. april 2003 #5 Skrevet 20. april 2003 Har kanskje par gode tips. Sjokolade ved databordet el. på stuebordet gjør jo at man hele tiden tar seg en liten bit... hvem kjenner ikke til det. Nå er jeg i den situasjonen at jeg kan ha sjokolade i skapet - uten å bli fristet med det første, men kommer det først på bordet, er det gjort. Men lysten på noe godt - søtt - kommer jo i blant. Og jeg synes ikke man skal være for streng. Selv kjøper jeg inn iskrem på boks - da må jeg gå i fryseren, ha det i en skål, sette boksen tilbake, skylle av is-skjeen etterpå - og det krever mye mer av meg igjen - om jeg får lyst på mer. Da gidder jeg som regel ikke, og lysten går over. Dessuten må jeg spise med skje - så jeg kan ikke f.eks. sitte på KG og taste... Iskrem med bananbiter og et dryss kanel kan erstatte f.eks lunsjen i helga... Tar en passe porsjon med is, to kuler kanskje, ikke mye - ikke lite. (midt i mellom kaller jeg det...) Sjokolade er jo himmelsk - kjøper det i blant og ikke så digre plater. Sambo spiser heldigvis opp mesteparten... (ellers måtte jeg kjøpt inn enda mindre) Men pærer, klementiner, bananer, druer, jorbbær (uten fløte og sukker er aller best ... den rene smaken jo!) er fine alternativer i det daglige. Et glass saft, juice eller varm sjokolade til brødskiva er jo ok (av og til) - Drikker helst solbærsirup, men også blåbærsaft med isbiter i. (Slike sirup-safter har mest sukker) Har merket at f.eks cola og sjokolade er slikt man får lyst på dagen etter, nærmest som en abstinens som sitter i ... så prøv å erstatt dette med noe annet. Abstinenser får man i alle fall ikke av å ta en bolle (som kan erstatte et måltid med par skiver brød innimellom).
Gjest Cruella Skrevet 20. april 2003 #6 Skrevet 20. april 2003 Jeg vet ikke hva som er normalt, jeg. Da jeg vokste opp, fikk jeg minimalt med sukkertøy, kun litt på lørdager. Det har resultert i at jeg ikke får nok i dag. Å bli avhengig av sukkertøy er det enkleste i verden. Jeg tror selv jeg elsker sjokolade i dag, fordi jeg fikk lite av det som liten. L-B
Gjest Vega Skrevet 20. april 2003 #7 Skrevet 20. april 2003 Jeg vet ikke hva som er normalt, jeg. Da jeg vokste opp, fikk jeg minimalt med sukkertøy, kun litt på lørdager. Det har resultert i at jeg ikke får nok i dag. Å bli avhengig av sukkertøy er det enkleste i verden. Jeg tror selv jeg elsker sjokolade i dag, fordi jeg fikk lite av det som liten. L-B Fikk selv godteri bare en gang i uka. Men det fulgte med dessert på søndagen og gjerne kaker sånn ellers. Er ikke blitt hekta. Jeg blir lei søtt om jeg spiser det litt for ofte. Men føler innimellom et sug etter noe søtsaker, er fysen som jeg kaller det. Det går over - den følelsen av at man må ha. Den varer ikke så lenge - tjue minutter har jeg lest. Så finn på noe annet hvis du vil kutte ned på det søte, puss tennene f.eks. eller ta en dusj. Eller et eller annet...
Lula Skrevet 22. april 2003 #8 Skrevet 22. april 2003 Kan vel ikke akkurat si at jeg er avhengig av sukker, nei. -Jeg har ALDRI sukker i kaffe eller te. Synes det er vondt :-? -Vi har aldri dessert etter middag hjemme (unntak når vi har gjester, men ikke alltid da heller) -Drikker svært sjelden brus. Synes det er alt for søtt. -Drikker svært sjelden juice (mye sukker i det også) -Spiser lite snop. -Kaker er ikke helt "min greie" så det er det ikke noe problem å holde seg unna. Spiser det Kun hvis jeg får det servert i bursdager ol., og da kun et lite stykke. Jeg er sikkert heldig, som ikke er så glad i søtt, jeg da :-) Samboeren min er veldig glad i sjokolade, da Så når han kjøper, blir det jo litt på meg og da Men helst helt mørk sjokkis!!! Jeg er enig i rådene de andre gir her: -IKKE fall for fristelsen til å kjøpe sjokolade, brus eller snop. Mye enklere å holde seg unna når du ikke har godis i huset. -Kjøp frukt og spis dette når du blir godtesyk. -Prøv å redusere bruk av sukker i kaffe og te. Trapp ned mengden. Tilslutt drikker du uten og synes at det er MYE bedre :-)
Gjest søta Skrevet 22. april 2003 #9 Skrevet 22. april 2003 Jeg er også veldig avhengig av sukker. MÅ ha godteri hver dag, har jeg ikke godteri, lager jeg meg søøøt kakao eller eggedosis!! Heldigvis har jeg god forbrenning, så jeg blir ikke tykk av det. Ellers spiser jeg stort sett usunt, det er det jeg vil gjøre noe med. Men problemet er; Jeg liker ikke sunn mat! Ikke salat, ikke grønnsaker.... Velvel, det er ikke for ingenting at russenavnet mitt var "Søtsaka"!
aline Skrevet 22. april 2003 #10 Skrevet 22. april 2003 Jeg har spist minst!! en sjokolade hver dag siden jeg fikk lommepenger som jeg kunne bruke som jeg selv ønsket! (altså sånn i 12-14årsalderen ca, husker ikke heeelt) Føler nok at jeg er rimelig sukkeravhengig ja, men mengden jeg er avhengig av varierer veldig etter hva jeg venner meg selv til. Har lest at dersom man i en periode spiser mye godteri så venner man kroppen til ett høyt sukkerinntak, høyt blodsukkernivå, noe som gjør at kroppen vil "skrike etter" mer dersom ikke dette blir holdt ved like. Dette skal kunne reguleres ved å senke mengden sukker en inntar gradvis. Det blir litt som å slutte å røyke, man trapper sakte ned for å gradvis tilvenne kroppen ett lavere forbruk en det er vant til. Jeg kommer aldri til å ville kutte ut sjokolade/ sukker, men etter å ha vært sykemeldt i en måneds tid så har sukkernivået steget betraktelig!! Så nå er jeg på nedtrappingskur!! :D Prøver å holde meg helt uten så lenge jeg klarer, og prøver andre ting en ren sjokolade når jeg ikke klarer å holde ut uten lenger. (mandler, sukkererter, kiwi, banan etc etc.) (Mandler er det som foreløpig har funket best, og selv om det er fett i det så skal det visst være bra fett, så da gumler jeg mandler når jeg blir for ille... så lenge det fungerer) Etter noen dager med mandler og andre søtsaker en sjokolade og rent godte-sukker så pleier det å ha stabilisert seg ned slik at jeg ikke MÅ HA par tre sjokolader hver dag!! (skal liksom forberede bikinisesongen her så..) Fant kjapt ut at trening også tar vekk den verste sukkerhungeren! Tro det eller ei!! Og jeg er innbarka sjokoholiker!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå