Gå til innhold

Hjemmelaget vaniljeis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen en god og lettvint (for en ikke gorumekokk) oppskrift på hjemmelaget vaniljeis?

I noen av oppskriftene jeg har funnet står det at isen skal røres i (jeg har ikke ismaskin) slik at den ikke krystalliserer seg. Har det samme virkning om en legger et tynt lag cellofan over ( slipper en da å røre..)

Laget i fjor som ble kjempegodt, men har glemt oppskriften :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er en isoppskrift, hvis du skal lage vaniljeis ville jeg tilsatt ca 1 ts vaniljesukker (evt litt mer) eller smakt til vaniljeessens i den piskede kremen:

Iskrem

3-4 eggeplommer (alt etter størrelsen)

3 ss melis

3 dl kremfløte Fremgangsmåte:

Visp eggeplommene luftig med melisen. Visp fløten stiv. Velg ønsket smak og bland det inn i fløtekremen. Før den blandes med eggedosisen. Frys 4-5 timer eller i ismaskin.

Hvis du ikke bruker ismaskin er det lurt å røre i isen en gang i blant slik at det ikke danner seg for mye iskrystaller. Ta isen ut av fryseren litt før servering. Lag kuler med isskje eller server fra bollen.

----

Jeg har brukt denne oppskriften (og rørt inn bær kokt med sukker) og synes isen blir kjempegod :)

Angående røring vs cellofan - jeg ville rørt jeg. Det er jo mye vann i eggene og fløten, så is kan krystallisere seg selv om det ikke kommer inn mer vann fra miljøet i fryseren. Dessuten er det kjipt å kaste bort arbeid og råvarer. Det holder å røre sånn en gang i timen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...