Gå til innhold

Må man være hjemmeværende?

Anbefalte innlegg

Gjest utlogget
Skrevet

Er i gang med å finne oppdretter til vårt neste familiemedlem. Har kikket på flere oppdrettere på nettet. Blir litt oppgitt over kravene enkelte har til hvor lite man kan være borte fra hunden i løpet av en dag.

De aller fleste skriver at man ikke kan være borte mer enn maks 8 timer, i dag leste jeg om noen som ikke ville selge hunder til folk som var borte mer enn maks 5 timer pr dag!!!!

Hvilken verden lever de egentlig i? Finnes det mange uføre eller andre hjemmeværende som har råd til å legge 15000kr på bordet for en valp, for ikke å snakke om alle driftsutgiftene man har med hund!?

Selvsagt skal ikke en hund tilbringe et liv alene. Men det er et faktum at i dagens samfunn så vil de aller fleste som jobber fulltid i det minste være borte 9 timer om dagen! Eller?

Hvor lenge er deres hund alene?

Vi jobber begge fulltid, dermed vil vår hund være hjemme alene 9 timer på en dag når jeg også jobber dag. Når jeg jobber til andre tider så vil den selvsagt ikke være alene så lenge. Men er vi dermed ikke skikket som hundeeiere??

Hunden vi har i dag står ute i kennel med mulighet til å gå hundedøren inn til den oppvarmede garasjen, dette fungerer helt greit.

Synes ikke vi er uskikkede som eiere fordi vi begge jobber fulltid og blir litt oppgitt over holdningen til mange oppdrettere og andre hjemmeværende eiere.

Når alt det er sagt så synes jeg det er flott at oppdrettere er selektive med hvem de selger til. Jeg ville aldri ha kjøpt av en oppdretter som ikke brydde seg, innen rimlighetens grenser.

Leste en veldig trist annonse på finn i dag om en rottweiler valp som MÅTTE selges denne helgen, og det med julerabatt.

Noen ganger kunne man virkelig ønske at det var rutine med kastrering av hunder som ikke skulle brukes i seriøs avl.

Deilig med en utblåsning....tilbake til juleforbredelsene :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei da, selvfølgelig må man ikke være hjemmeværende for å ha hund. Stort sett alle hunder er vel alene hjemme noen timer om dager, og de har det da fint for det:) Man må jo forholde seg til den verden man lever i, og ikke bare en modell for den perfekte verden. Den jevne hundeeier har jo heller ikke tid til å gå tre timer lange turer med hunden hver dag, i tillegg til div trening. Det kommer sikkert innlegg fra noen som mener at hvis man ikke kan aktivere hunden tre-fire timer om dagen, så burde man ikke ha hund. Da er det jammen mange hundeeiere i dette landet som ikke burde hatt hund, gitt..

Gjest Helen Parr
Skrevet

De aller fleste hundeeierne jeg vet om er i arbeid. Det går så vidt jeg har observert helt fint.

Selv har jeg fri en dag i uken, og med helgen i tillegg har hundene kun fire dager i uken hvor de er hjemme alene fra ca halv ni til tre. Da kommer ungene hjem og slipper de ut i hagen så de får luftet seg.

Når jeg er hjemme i helgen og på fridagen min, gjør hundene det samme jeg innbiller meg at de gjør når de er alene; nemlig sover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...