Gjest Kvinne48 Skrevet 22. desember 2007 #1 Skrevet 22. desember 2007 Min sønn gifter seg om noen måneder, og det har vært nokså mye fram og tilbake om hvor vi som skilte foreldre skal plasseres. Situasjon: Min eksmann har ny samboer, men de er ikke gifte. Jeg er for tiden singel. Vi som foreldre har ikke hatt særlig kontakt med hverandre etter vi ble skilt for 3 år siden, men jeg har sagt at jeg ikke har problemer med at vi sitter ved siden av hverandre. Jeg vet ikke hvordan han ser på dette. Siste forslag fra bruden som jeg fikk høre var at min eksmanns nye venninne skulle sitte ved siden av min sønn (!), så skulle min eksmann plasseres ved siden av henne, deretter min sønns farmor, og etter det meg... Synspunkter og forslag?
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2007 #2 Skrevet 22. desember 2007 Bruden er nok bryllupsrusa. Det mest normale her ville vært: din sønn, ved siden av ham - du, ved siden av deg - din eksmann, ved siden av ham - hans samboe og ved siden av henne - din sønns farmor (de to siste kan eventuelt bytte plass).
Gjest brud Skrevet 22. desember 2007 #3 Skrevet 22. desember 2007 Har sklite foreldre selv. De har begge nye kjærester. Min mor blir sittende sammen med hans far. Min far med hans mor. De nye kjærestene blir sittende ved siden av mine single søsken. La nå brudeparet få bestemme hvordan de vil ha dagen sin.
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2007 #4 Skrevet 22. desember 2007 La nå brudeparet få bestemme hvordan de vil ha dagen sin. Eller la nå bruden komme til såpass fornuft at hun evner å ta hensyn til begge brudgommens foreldre også. Og som du kan se i første innlegg, så er det ikke brudeparet, men bruden som har kommet opp med forslaget. Men bruden er kanskje synonymt med brudeparet?
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2007 #5 Skrevet 22. desember 2007 Eller la nå bruden komme til såpass fornuft at hun evner å ta hensyn til begge brudgommens foreldre også. Og som du kan se i første innlegg, så er det ikke brudeparet, men bruden som har kommet opp med forslaget. Men bruden er kanskje synonymt med brudeparet? Det kom fra bruden, noe i allefall jeg ville ha tolket som om brudeparet har blitt enige om.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. desember 2007 #6 Skrevet 22. desember 2007 Jeg ville plassert mor ved siden av sønn, far ved siden av mor og deretter fars samboer. Aldri i verden om jeg ville skjøvet mor lenger vekk enn det, blir det for mange "der oppe" så må fars samboer vike. Ikke fordi hun er mindre verdt men fordi det er foreldrene som har noe der å gjøre i kraft av at det er sønnens dag.
Gjest Frk Åberg Skrevet 22. desember 2007 #7 Skrevet 22. desember 2007 Jeg kan jo komme med foreløpige forslag til plassering av våre foreldre. brudens fars kjæreste - brudens far - brudgommens mor - brudgommen - bruden - brudgommens far - brudens mor eller brudgommens far - brudens mor - brudgommen - bruden - brudens far - brudgommens mor - brudens fars kjæreste På denne måten føler min fars kjæreste seg inkludert, uten at noen av foreldrene føler at hun tar deres plass. Mine foreldre bør også skilles fra hverandre, så vi har blandet foreldreparene. På den ene siden tenker jeg at dette er deres sak, men samtidig er det vel lov til å spørre forsiktig hva de har tenkt? Kanskje de har en god grunn til å gjøre det på den måten? F.eks. at de vil ha avstand mellom enkelte familiemedlemmer eller at noen bør sitte sammen for at de ikke skal kjede seg e.l.
Gjest Kvinne48 Skrevet 22. desember 2007 #8 Skrevet 22. desember 2007 Hei! Takk for alle fornuftige svar! Jeg kan legge til at bruden i dette tilfellet har tatt styringen med opplegget i utgangspunktet, så forslagene er hennes. Det er vel ofte sånn at det er kvinnene som styrer med det meste i bryllupssammenheng, mens mennene sitter litt på sidelinja. Da blir det gjerne ikke alltid tatt like mye hensyn til den andre familien. Her må mennene selvsagt ta ansvar og komme litt mer på banen. Det ordner seg nok - føler ikke at jeg som brudgommens mor bør plasseres på sidelinja - det er godt å høre at de fleste ser det på samme måte.
monja Skrevet 22. desember 2007 #9 Skrevet 22. desember 2007 Mine svigerforeldre er skilte og svigerfar er gift på nytt. Da vi gifta oss ble det litt styr med det der, men her ble det: brudens mor - brudens far- bruden - brudgommen - brudgommens mor - brudgommens far. Svigerfars nye kone ble sittende sammen med sine barn og barnebarn litt lenger ned på siden av bordet (vi hadde hestesko)
Rosalie Skrevet 22. desember 2007 #10 Skrevet 22. desember 2007 Har sklite foreldre selv. De har begge nye kjærester. Min mor blir sittende sammen med hans far. Min far med hans mor. De nye kjærestene blir sittende ved siden av mine single søsken. La nå brudeparet få bestemme hvordan de vil ha dagen sin. Fin, og tradisjonell løsning, som jeg har sett brukt både ved skilte foreldre og foreldre som fortsatt er gift!
Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2007 #11 Skrevet 22. desember 2007 Fin, og tradisjonell løsning, som jeg har sett brukt både ved skilte foreldre og foreldre som fortsatt er gift! Og ikke minst effektivt! Vi slapp surmulingen ved bordet som jeg hadde gruet meg veldig for
Kosemose Skrevet 22. desember 2007 #12 Skrevet 22. desember 2007 Er ikke "skikk og bruk" at brudens far har brudgommens mor til bords, og visa versa? Den regelen kan man da følge uansett om foreldrene har nye kjærester
Gjest Ballerina Skrevet 26. desember 2007 #13 Skrevet 26. desember 2007 På hovedbordet sitter jeg med mormor og morfar (morfar skal gi meg bort). I en midterste E-en sitter mamma med ny mann slik at de på en måte sitter rtt foran oss - bak ryggen til mamma sitter pappa. Dermed slippper de å se på hverandre (hvis pappa kommer da - da blir jo valget lettere)
Gjest Ballerina Skrevet 26. desember 2007 #14 Skrevet 26. desember 2007 Er ikke "skikk og bruk" at brudens far har brudgommens mor til bords, og visa versa? Den regelen kan man da følge uansett om foreldrene har nye kjærester Det er ikke alltid foreldrene vil det.. jeg vet at pappa hadde aldri kunnet skjerpe seg såpass at han hadd kunnet gjøre noe slikt.
Gjest smotti Skrevet 26. desember 2007 #15 Skrevet 26. desember 2007 Er ikke "skikk og bruk" at brudens far har brudgommens mor til bords, og visa versa? Den regelen kan man da følge uansett om foreldrene har nye kjærester Vi skal sitte på dene måten.
Gjest Veronica Mars Skrevet 26. desember 2007 #16 Skrevet 26. desember 2007 (endret) -- Endret 2. april 2008 av Gjesten
Gjest *marie* Skrevet 26. desember 2007 #17 Skrevet 26. desember 2007 Er ikke "skikk og bruk" at brudens far har brudgommens mor til bords, og visa versa? Den regelen kan man da følge uansett om foreldrene har nye kjærester Slik skal vi gjøre det også- ikke noe problem at kjærestens foreldre er skilt da.
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2007 #18 Skrevet 26. desember 2007 Det kom fra bruden, noe i allefall jeg ville ha tolket som om brudeparet har blitt enige om. Yeah right!
Maya:-) Skrevet 8. januar 2008 #19 Skrevet 8. januar 2008 Jeg synes det er veldig vankeligt dette... Mine foreldre er ikke skilt, men han sine er skilt og begge er gift på nytt og har vært det i nesten 20 år. Føler det blir litt rart å viss ikke de skal sitte sammen. Brudgommens far-Brudgommens stemor- Brugdommens stefar-Brugdommens morBrudgomen-Brud-Brudens mor-Brudens far Virker den bordplasseringen rar? Jeg føler dette er helt avgjørende for om de alle kommer i bryllupet....
Malama Skrevet 8. januar 2008 #20 Skrevet 8. januar 2008 Er ikke "skikk og bruk" at brudens far har brudgommens mor til bords, og visa versa? Den regelen kan man da følge uansett om foreldrene har nye kjærester den tok vi som utgangspunkt også, så med hans foreldre som er nyetablerte, og mine som fortsatt er gift, ble det slik brudgommens fars samboer - brudgommens far - brudens mor - brudgommen - Bruden - brudens far - brudgommens mor - brudgommens mors kjæreste. Utmerket løsning, skikk og bruk følges, og tilpasses nye tider. (Vel og merke hadde det blitt litt trangt og vanskelig dersom også mine foredlre hadde hatt nye partnere som skulle plasseres innimellom her...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå